Jump to content

Identifisering av skroget mitt (båttype?)


M/S Bastard

Recommended Posts

M/S Bastard skal være bygget i Stavern i 1968, mer vet jeg ikke :fishing:

Tror den kan være brukt som fiskebåt da det er mulig at den ha hatt fiskekum innbygd.

Grovspantet er den også.

Grove bordganger (Ca.30mm)

Den er ikke bygget i eik, er ikke så sikker på om det er furu heller!

Kan det være lerk tro?

 

Dette tror jeg pga. en del huller som er plugget igjen. Hullene er borret i system.

 

profiltildilla;-).jpg

Link to post
Share on other sites

Ikke for å kritisere, men du bør endre noe på avslutningen på overbygget. Jeg liker ikke den rette avslutningen akter. Båten vil rigge straks bedre om overbygget avsluttes med en bue omtrentlig bak til alu.stigen. Det blir nok en liten utfordring å skjøte fineren, men med list og lempe er det meste mulig.

Link to post
Share on other sites

Ikke for å kritisere, men du bør endre noe på avslutningen på overbygget. Jeg liker ikke den rette avslutningen akter. Båten vil rigge straks bedre om overbygget avsluttes med en bue omtrentlig bak til alu.stigen. Det blir nok en liten utfordring å skjøte fineren, men med list og lempe er det meste mulig.

Avslutningen er ikke begynt på enda, regner med og ta den til uka.

Veggen får en liten bue oppe ved taket og så får jeg en bue nede som vil gå et stykke bakover.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Tror jeg har funnet ut at jeg har en opprinnelig "brønnbåt", og da er den nok neppe bygd i Stavern.

Lurer nå litt på om den kan stamme fra Vestlandet et sted!

 

Noen som vet om noen båtbyggerier der borte som kan ha bygget brønnbåter i kravell :smiley:

 

Hadde vært veldig morro og funnet ut av dette da.......

Link to post
Share on other sites

Hei Bastard,

 

Jeg lurte også litt på byggestedet, da jeg første gangen var og så på den. Men da var den så innpakket at jeg ikke hadde mulighet for å betrakte den på avstand for å få et inntrykk av linjeføringen.

 

Etter bildene å dømme kunne den godt være østlandsbygget og jeg forstår ikke helt hvorfor du utelukker det pga "brønnen"? Den kunne f.eks være bygge i Stavern  -  og senere fått satt opp vanntette skott og boret hull for brønn her i Ryfylke?

 

Ellers hadde vi diverse båtbyggere her i området som laget kravelbåter på den aktuelle tiden. "Sagen" på Hommersåk var ganske flittige og man kan ikke se helt bort fra at der kan være en sammenheng. De gikk senere over til å lage plastbåter, men er nå avviklet.

 

Ellers tør jeg ikke gi deg noen troverdige hint . . .

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Har ikke helt utelukket Stavern, men jeg har sett en del båter som kan minne mye på at den er bygd på Vestlandet.

 

Jeg har sett en båt som var veldig lik, men husker ikke navnet :smiley:

Skal se om jeg kan finne den igjen.

 

Vet ikke om plassering av motor kan ha noe og si, men oprinnelig så sto motoren veldig langt bak. (gamle fundamenter)

Link to post
Share on other sites

Hei bastard30000!

Ut i fra det enkle faktum at 95% av trebåter her på Østlandet er klinkbygget heller jeg til den oppfatning ( :wink: rent statistisk og med 95 % sikkerhet..... :headbang:) at båten din opprinnelig kommer fra et sted vest for Lindesnes........ :puke:

 

Når det er sagt så er det kanskje lurt å legge ut et bilde av hvordan båten så ut før dine eminente snekkerkunnskapene gjorde om sideprofilen. Kanskje noen kjenner igjen båttypen da?  :wink:

 

Lykke til med "etterforskningen"!

:seeya:

 

P.S.: Men vent litt.... lerk, sa du? Mulig at den er fra den "bløde kyststriben".....? :puke:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

.......Fant en som lignet (kommedals snekke) men den hadde ikke de grove og tette spantene

Er det lerk så tror jeg båtbyggere rundt Lindesnes / Lista (Brekneholmen?) lagde en del kravellbygde båter i lerk.

 

Når du fremhever grove, tette spanter og ikke minst grove bord, så tenker jeg først og fremst på Hardanger....... :headbang:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hulda har 35 års bryllupsdag 13.09.2004, admiralen er fra Larvik. Da jeg traff henne et par år tidligere hadde vi årstall--- et eller annet. Den gangen var det i hvert fall ikke noe båtbyggeri i Stavern. Wiksten drev på Torstrand i Larvik. Fetter'n til kompisen min jobbet der.  Det var det eneste båtbyggeriet på de kanter så vidt jeg kan huske. At det skulle eksistert et annet båtbyggeri i nærleiken som vi ikke kjente til virker lite sannsynlig. Vi var meget interessert i trebåtbygging.

Link to post
Share on other sites

Her i Grenlandsfjorden var det båtbyggeri på nesten hver holme, grei inntekt når gårdsarbeid og fiske ikke kunne gjøres. Det var ikke mange av disse som ble noe særlig kjent men de var der allikevel. Det skulle ikke forundre meg mye om det ikke var slik langs andre steder langs kysten her. Den kan jo være bygd på en av diise mindre kjente.

Link to post
Share on other sites

Hej Bastard !

 

min kunskap om gamle trebåter er relativt begränsad.......men jag skulle ändå

våga meg på en gissning att hun er byggd som liten fiskebåt og förmodligen med en

liten semidiesel (tändkula!) fra begynnelsen! med tanke på det kraftiga skrovet

gissningsvis  30-40 tal (kansje 50)  men det er litt gissning fra min sida!

 

jag skulle tagit kontakt med Allmogebåtar o mailet över lite bilder dom har ganske bra pejling

på trebåter hele vegen opp til Lofoten!

Og vet dom ikke själva så kan dom sikkert hänvisa deg til någon 'trebåtsgalen'  :rolleyes:  ute på vestlandet eller sörlandet !

 

http://www.allmogebatar.nu

 

http://www.allmogebatar.nu/Arbetslagen/arbetslagen.htm

 

Bilde

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Fant en som lignet (kommedals snekke) men den hadde ikke de grove og tette spantene :rolleyes:

Nei, der har du nok rett; Kommedalsbåt er det absolutt ikke! Kommedal bygde med høyere og rettere baug og sider, i tillegg er akterenden på Kommedalsbåtene utpreget "kryssertype" omtrent det som vi lokalt kaller "panserrau"  -  altså at akterstevnen faktisk svinger inn helt øverst.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hvis det var det forrige svaret mitt du tenkte på så tror jeg vel ikke det, jeg trodde båten var eldre. I 1968 var det vel nok med 1 jobb. Men det var en del båtbyggerier dengangen også, og somsagt tidligere var ikke alle like kjente. Hvis du har muligheten å nå fram til gamle fiskere med bildene så tror jeg du har større sjanse til å finne byggern.

Link to post
Share on other sites

Hej bastard !

 

Var har du fått 1968 ifra, jag tror det er alldelles för sent !

 

Man började ju stöpe plastbåter i mitten på 60-talet........

 

spanten er ju så grove o täta, 50-60 tals trebåter brukar ju vare mye smekkrare!

 

finner du spor efter nån annen maskin som suttit i båten ?

eller er det orginalmaskin?

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...