Jump to content

dieselfilter til påfyllingsslangen?


eysteind

Recommended Posts

Hei!

Mange er plaget med skitten diesel som fører til skitten tank og kanskje også tette filter og motorstop.

 

Mye skyldes dårlig tanksystemer.

Tanken i Halco`n ligger slik til at eg aldri vil få den ut. Den har heller ikke noe innspeksjonsluke, men dette skal monteres.

 

Spørsmålet mit er om det går ann å stoppe skitten før den kommer i tanken på en enkel og effektiv måte. Lurte derfor på om det finnes et stort filter som man kan koble på slangen som går fra påfyllingslokket til tanken. Evt. flere filter som er koblet parallelt. Det/dei må da vere så store at det går ann å fylle fra en vanlig pumpe uten å måtte stoppe. Alternativet er å montere en ekstra tank som fyller i, og en vanlig dieselfilter på en slange som går til hovedtanken. På den måten får motoren alltid ren diesel og vil ikke stoppe pga. rusk.

Men i halco`n har eg ikke plass til 2 tanker.

 

Har noen et tips?

Link to post
Share on other sites

det finnes langturseilere som konsekvent tar imot diesel på kanner, og pumper det deretter over i hovedtanken med en liten pumpe påkoblet en vanlig filtersats fra Lucas eller tilsvarende.. Spesielt når man befinner seg i "bananland" kan dette være gunstig.

Men -jobben blir langt større / værre på en motorbåt. Fordi man bruker MYE mer diesel...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

det finnes langturseilere som konsekvent tar imot diesel på kanner, og pumper det deretter over i hovedtanken med en liten pumpe påkoblet en vanlig filtersats fra Lucas eller tilsvarende.. Spesielt når man befinner seg i "bananland" kan dette være gunstig.

Men -jobben blir langt større / værre på en motorbåt. Fordi man bruker MYE mer diesel...

 

Suzuki

Ser ikke akuuratt dette som en løsning med 200hk i kjelleren!

Link to post
Share on other sites

å sette et "filter" på påfyllingsslangen går i alla fall ikke. Filtrering av diesel tar tid.

For ikke å hindre gjennomstrømmningen for mye ved tanking, kan du i beste fall benytte en sil, og det er det i fyllepumpa fra før.

 

Suzuki - tidl. ansvarlig for kvalitet, biodieselselskap...

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg har registrert at du har egen kai. Hva da med å få seg en tank på kaia på en 1000 liter eller deromkring og fylle denne fra tankbil.

 

Ta kontakt med fa. LauThom, disse leverer alt av utstyr for dieselfylling inkl. slanger, fyllepistol, in-line filter etc.

 

Kaitanken utstyrer du/bestiller du med pung for avtapping av kondens og slam.

 

Med eget tankanlegg er det straks enklere med dieselhygienen.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det skal være noe problem med skitten diesel så lenge du fyller fra et "skikkelig" anlegg. Dvs at de tømmer tankene for kondensvann jevnlig, i tillegg til at det er en del som fyller der slik at det hele tiden kommer ny diesel. vet ikke hvordan dette er i Stryn, men her i Måløy har ikke jeg hørt om noen problemer. Vi har fyllingsanlegg selv (12000 liter). Tapper kondensvann jevnlig, og har ikke fått noen tilbakemeldinger om dårlig dieselkvalitet.

 

Uansett så har du vel et skikkelig filter med vannutskiller før motoren?

Link to post
Share on other sites

Kjøpt i fjor en ny amerikansk "Smart Tech" trakt med en filterinnsats som filtrerer dritt og vann.  http://www.mrfunnel.com/Models/index.html  

Har testet det selv og vann går ikke igjennom filtret-.  Trakten finnes i tre-fire størrelser.  Filtreringen av bensin går kjapt, mens diesel tar lengere tid i den mellomstørrelsen jeg valgte. Prøvde også å filtrere med diesel som var 2-3 varmegrader og da rant det knapt nok igjennom.

På linken over ser jeg nå at den knallgule typen de selger i båtbutikkene er av ikke ledende plast, mens de anbefaler den sorte trakten av ledende plast til fly og båt hvis man fyller bensin.

Med diesel er vel sjansen for at det skal skapes statisk elektrisitet og gnist når man fyller liten jf. bensin.

 

Kjøp størst mulig trakt hvis du skal fylle større volum - men de er ikke billige. Den største koster vel nærmere 4-500 kr. Mens mellomstørrelsen ligger på rundt 250 kr.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...