Sjøtunga Startet 7.September.2009 Del på Facebook Startet 7.September.2009 Jeg har en Seldén rigg der det er revkroker framme på masta, og reveliner festet bak på bommen, gjennom revemaljene bak på storseilet, gjennom bommen fram til masta og via et par trinser og avlastere tilbake til cockpit. For å reve må jeg slippe ned seilet, gå fram på masta for å hekte revemaljene inn på revkrokene, tilbake til cockpit for å stramme storseilfallet, og så stramme revelinene for å dra ned seilet bak. Da jeg oftest seiler singlehanded, vil jeg gjerne erstatte revkrokene med liner, trinser og avlastere, slik at jeg slipper å forlate cockpit for å reve. Noen som har forslag til hvordan jeg skal ordne dette? Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post Share on other sites More sharing options...
periss Svart 7.September.2009 Del på Facebook Svart 7.September.2009 Får du til å føre linjen opp i stede for ned ved masten? gjør du dette kan du feste en blokk i ringen som du hekter på reve kroken. føre revelinen vi denne blokken og tilbake til copit. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
arkmarin Svart 7.September.2009 Del på Facebook Svart 7.September.2009 Last ned: Spare Parts List - Boom 2008 - (2965.5 kb) 595-068-E fra dette området http://www.seldenmast.com/page.cfm?id=5564...ndnum=349028863 Der er det tegning med alt hva du trenger for singelrevline for Seldén bom. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
periss Svart 8.September.2009 Del på Facebook Svart 8.September.2009 Ellers kan du også se på: Single Line Reefing Konverteringssats (88.9 kb) 595-668-S På siden Arkmari viser til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtunga Svart 8.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2009 Takk for linker begge to. I dokumentet Single Line Reefing Konverteringssats står det en anmerkning i figuren som tyder på at revemaljen skal ha forskjellige posisjoner på seilet med single line rev og standard rev. Hvor viktig er dette? Ellers må jeg nok ta meg tur ut i båten for å inspisere litt nøyere hvordan det ser ut... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post Share on other sites More sharing options...
periss Svart 8.September.2009 Del på Facebook Svart 8.September.2009 Selden anbefaler at maljen settes lengre fra masten med singelref. Dette for å ungå at du river sleider av forliket når du rever. Dette ser du på tegningen vist i den linken jeg viser til (Single Line Reefing Konverteringssats). De har trekt revemalje posisjonen så langt inn i seilet for å får negativ vinkel (>90) over blokk. Jeg hadde problemer med dette selv, når jeg bygget om på Nordicmast bom. Løste dette ved å feste en blokk i revemaljen som jeg førte revelinjen opp via og ned til dekk ved mastefot for så tilbake til cokpit. Jeg mangler sleide markert med pos 5 og blokk markert med pos 4. i mitt opsett. Er ikke helt fornøyd med opsettet mitt ennå. Jeg får ikke akterliket "tait" nokk ned til bommen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dhjerp Svart 8.September.2009 Del på Facebook Svart 8.September.2009 Det er nok fordi de har montert en rulle på bommen og derfor vil ha litt avstand fra maljen til masta slik at du ved reving får litt trekk forover også. Med standardmalje og dette systemet vil du få et trekk akterover på malja som trekker forliket litt akterover. På en båt jeg hadde brukte jeg et tau som var spleiset med en lang og en litt kortere lengde fra spleisen. Den lengste enden ble ført gjennom malja i akterliket og den korteste gjennom malja i forliket. Når jeg tredde disse igjennom maljene tilpasset jeg lengden på tauendene slik at jeg kunne reve med å stramme en line. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtunga Svart 9.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2009 Jeg har nå vært i båten og inspisert, og begynner nesten å lure på om jeg har en bom av et annet fabrikat enn Seldén, eller kanskje den bare er gammel? Noen som drar kjensel på den? Slik er revelinene ført i akterenden. Den blå lina kommer ut av bommen, går gjennom revemalja og ned på bommen igjen der den er festet på samme måten som den røde lina, men på andre siden av bommen. Revelinene er den røde og den blå som kommer ut av bommen over trinser. Det er som man ser ingen mulighet å ta dem ut på oversiden av bommen. Kan det være et alternativ å føre revelinene fra bommen og ned til trinsa ved mastefoten som før, og deretter opp gjennom revemalja, ned til en ny trinse ved mastefoten, før de fortsetter ut og tilbake til cockpit som før? Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post Share on other sites More sharing options...
NOR_Gandsfjord Svart 9.September.2009 Del på Facebook Svart 9.September.2009 Kan det være et alternativ å føre revelinene fra bommen og ned til trinsa ved mastefoten som før, og deretter opp gjennom revemalja, ned til en ny trinse ved mastefoten, før de fortsetter ut og tilbake til cockpit som før? Ja, bør gå bra. Litt mer friksjon pga flere blokker, så kanskje bryet verdt å legge litt kroner i blokkene? Kulelager / rullelager ville vært bra, men ikke få hjertestans når du ser prisen.... Uansett - ikke kjøp de billigste du finner. Om du bytter de enkeltblokkene du allerede har ved mastefoten med noen litt bedre dobbeltblokker så er du der. De gamle enkeltblokkene får du sikkert bruk for til noe annet. Spinnaker / gennaker blokker, barberhal eller noe annet. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post Share on other sites More sharing options...
Med vind Svart 10.September.2009 Del på Facebook Svart 10.September.2009 Jeg har nå vært i båten og inspisert, og begynner nesten å lure på om jeg har en bom av et annet fabrikat enn Seldén, eller kanskje den bare er gammel? Noen som drar kjensel på den? Bildene ligner svært på John Mast utstyret på min båt. Både revekroken ved masten, og sleidesystemet ute på bommen er samme design Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tore_Tang Svart 10.September.2009 Del på Facebook Svart 10.September.2009 Jeg tror den "riktige" løsningen er å poppe en blokk på hver side av masten rett under bomfeste hvor revelinene går gjennom før de går opp i revemaljen i seilet og ned til blokka ved mastefoten. Da sørger du for å trekke revemalja fremover og inn til masten og dermed få riktig strekk i underliket. Mvh Tore Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtunga Svart 10.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2009 Jeg tror den "riktige" løsningen er å poppe en blokk på hver side av masten rett under bomfeste hvor revelinene går gjennom før de går opp i revemaljen i seilet og ned til blokka ved mastefoten. Da sørger du for å trekke revemalja fremover og inn til masten og dermed få riktig strekk i underliket. Jeg ser poenget med å sørge for at det er en kraftkomponent som drar seilet mot masta, som også dhjerp kommenterer. For å få til dette må vinkelen revelina (mellom malja og blokka) danner mot bommen være større enn 90 grader. Jeg ville tro denne vinkelen ikke bør være mye større enn 90 for å sikre at revelina drar nedover istedetfor inn mot masta når revet settes. Med blokk festet i mastefoten vil vinkelen være marginalt større enn 90 gr. Det ideelle ville kanskje være å montere blokker der revekrokene nå er. Noen som vet om dette lar seg gjøre? Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post Share on other sites More sharing options...
Tore_Tang Svart 10.September.2009 Del på Facebook Svart 10.September.2009 Her er et bilde av hvordan jeg mener det bør løses Har du cunningham i dag kan den evnt dras via en blokk eller øye på masta og fungere som en to lines revesystem på turseiling og som vanlig cunningham til evnt regattaseiling. Mvh Tore Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtunga Svart 10.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2009 Her er et bilde av hvordan jeg mener det bør løses Ok. I følge den tegningen blir det to liner på hvert rev hos meg, da seilet mitt er større enn 14 m2 (det er 18,57 m2). Det var i grunnen to liner jeg så for meg i utgangspunktet også, men det medfører en ekstrakostnad til to nye avlastere. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.