Jump to content

Kjøring av motoren i ferskvann ved høstopplag - utenbords Yamha 60


Kai Thorvaldsen

Recommended Posts

Motoren har inntak for slange til kjøring i ferskvann, men holder det bare å kjøre ferskvann gjennom slangen og inn i motoren? Eller må motoren også kjøres i ferskvann på annen måte? Utenbordsmotor Yamaha 60 HK.

Skal motoren tilsettes konserveringsmiddel for vinteren?

Link to post
Share on other sites

Ingen konserveringsmiddel trengs ved ferskvannskjøring. Noen bruker frostveske i vannet, andre mener impelleren og andre gummideler ikke har godt av frostveske. Noen som har lest en linje om frostveske i manualene? Tror ikke det. Motorene er selvdrenerende så det står ikke vann i motoren, derfor ikke frostveske.

Det er godt nok å kjøre ferskvann gjennom slange. Kjør motoren varm og spyl gjennom minst en halv time.

Har du bensin igjen i tanken så er det lurt å fylle på en skvett med fuelstabilisator som gjør at bensinen holder kvaliteten over vinteren. Gjør det før du kjører motoren varm for siste gang før vinteren slik at bensinen med stabilisator kjører gjennom motoren.

Link to post
Share on other sites

Takk for raskt og bra svar. Kanskje du / noen også kan svare på:

Jeg har kjørt maks. 10-15 timer i år. Bør jeg da bytte motorolje og gearolje i høst, eller kan jeg fint kjøre med samme gear-/og motorolje til neste år også. Har jo kjørt så lite i år...

Link to post
Share on other sites

Når du har koblet på slangen må du være forsiktig og ikke ruse motoren. Er ikke nok kjøling, skal bare kjøres på tomgang med slange. Står iallfall det i håndboka på motoren til en venn av meg, det er også en Yamaha 60, en 4takts.

Sjekk selv for sikkerhets skyld. :wink:

Link to post
Share on other sites

Etter ferskvannskjøringen er ferdig, kan du kjøre motoren et halvt sekund på starteren (med dødmannsknappen av slik at motoren ikke starter). Da snur impelleren rundt, og du får ut i impellerhuset som kan fryse. Det var i hvert fall et tips som jeg fikk av en mekaniker.

Link to post
Share on other sites

Bytt motorolje på høsten, selv om du har kjørt lite, det koster jo ikke allverden hvis du gjør det selv.

 

Gearolje er jeg ikke sikker på, men det er vel best å bytte den også før du setter den vekk vil jeg tro.

Link to post
Share on other sites

Gearoljen bør skiftes, om det er kommet vann i oljen kan dette gi både frost- og korrosjonsskader i løpet av vinteren om den ikke blir byttet. Motoroljen skal vel strengt tatt også byttes årlig, men etter 10-15 timer hadde jeg for min del brukt den et år til...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Siden du nevner motorolje så regner jeg også med at det er en fire-takter og kanskje av nyere dato, under fem år? Nevner det for kan være et poeng i forhold til mulig reklamasjon og da er det greit å kunne dokumentere at man har gjort det som står i manualen at man skal gjøre.

Bytter du olje så bytt også filteret er nå mitt råd for det skal også skiftes i henhold til manual?

Girolje hadded jeg uansett skiftet for det koster ikke mange kronene.

 

Selv bruker jeg alltid "øreklokker" når jeg ferskvannskjører. Kjør lenge nok slik at motoren blir varm og termostaten åpner opp.Er du sikker på at man kan kjøre motoren når man kobler til ferskvann direkte til motoren og at den ikke bare til innvendig spyling (som er tilfelle på 15hk Suzuki jeg har)?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Om det er mitt innlegg som er opphavet til at folk skriver om å kjøre motoren med slange koblet til spylestussen så beklager jeg. I mitt hode er denne bare til gjennomspyling og det gjøres når motoren er varm og ikke går.

Link to post
Share on other sites

Har en 2007 Mercury efi 115hk 4-takt.

Det står i manualen at det anbefales gjennomspyling via "vannspyleinntaket" etter hver tur og spesielt ved kjøring i saltvann. Den skal kjøres varm så termostat åpner. Den kan også kjøres i opptiltet står det.

 

Synes dette er rart. Det vil jo ta tid før vannet når impeller i opptiltet stand og da ryker den på et par sekunder. Mulig vannet renner ned mot impeller og kjøler nok?

Etter det jeg kan se er hullet i inntaket bare 1-2mm - ikke rare greiene...

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjørt maks. 10-15 timer i år. Bør jeg da bytte motorolje og gearolje i høst, eller

 

Det hjelper ikke hvor lite du har kjørt dersom det har kommet inn vann i gearhust.

Mulig du kan løsne den nederste skruen og se hva som kommer ut. (vann legger seg på bunnen) Ser det bra ut kan du etterfylle med gear olje.

 

Men jeg har byttet gearolje hvert år.

Link to post
Share on other sites

I mitt hode er denne bare til gjennomspyling og det gjøres når motoren er varm og ikke går.
Det er helt riktig.

Det finnes motorer som har skjært seg fordi denne metode har blitt benyttet...

Men det er mulig de da har benyttet høyere turtall.

Står ikke nevnt i instruksjonsboken min.

 

Dog står det

Merk Hvis du skal spyle motoren mens båten ligger i vannet, blir resultatet best når du vipper motoren helt opp av vannet.
og
Advarsel: La ikke hageslangetilkoblingen sitte løst på rørdelen på det nedre motordekselet og la heller ikke slangen henge fritt ved vanlig bruk av motoren. Da vil vann lekke ut av tilkoblingen istedet for å kjøle motoren

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

På e-tech'en er det også en slik gjennomspylingskobling. Dersom en spyler gjennom med motoren opptiltet kommer det vann helt opp til motoren og det renner ut fra bunnen av motordekselet. Synes ikke dette så spesielt heldig ut, så jeg har alltid tiltet den ned i ved gjennomspyling. Det står ikke noe om dette i instruksjonsboken.

Noen som har kommentarer, spyler dere gjennom med motoren opp eller nedtiltet? Kommer det vann opp i motorkassen??

Link to post
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Men når det snakkes om å kjøre ut motoren i ferskvann, det holder vel da å kjøre den varm i fri? For i ei bøtte i gir så blir det ikke mye vann igjen :)

For en eldre 2 takter som min, må det i tilleg dreneres ut vann fra vannpumpe eller andre steder på en finurlig måte? jeg har elstart og ingen daumansknapp.

Link to post
Share on other sites

Delte meninger om dette skjønner jeg. Også jeg er av den oppfatning at "Hagenatiloblingen" kun er for spyling, og at man heller ikke skal kjøre motoren med denne tilkoblingen, fordi termostaten ikke åpner for alle kanaler, ei heller vann til impelleren. Jeg bruker derfor "klokke", og kjører igjennom ferskvann til motoren er varm (10 - 12 min.) Jeg har Optimax motorer.

 

Det anbefales å lese manualen. F.eks. så har nye E-tech motorer en egen prosedyre for vinterkonservering, og den ordner da det meste selv. Det står også å lese i E-teckmanualen at man ikke skal bytte gearolje før etter 3 år.

 

Bytter du gearolje, så gjør til en god regel at du alltid bytter pakningene (de koster nesten ingen ting:-)

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...