Jump to content

GPS Forvirringa er total...


Brutus

Recommended Posts

Jeg har Eagle Fish ID 128 som jeg kjøpte i 2000 i balja, men blir helt syyyk av alle de fine kartplotterne med touch til touch level display, fire forgassere og dypvannsregulator (som Mr. Sunde sier det).

 

Men det er jo et hav av karttyper der ute. Hvilken av dem er rimeligst og hvilken skal man velge for å få et et dekningsområde som gjelder for det område som man befinner seg i...nærmere sagt Finnmark, som jeg er i??? :eek::fishing:

 

Det ser ut som mange av dere har peiling på dette, etter et søk på forumet, men etter å ha lest litt ble forvirringa om mulig verre.. :nonod::eek:

 

Vi har altså:

-Bluechart

-Navchart

-Raychart

-CMap/NT+

-Navionics

 

Jeg tenker på en kombiboks med innebygget ekkolodd, men da har du valget mellom:

 

-Raytheon

-Simrad

-Garmin

-Magellan

-AP

-Furuno

-Koden

-+++

 

Når du kombinerer dette, da blir det for min del, det totale kaos..! Hvis man vil holde seg rundt 10.000.- (helst under). Hva kan man få da..? Her er dyre råd gode, alle tips mottas med takk...

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker på en kombiboks med innebygget ekkolodd, men da har du valget mellom:

 

-Raytheon

-Simrad

-Garmin

-Magellan

-AP

-Furuno

-Koden

-+++

 

Når du kombinerer dette, da blir det for min del, det totale kaos..! Hvis man vil holde seg rundt 10.000.- (helst under). Hva kan man få da..? Her er dyre råd gode, alle tips mottas med takk...

...du får en Garmin GpsMAP 188Ce hos Malfix for kr. 10.500,- (ref. leverandørforumet).

 

En Bluechart-brikke dekker området Varangerfjorden - Vestfjorden, her ser du hvilke kart som er lagt til grunn for denne brikken:

 

http://www.garmin.com/cartography/bluechar...jsp?sku=MEU038R   :fishing:

Link to post
Share on other sites

Hvis du kan bruke en rimelig laptop i båten, se litt på Telchart Lite. Finnes både for rasterkart og C-map. Har brukt Telchart i 5-6 år (i forskjellige versjoner) og er kjempefornøyd! :fishing: Har full dekning i nord (inkl. Svalbard!)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hvis du kan bruke en rimelig laptop i båten, se litt på Telchart Lite. Finnes både for rasterkart og C-map. Har brukt Telchart i 5-6 år (i forskjellige versjoner) og er kjempefornøyd! :fishing: Har full dekning i nord (inkl. Svalbard!)

Tror nok ikke laptop er noe særlig i en åpen båt, da må det være noe vanntett. Selv om det skulle vært moro å dratt jobb-pc'en til sjøs, så dratt den tilbake til data-gutta. "Hjelp..pc'en min vil ikke starte..??" Og får svaret:"Bare avinstaller den torsken som ligger klemt mellom skjermen og tastaturet" .... :nonod::eek:

 

Ja, ja fra spøk til revolver...

 

Jeg har hvertfall kommet så langt at jeg ser at produktene fra Furuno (som vi har lokal leverandør på) og fra Simrad utgår med meget høye kneløft, for de ligger i prisintervallet 15-60.000.-

Raymarine tror jeg også blir litt for dyrt. Egentlig står man bare igjen med tre valg:

 

-Garmin

-Humminbird

-Lowrance

 

Jeg får sjekke ut de tipsene jeg fikk....

Link to post
Share on other sites

Har forsøkt å følge med i det som er på markedet til enhver tid. Selv har jeg i ett års tid hatt Garmin 188C og er MEGET fornøyd. Både med kartplotteren og ekkoloddet. har i dag oppdatert det med siste softvare og det fungerer meg bra.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Ja det ser nok ut til at det muligens blir Garmin, men jeg pratet litt med Furuno handleren som mente han hadde et bra tilbud på noe GP-7000 greier, men denne koster jo 16-17.000.- så det tilbudet må være bra...

 

PS. Virker det der WAAS og EGNOS greiene enda, pratet med noen her som mente at det var bare test de holdt på med, det var ikke noe vits å ha det slått på... :confused:

Link to post
Share on other sites

Har kjørt med den nye Garmin 172 C i noen uker og er veldig godt fornøyd.

Kartoppdateringene er lynkjappe og skjermen er stor nok, men man trenger papirkart eller

planlagte ruter med wp for de lange linjer i ukjent farvann. Betalte 600 $ på nettbutikk + kart. :confused:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...