Jump to content

Seldén-rigg: erstatte revekroker med reveliner ført ned i cockpit


Sjøtunga

Recommended Posts

Jeg har en Seldén rigg der det er revkroker framme på masta, og reveliner festet bak på bommen, gjennom revemaljene bak på storseilet, gjennom bommen fram til masta og via et par trinser og avlastere tilbake til cockpit. For å reve må jeg slippe ned seilet, gå fram på masta for å hekte revemaljene inn på revkrokene, tilbake til cockpit for å stramme storseilfallet, og så stramme revelinene for å dra ned seilet bak.

 

Da jeg oftest seiler singlehanded, vil jeg gjerne erstatte revkrokene med liner, trinser og avlastere, slik at jeg slipper å forlate cockpit for å reve. Noen som har forslag til hvordan jeg skal ordne dette?

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Takk for linker begge to.

 

I dokumentet Single Line Reefing Konverteringssats står det en anmerkning i figuren som tyder på at revemaljen skal ha forskjellige posisjoner på seilet med single line rev og standard rev. Hvor viktig er dette?

 

Ellers må jeg nok ta meg tur ut i båten for å inspisere litt nøyere hvordan det ser ut...

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Selden anbefaler at maljen settes lengre fra masten med singelref. Dette for å ungå at du river sleider av forliket når du rever. Dette ser du på tegningen vist i den linken jeg viser til (Single Line Reefing Konverteringssats).

De har trekt revemalje posisjonen så langt inn i seilet for å får negativ vinkel (>90) over blokk.

Jeg hadde problemer med dette selv, når jeg bygget om på Nordicmast bom. Løste dette ved å feste en blokk i revemaljen som jeg førte revelinjen opp via og ned til dekk ved mastefot for så tilbake til cokpit. Jeg mangler sleide markert med pos 5 og blokk markert med pos 4. i mitt opsett. Er ikke helt fornøyd med opsettet mitt ennå. Jeg får ikke akterliket "tait" nokk ned til bommen.

Link to post
Share on other sites

Det er nok fordi de har montert en rulle på bommen og derfor vil ha litt avstand fra maljen til masta slik at du ved reving får litt trekk forover også. Med standardmalje og dette systemet vil du få et trekk akterover på malja som trekker forliket litt akterover.

 

På en båt jeg hadde brukte jeg et tau som var spleiset med en lang og en litt kortere lengde fra spleisen. Den lengste enden ble ført gjennom malja i akterliket og den korteste gjennom malja i forliket. Når jeg tredde disse igjennom maljene tilpasset jeg lengden på tauendene slik at jeg kunne reve med å stramme en line.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå vært i båten og inspisert, og begynner nesten å lure på om jeg har en bom av et annet fabrikat enn Seldén, eller kanskje den bare er gammel? Noen som drar kjensel på den?

 

bom_akterende.jpg

Slik er revelinene ført i akterenden. Den blå lina kommer ut av bommen, går gjennom revemalja og ned på bommen igjen der den er festet på samme måten som den røde lina, men på andre siden av bommen.

 

bom_revekroker.jpg

Revelinene er den røde og den blå som kommer ut av bommen over trinser. Det er som man ser ingen mulighet å ta dem ut på oversiden av bommen.

 

Kan det være et alternativ å føre revelinene fra bommen og ned til trinsa ved mastefoten som før, og deretter opp gjennom revemalja, ned til en ny trinse ved mastefoten, før de fortsetter ut og tilbake til cockpit som før?

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Kan det være et alternativ å føre revelinene fra bommen og ned til trinsa ved mastefoten som før, og deretter opp gjennom revemalja, ned til en ny trinse ved mastefoten, før de fortsetter ut og tilbake til cockpit som før?

Ja, bør gå bra.

Litt mer friksjon pga flere blokker, så kanskje bryet verdt å legge litt kroner i blokkene? Kulelager / rullelager ville vært bra, men ikke få hjertestans når du ser prisen....

Uansett - ikke kjøp de billigste du finner.

Om du bytter de enkeltblokkene du allerede har ved mastefoten med noen litt bedre dobbeltblokker så er du der. De gamle enkeltblokkene får du sikkert bruk for til noe annet. Spinnaker / gennaker blokker, barberhal eller noe annet.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå vært i båten og inspisert, og begynner nesten å lure på om jeg har en bom av et annet fabrikat enn Seldén, eller kanskje den bare er gammel? Noen som drar kjensel på den?

 

Bildene ligner svært på John Mast utstyret på min båt. Både revekroken ved masten, og sleidesystemet ute på bommen er samme design

Link to post
Share on other sites

Jeg tror den "riktige" løsningen er å poppe en blokk på hver side av masten rett under bomfeste hvor revelinene går gjennom før de går opp i revemaljen i seilet og ned til blokka ved mastefoten. Da sørger du for å trekke revemalja fremover og inn til masten og dermed få riktig strekk i underliket.

 

Mvh Tore

Link to post
Share on other sites

Jeg tror den "riktige" løsningen er å poppe en blokk på hver side av masten rett under bomfeste hvor revelinene går gjennom før de går opp i revemaljen i seilet og ned til blokka ved mastefoten. Da sørger du for å trekke revemalja fremover og inn til masten og dermed få riktig strekk i underliket.

Jeg ser poenget med å sørge for at det er en kraftkomponent som drar seilet mot masta, som også dhjerp kommenterer. For å få til dette må vinkelen revelina (mellom malja og blokka) danner mot bommen være større enn 90 grader. Jeg ville tro denne vinkelen ikke bør være mye større enn 90 for å sikre at revelina drar nedover istedetfor inn mot masta når revet settes. Med blokk festet i mastefoten vil vinkelen være marginalt større enn 90 gr.

 

Det ideelle ville kanskje være å montere blokker der revekrokene nå er. Noen som vet om dette lar seg gjøre?

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Her er et bilde av hvordan jeg mener det bør løses

Ok. I følge den tegningen blir det to liner på hvert rev hos meg, da seilet mitt er større enn 14 m2 (det er 18,57 m2).

Det var i grunnen to liner jeg så for meg i utgangspunktet også, men det medfører en ekstrakostnad til to nye avlastere.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...