Retox_93 Startet 6.September.2009 Del på Facebook Startet 6.September.2009 Hei. Var så dum at e kjøpt meg en Yanmar 3QM som har ryktet på seg at den sprekker i toppen temmelig fort. Så HVORDAN kan e minimere den sjangsen får at toppen sprekker? Hørt at toppen sprekker oftest når den blir for varm? så HVOR varm? Har ikkje penger til å kjøpe ny motor. Takker for ALT! Mvh Even Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 6.September.2009 Del på Facebook Svart 6.September.2009 (redigert) Når man snakker om sprekker i toppen på saltvannskjølte motorer fra Yanmar, i dette tilfellet 3QM, kommer det ofte av at eksosmanifold er full av saltavleiringer og/eller rust. Dette fører i neste omgang til for høy driftstemperatur på motoren som kan ta knekken på toppen. Et forvarsel på tilstoppet eksosmanifold kan være at man må skifte impeller ofte. Det er enkelt å unngå for høy kjølevannstemperatur ved å demontere og rengjøre eksosmanifolden. Man kan skrape ut saltavleiringene/rusten, legge den i en oppløsning med Systemrens og/eller syrevaske den. Deretter er det bare å montere den på plass igjen med ny pakning og bruke motoren ca. 10 år til neste rengjøring! Dette vedlikeholdet er meget billig og enkelt, men det blir det tydeligvis slurvet mye med ettersom man klarer å havarere toppen på en så slitesterk motor som 3QM. Toppakningen på disse motorene fra Yanmar har også små hull for kjølevannsgjennomstrømning som kan gå tette eller delvis tette. Systemrens løser dette problemet. Saltavleiringer/rust er vanlig på de fleste sjøvannskjølte motorer, enten de eksempelvis heter Yanmar, Volvo Penta, Bukh eller Sabb. Et metode man med fordel kan benytte i tillegg, er å stenge sjøvannsinntak, koble fra slangen fra sjøvannsinntaket og sette denne ned i en oppløsning med Systemrens. Motoren vil da suge inn denne blandingen som vil løse opp salt og rust både inni motor og i eksosmanifold. Mitt inntrykk er at moderne ferskvannskjølte dieselmotorer med høy ytelse i forhold til vekt/slagvolum, og som har varmeveklser, ladeluftkjøler og oljekjøler, og gjerne også giroljekjøler, krever hyppigere rengjøring/rensing av saltvannsdelen av kjølesystemet enn hva som er tilfellet med rene sjøvannskjølte motorer for å holde normal driftstemperatur. Ferskvannskjølte motorer krever etter mitt syn like mye eller endatil mer vedlikehold enn rene saltvannskjølte. Redigert 6.September.2009 av Capitaine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 6.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2009 Tusen takk Capitaine. Manifoildet har e nettopp reingjørt og tenkte å legge det i blaud diesel. Skal skru opp toppen får å se om disse små hullene er tettet også. Takk Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 6.September.2009 Del på Facebook Svart 6.September.2009 Ta og bruk systemens og kjør dette igjennom motor og husk og bytte anoder i blokka vært år. Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Retox_93 Svart 6.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2009 Kjøpte motoren i sommer så har ikkje startet den enda, men skal snart fårhåpelig vis Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.