Jump to content

Krav til fører av 70 fots båt... med og uten passasjerer...


Ingar

Recommended Posts

Må tilstå at jeg ikke har fulgt så godt med i D5L trådene.. I dag ringte en bekjent av meg og fortalte at han vurderer å kjøpe en 70 fots båt.. Jeg ymtet frempå med at han kanskje ville trenge D5L eller mer. Men nei, han hadde snakket med myndighetene og så lenge han ikke hadde mer enn 11 passasjerer trengte han ikke noen form for sertifikat.

Stemmer virkelig dette??

Link to post
Share on other sites

Hva mente han med at han ikke trengte noen form for sertifikat?

Mente han at han ikke trengte noe mer en Båtførerbevis?

 

I så fall tar han feil.

Alle båter over 15 meter krever D5L

Og med D5L kan han føre båter over 15 meter, med maks brutto tonnasje på 50 tonn

 

Hva passasjerer anngår, så er det et spørsmål om hva han legger i begrepet passasjerer.

Er det snakk om hvor mange personer han kan ha ombord i båten?

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For å frakte betalende passasjerer er det heller ikke nok med D5L

 

For å få lov til å føre betalende passasjerer må han nok opp i en enda høyere "divisjon"

Kjenner ikke reglene omkring dette.

 

Men det sier seg selv at fra det øyeblikket du skal befrakte betalende passasjerer påhviler det deg en mye større annsaver.

 

Men uansett, så er bekjenten av deg fullstendig feilinnformert

Link to post
Share on other sites

mener at det var derfor de kuttet 'nesen' av baugen på taxibåten her. Ved at de kom under 15meter kunne sommervikarer uten D5L kjøre den.

 

En annen ting min bekjent sa var at om han skulle ha mer enn 11 passasjerer kunne han la de chartre båten, da hadde han visst ikke noe ansvar i det hele tatt...

 

baug_hoellen.jpg

Link to post
Share on other sites

For å deive kommersiell frakt av passasjerer trenges selvsagt en eller annen form for klassefisering. Og det kreves at føreren av denne båten skal være klasifisert til å bedrive slik trafikk.

 

Men teoretisk, finnes det ingen regler for hvor mange mennesker du kan ta med deg i ei 45 fots skøyte. Det eneste krave som stilles er at det skal finnes redningsvester til alle mann.

 

Men i det øyeblikket du skal begynne å ta betaling for turen, dukker det opp helt andre krav og regler

Link to post
Share on other sites

På land er det enda strengere.

Hvis du ser en kompis som står i taxi kø, og du stanser opp og tar han med deg, kan du bli annmeldt for å drive pirat taxi.

Har en kammerat som opplevde akkurat det.

Han fikk politiet på døra, og hadde et svare strev med å bevise at han ikke drev pirat taxi.

 

Det som hadde skjedd var at en av de andre som sto i samme taxi kø, hadde notert bilnummeret og ringt politiet.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Når man snakker om 'passasjerbåt' tenker jeg på en som går i fast rute med formål å frakte passasjerer.

Båten det er snakk om i dette tilfelle vil kun bli brukt på sporadiske sightseeing turer i skjærgården, turer med tyske fiskere etc....

 

Dere nevner også 'klassing'. Antar at det betyr at båter som brukes i visse sammenhenger må gjennom en eller annen form for godkjenning/sertifisering?

Det kryr jo av sightseeing/charterbåter langs kysten, spes. i indre Oslofjord.. Mange av dem bærer ikke akkurat preg av å ha vært gjennom noe Skipskontroll el.lign.

Link to post
Share on other sites

I fare for å bevege seg veldig off-topic, men å dele kostnader på en tur (med en kompis) kan vel ikke anses som pirattaxi? Så kan man vel argumentere for hva som er kostnader om dette innbefatter vedlikehold også.. Ser mange måter å drive charter på, 'på kanten' av loven her... Kanskje ikke noe jeg ville anbefalt noen som skal kjøre 70fots båt med tyske turister. Sertifisering av kaptein og båt tror jeg er ganske så regelbundet derimot.

Link til LOV 1994-06-24 nr 39: Lov om sjøfarten (sjøloven). Link

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

For å frakte betalende passasjerer er det heller ikke nok med D5L

Kort fortalt:

 

For å føre båt over 15 meter må man ha D5L (Fritidsbåtskippersertifikat). Man får da rett til å være fører eller styrmann på fritidsfartøy opptil 50 bruttotonn i stor kystfart. Med D5LA i hele verden.

 

Du kan også frakte inntil 12 betalende passasjerer med D5L, men da må båten være under 15 meter.

 

Skal man over 50 bruttotonn eller frakte flere enn 12 betalende passasjerer eller frakte betalende passasjerer på båter større enn 15 meter, må man ha minst D5 (Dekksoffiser kl. 5). Etter hvert som man har nok fartstid kan man da føre båter opptil 500 bruttotonn i stor kystfart.

Redigert av SkipperW (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grensen på 15 meter er klar. Alle vet hva en meter er. Det sørget franskmennene for for lenge siden. Men båten må ikke være større enn 50 bruttotonn - og her kommer det datoer inn i bildet.

 

70 fot er ca 21 meter og uansett åssen man enn måler skal det være godt gjort å komme ned i 15.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...