Jump to content

Bruk av stereoanlegg som VHF høyttalere i cockpit


bjorngb

Recommended Posts

Jeg går med tanker om å bytte ut stereo'en i båten med en ny. Siden den fastmonterte VHF'en er montert i salongen og vi stort sett er ute i cockpit'en underveis er det vanskelig å høre den.

 

Så jeg tenker om det ikke er en funksjon på stereo'er som demper lyden fra f.eks cd eller radio og sender ut lyden fra i mitt tilfelle VHF'en? Er dette noe "alle" bil/båtstereo'er har? Heter denne funksjonen noe spesielt?

Redigert av bjorngb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel, det er vel ikke om og gjøre å gjøre det vanskeligere enn det er? Jeg har utgang for stereo i salongen, en i akterkabinen og en i uterommet, og på en av høyttalerne i uterommet har jeg en enkel vender hvor jeg kan veksle mellom ''stereo left' og VHF. Underveis når jeg gjerne vil følge med på VHF'n, hører jeg aldri på stereoanlegget, så da er det greit å ha den ene av høyttalerne derfra koblet til VHF'n.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er dette noe "alle" bil/båtstereo'er har? Heter denne funksjonen noe spesielt?

 

Vet ikke hvordan det er i dag, men når Nokia kom den, som nå i grunn har blitt litt klassisk handsfree som en setter telefonen fast kunne man koble den til CD spiller slik at den koblet ut når telefonen var i bruk. Kanskje den funksjonen du tenkte på?

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvordan det er i dag, men når Nokia kom den, som nå i grunn har blitt litt klassisk handsfree som en setter telefonen fast kunne man koble den til CD spiller slik at den koblet ut når telefonen var i bruk. Kanskje den funksjonen du tenkte på?

Jepp

 

Er dette noe "alle" bil/båtstereo'er har? Heter denne funksjonen noe spesielt?
Link to post
Share on other sites

TLF Mute gjør ikke annet enn at den demper lyden på stereoen når det legges enten jord eller 12V på TLF Mute kabelen. Stereoen blir stille slik at det er mulig å snakke i telefonen.

 

Jeg er også interessert i en løsning som trådstarter etterspør. Mente jeg leste et sted en gang om en boks som valgte signal til høyttalere basert på lydnivået til inngangene men kan ikke finne det igjen. Tror tilogmed det var her på baatplassen

Link to post
Share on other sites

Men leste også at noen VHF radioer har funksjonen "VHF radio mute". Det er nok noe en kan kople sammen med "TLF mute" og få den effekten.

Her er en med den funksjonen.

 

Hvis en ikke har den funksjonen på VHFen går det an å FIKSE til no litt mer komplisert.

Redigert av Double Weber (see edit history)

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...