Brutus Startet 3.Juli.2004 Del på Facebook Startet 3.Juli.2004 Jeg har Eagle Fish ID 128 som jeg kjøpte i 2000 i balja, men blir helt syyyk av alle de fine kartplotterne med touch til touch level display, fire forgassere og dypvannsregulator (som Mr. Sunde sier det). Men det er jo et hav av karttyper der ute. Hvilken av dem er rimeligst og hvilken skal man velge for å få et et dekningsområde som gjelder for det område som man befinner seg i...nærmere sagt Finnmark, som jeg er i??? Det ser ut som mange av dere har peiling på dette, etter et søk på forumet, men etter å ha lest litt ble forvirringa om mulig verre.. Vi har altså: -Bluechart -Navchart -Raychart -CMap/NT+ -Navionics Jeg tenker på en kombiboks med innebygget ekkolodd, men da har du valget mellom: -Raytheon -Simrad -Garmin -Magellan -AP -Furuno -Koden -+++ Når du kombinerer dette, da blir det for min del, det totale kaos..! Hvis man vil holde seg rundt 10.000.- (helst under). Hva kan man få da..? Her er dyre råd gode, alle tips mottas med takk... Sitér dette innlegget Link to post
jonol Svart 3.Juli.2004 Del på Facebook Svart 3.Juli.2004 Humminbird har også et slikt kombi-innstrument, men det blir nok godt over 10.000 det også. Jeg bruker selv Humminbird NS25 med C-map, men den typen er vist utgått nå. Sitér dette innlegget Det er tryggere på havet enn på veiene ! Link to post
PanPan Svart 3.Juli.2004 Del på Facebook Svart 3.Juli.2004 Jeg tenker på en kombiboks med innebygget ekkolodd, men da har du valget mellom: -Raytheon -Simrad -Garmin -Magellan -AP -Furuno -Koden -+++ Når du kombinerer dette, da blir det for min del, det totale kaos..! Hvis man vil holde seg rundt 10.000.- (helst under). Hva kan man få da..? Her er dyre råd gode, alle tips mottas med takk... ...du får en Garmin GpsMAP 188Ce hos Malfix for kr. 10.500,- (ref. leverandørforumet). En Bluechart-brikke dekker området Varangerfjorden - Vestfjorden, her ser du hvilke kart som er lagt til grunn for denne brikken: http://www.garmin.com/cartography/bluechar...jsp?sku=MEU038R Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 4.Juli.2004 Del på Facebook Svart 4.Juli.2004 Hvis du kan bruke en rimelig laptop i båten, se litt på Telchart Lite. Finnes både for rasterkart og C-map. Har brukt Telchart i 5-6 år (i forskjellige versjoner) og er kjempefornøyd! Har full dekning i nord (inkl. Svalbard!) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Brutus Svart 4.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2004 Hvis du kan bruke en rimelig laptop i båten, se litt på Telchart Lite. Finnes både for rasterkart og C-map. Har brukt Telchart i 5-6 år (i forskjellige versjoner) og er kjempefornøyd! Har full dekning i nord (inkl. Svalbard!) Tror nok ikke laptop er noe særlig i en åpen båt, da må det være noe vanntett. Selv om det skulle vært moro å dratt jobb-pc'en til sjøs, så dratt den tilbake til data-gutta. "Hjelp..pc'en min vil ikke starte..??" Og får svaret:"Bare avinstaller den torsken som ligger klemt mellom skjermen og tastaturet" .... Ja, ja fra spøk til revolver... Jeg har hvertfall kommet så langt at jeg ser at produktene fra Furuno (som vi har lokal leverandør på) og fra Simrad utgår med meget høye kneløft, for de ligger i prisintervallet 15-60.000.- Raymarine tror jeg også blir litt for dyrt. Egentlig står man bare igjen med tre valg: -Garmin -Humminbird -Lowrance Jeg får sjekke ut de tipsene jeg fikk.... Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 4.Juli.2004 Del på Facebook Svart 4.Juli.2004 PanPan sverger til Garmin 182C,og han har brukt adskillig tid på å sette seg inn i sånne duppedingser.Hører mye bra om den modellen men har ikke prøvd den selv. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 4.Juli.2004 Del på Facebook Svart 4.Juli.2004 Har forsøkt å følge med i det som er på markedet til enhver tid. Selv har jeg i ett års tid hatt Garmin 188C og er MEGET fornøyd. Både med kartplotteren og ekkoloddet. har i dag oppdatert det med siste softvare og det fungerer meg bra. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Brutus Svart 5.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2004 Ja det ser nok ut til at det muligens blir Garmin, men jeg pratet litt med Furuno handleren som mente han hadde et bra tilbud på noe GP-7000 greier, men denne koster jo 16-17.000.- så det tilbudet må være bra... PS. Virker det der WAAS og EGNOS greiene enda, pratet med noen her som mente at det var bare test de holdt på med, det var ikke noe vits å ha det slått på... Sitér dette innlegget Link to post
kfr Svart 5.Juli.2004 Del på Facebook Svart 5.Juli.2004 Har kjørt med den nye Garmin 172 C i noen uker og er veldig godt fornøyd. Kartoppdateringene er lynkjappe og skjermen er stor nok, men man trenger papirkart eller planlagte ruter med wp for de lange linjer i ukjent farvann. Betalte 600 $ på nettbutikk + kart. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.