Jump to content

Yanmar 3QM minimere % sprekk i toppen


Retox_93

Recommended Posts

Hei. Var så dum at e kjøpt meg en Yanmar 3QM som har ryktet på seg at den sprekker i toppen temmelig fort.

 

Så HVORDAN kan e minimere den sjangsen får at toppen sprekker? Hørt at toppen sprekker oftest når den blir for varm? så HVOR varm?

 

Har ikkje penger til å kjøpe ny motor.

 

Takker for ALT!

 

Mvh Even

Link to post
Share on other sites

Når man snakker om sprekker i toppen på saltvannskjølte motorer fra Yanmar, i dette tilfellet 3QM, kommer det ofte av at eksosmanifold er full av saltavleiringer og/eller rust. Dette fører i neste omgang til for høy driftstemperatur på motoren som kan ta knekken på toppen. Et forvarsel på tilstoppet eksosmanifold kan være at man må skifte impeller ofte.

 

Det er enkelt å unngå for høy kjølevannstemperatur ved å demontere og rengjøre eksosmanifolden. Man kan skrape ut saltavleiringene/rusten, legge den i en oppløsning med Systemrens og/eller syrevaske den. Deretter er det bare å montere den på plass igjen med ny pakning og bruke motoren ca. 10 år til neste rengjøring! Dette vedlikeholdet er meget billig og enkelt, men det blir det tydeligvis slurvet mye med ettersom man klarer å havarere toppen på en så slitesterk motor som 3QM. Toppakningen på disse motorene fra Yanmar har også små hull for kjølevannsgjennomstrømning som kan gå tette eller delvis tette. Systemrens løser dette problemet. Saltavleiringer/rust er vanlig på de fleste sjøvannskjølte motorer, enten de eksempelvis heter Yanmar, Volvo Penta, Bukh eller Sabb.

 

Et metode man med fordel kan benytte i tillegg, er å stenge sjøvannsinntak, koble fra slangen fra sjøvannsinntaket og sette denne ned i en oppløsning med Systemrens. Motoren vil da suge inn denne blandingen som vil løse opp salt og rust både inni motor og i eksosmanifold.

 

Mitt inntrykk er at moderne ferskvannskjølte dieselmotorer med høy ytelse i forhold til vekt/slagvolum, og som har varmeveklser, ladeluftkjøler og oljekjøler, og gjerne også giroljekjøler, krever hyppigere rengjøring/rensing av saltvannsdelen av kjølesystemet enn hva som er tilfellet med rene sjøvannskjølte motorer for å holde normal driftstemperatur. Ferskvannskjølte motorer krever etter mitt syn like mye eller endatil mer vedlikehold enn rene saltvannskjølte.

Edited by Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...