Jump to content

Krav til fører av 70 fots båt... med og uten passasjerer...


Ingar

Recommended Posts

Hei

Det var noen disper for lang fartstid med akkurat denne båten i den aktuelle ruten som gjorde at det gikk med MF Høllen den gangen.

Det vil ikke gjelde samme krav med en ny skipper.

På taxibåten som er en Mørejet på 30 fot må en ha d5l for å kjøre opptil 12 passasjerer. Båten må videre ikke gå så fort at den blir hurtigbåt da det krever endel ekstra kurs. Tror grensen er på 25 knop.

50 bruttotonn har ikke noe med vekt å gjøre. Husker ikke akkurat målene, men et bruttotonn er såvidt jeg husker ca 2,5 kubikkmeter i denne sammenhengen.

Kubikkmeterene måler du ved å skalke alle dører og ventiler og fylle vann inni båten til det renner ut av skorsteinen. Deretter samler du det opp og måler hvor mye det ble ;-)

Finnes noen regler om igjensveiste tanker mm som ikke skal regnes med.

 

Hvis du skal ha betalende passasjerer skal skipskontrollen sjekke skrog, redningsutstyr, flåter mm hvert år. Var nylig med skipskontrollen på etpar slike kontroller.

 

Snakket litt med dem om passasjerer mm da. Fikk et uklart inntrykk av at dykkerklubben kunne ta med medlemmer og venner og spleise på utgiftene uten problemer, men at en var i grenseland hvis en begynte å gjøre det til forretning å kjøre fremmede dykkere.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Løfter denne, kanskje noen D5L'ere som er tilbake fra helgetur. :smiley:

 

Ja, jeg er nettopp kommet tilbake fra en herlig helg ombord i båten - uten å ha med PC og nett :wink::wink:

 

Såvidt jeg kan se har du fått svar på det som du lurte på, men skulle du fortsatt ha spørsmål skal jeg selvfølgelig gjøre mitt beste for å svare.

 

Tilføyelse:

Men våre venner i sjøfartsdirektoratet har en ny forskrift oppe i ermet. Den har vært ute til høring i et par omganger og skulle forlengst vært satt i verk - uten at noe mer har skjedd.....

 

Her er linken til den siste varianten av forskriften som har vært ute på høring.

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

én ting: regner med at en 70foter i aluminium ikke er over 50 bruttotonn?

 

Er ganske sannsynlig at den er over, om den da ikke er en aluminiumsversjon av osebergskipet :lol:

 

Poseidon 2 er 72' og såvidt jeg husker 88 bt - den er hvertfall uansett over 50 bt, og dermed ikke innenfor rekkevidde av hva jeg kan føre på mitt D5L.

Link to post
Share on other sites

Snakket med vedkommende, fortsatt noen uklarheter her, mange scenarios.....:

 

Så hvis de som er med ikke er betalende er det ingen andre krav enn D5L, selv om båten er lenger enn 15M? Kan man da ha med så mange som båten er godkjent for?

Hva med charter, stemmer det at dette regnes som ikke betalende passasjerer?

 

Hvis passasjerene er betalende, gjelder da kravet om at båten må være godkjent av Skipskontrollen, uansett båtens lengde? Hva om de ikke er betalende.

Link to post
Share on other sites

Tror det hersker litt forvirring rundt begrepet bruttotonn.

 

Sakset fra Wikipedia:

"Bruttotonn (BT) (bruttotonnasje) er mål for volumet av alle benyttede, innelukkede rom i et fartøy etter Skipsmålingskonvensjonen av 1969 uttrykt i registertonn. 1 registerronn tilsvarer 100 engelske kubikkfot, 2,83 m³.

Bruttotonnasje BT = (0,2+0,02•logV)•V, der V er volumet i kubikkmeter av skipets lukkede rom."

 

Altså har materialet fartøyet er laget av ingen plass i formelen for utregning av BT. Det er volumet som har betydning.

Med vennlig hilsen

Torkjel

Link to post
Share on other sites

Så hvis de som er med ikke er betalende er det ingen andre krav enn D5L, selv om båten er lenger enn 15M?

Det blir litt feil med "selv om". Hvis båten er under 15 m og han ikke skal ha betalende passasjerer, trenger han ikke sertifikat. Er den over 15 m og ikke over 50 bruttotonn, kan han føre den med D5L. Men hvis båten er over 15 m, holder det altså ikke med D5L for å ha med betalende passasjerer.

 

Kan man da ha med så mange som båten er godkjent for?

Ja.

 

Hva med charter, stemmer det at dette regnes som ikke betalende passasjerer?

Absolutt ikke. Charter betyr jo at det betales for å bruke båten. Det er ikke noen forskjell på om hver passasjer betaler for seg selv eller om noen chartrer hele båten.

 

Hvis passasjerene er betalende, gjelder da kravet om at båten må være godkjent av Skipskontrollen, uansett båtens lengde? Hva om de ikke er betalende.

Ja og nei.

 

Jeg tror det han egentlig spør om er hva som trenges for å drive charter eller ta betalende passasjerer med en 70 fots båt. Svaret er minst D5, altså Dekssoffiser kl. 5. Det er en atskillig lengre vei enn D5L.

 

Men - det er mulig det kommer endringer på dette området. Det vurderes å øke lengden til 24 m, slik det er i mange andre land. Det vil i mine øyne være et stort pluss for å kunne drive med kystturisme. Norge, som nettopp har fantastiske muligheter for dette, har ligget etter på dette området hittil.

 

Det er likevel ikke noe å gamble på hvis han vil ha dette som forretning. Bedre å vente til en ny forskrift evt. er virkelighet.

Redigert av SkipperW (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hallo igjen Ingar, det ser ut for at du har fått rimelig greie svar på dine spørsmål, men jeg kan gjerne henge på noen små kommentarer:

 

Snakket med vedkommende, fortsatt noen uklarheter her, mange scenarios.....:

Hvis det kan være noen trøst, så er det ikke bare hos "vedkommende" at dette er uklart. Det er også et område hvor Sjøfartsdirektoratet har slitt i mange år med å komme frem til en ensartet forståelse og bruk av regelverket.

Dette skyldes ikke minst en ufattelig stor kreativitet hos alle de som forsøker å finne en "snarvei" rundt regelverket....

Så hvis de som er med ikke er betalende er det ingen andre krav enn D5L, selv om båten er lenger enn 15M? Kan man da ha med så mange som båten er godkjent for?

Svaret du har fått er vel greit nok. Men det springende punktet er såvidt jeg ser ordet "godkjent". For hvem skulle isåfall ha godkjent denne båten?

Hvis båten er over 50 BT så er der all grunn til å tro at den hører innunder Sjøfartsdirektoratet og har et eller annet "papir", som f.eks et lasteskipssertifikat.

Dere kan selv finne en hel del med å gå inn med fartøyets navn på hjemmesidene til skipsregisteret i Bergen. Der vil dere i det minste finne korrekt BT, hvilket er helt sentralt i denne sammenheng.

Hva med charter, stemmer det at dette regnes som ikke betalende passasjerer?

Det har som tidligere nevnt vært utvist en imponerende kreativitet når det gjelder å finne på måter å "omdefinere" betalende passasjerer til å bli noe annet enn de virkelig er. Man har forsøkt seg med løsninger som går på "bidrag til drift og vedlikehold", man har opprettet venneforeninger og solgt "engangsmedlemsskap" som gav rett til en gratis tur, og mange andre lystelige varianter . . . .

Hvis passasjerene er betalende, gjelder da kravet om at båten må være godkjent av Skipskontrollen, uansett båtens lengde? Hva om de ikke er betalende.

Ja, her har du vel egentlig fått et klart nok svar.

 

Forøvrig nevnes at den tidligere linkede forskriften bl.a. har som mål å finne en egnet måte å føre tilsyn med den hurtig økende aktivitet innen "opplevelsesturisme", "havrafting", etc. Dette skjer jo med fartøyer, f.eks RIB'er som svært vanskelig lar seg behandle som tradisjonelle skip. F.eks i sammenheng med fribord....

 

Det med 12 pax er også et meget sentralt punkt i all passasjerfart. Det regnes nemlig ikke som "passasjerskip", med alle de mest krevende momentene, før passasjerantallet overstiger 12. Med mindre en 12 pax går man innunder det som idag kalles "begrenset passasjersertifikat" og her er ikke kravene til hverken båt, utrustning eller inspeksjoner så omfattende og strenge som de er for fullt passasjersertifikat med 12+ pax.

 

Uansett: det er ingen "lett materie" han gir seg i kast med :headbang::headbang::headbang:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Poseidon pleier å få med seg det det som er verd å skrive om disse spørsmålene. En liten detalj likevel. I tillegg til D5L skal du også ha et litt større sikkerhetskurs, og så er det litt strengere krav til legeattest når du skal ut med passasjerer.

 

Har prøvd å følge med på de nye reglene så godt som det er mulig, men jeg tør ikke gjette på hvor det ender hen.

 

Og, det er fullt mulig å finne båter på over 70 fot som er mindre enn 50 brt. Da er det gjerne snakk om en nokså smal og slettdekket seilbåt. (Høyden et lite styrehus.)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...