Jump to content

Vurderer princess 37 1982 med 2x180 ford Mermaid, noen tips?


marucha

Recommended Posts

Stille på denne tråden ser eg.

Men båten er vel som andre gamle båter. Opp og få fagfolk til å sjekke etter pest.

Sjekk propeller. Og ror. Skal vist være lett å få lekkasje i roraksler på slike båter?

Elektrisk er det mye av ombord tipper eg. Dette må sjekkes best mulig, sjå at det er fornuftig kabling.

Slanger og rør,allt er kanskje gammelt. Sjekk.

Dato på propanslanger. Bruk nesen i kjøl og rundt tanker osv. Erd et en ørliten eim av noko nå- så blir det dobbelt til neste år.

Ford er vel bra :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder motorene antar jeg at vi her snakker om 2 x Ford Mermaid. Dette er i utgangspunktet svært driftssikre maskiner. Men ser at båt og motorer er i fra 1982. Mye kan ha skjedd på 27 år. Sjekk om det forefinnes logg og dokumentasjon på vedlikehold av motorene og båt. Hvis ikke skygg unna med mindre prisen er latterlig billig.

Link to post
Share on other sites

Ford Mermaid .... er solide maskiner med god marinisering....

 

2x 180 var den gand da de st;rste som den ble levert med, men ble senere levert med 2 x 210 ...og jeg har sett 2 x 275.

 

Med V bunn, så var 2 x 180 nok til å få henne på plan,men hun blir muligens lett tung bak med jolle og ferielast, da stuerommet bak er stort og lett å fylle opp. Regn med marsj på 16 til 18 knop. God sjøbåt med Olenski Skrog. Aluminiums vindusrammer har en liten tendens til lekkasjer, så sjekk etter tegn på lekkasje. Ellers så var de velbygde båter med gode opplegg for gass og elektrisitet. Sjekk dieseltankene for rust, da de er noen år gamle, men er egentlig ikke et vanlig problem, men de kan være litt utfordrende å skifte ut.

 

Lykke til!!

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Nei, det er ikke Olesinski skrog -- det er John Bennett som har begått denne. JB er (var den gang i hvert fall) mer opphengt på dyp V og mindre på bæreflater sammenliknet med BO. Forskjellen er slående -- JB båter trenger alltid mer motor mens BO båter går rimelig bra med egentlig beskjeden motorisering. Derfor just precis riktig hva Divemaster sier.

 

Jeg funderte på Princess 37 i sin tid, hadde til og med god dialog med en kar sønnentil men det ble ikke noe av dessverre. Etter hva jeg husker av alt jeg leste meg opp på er det stort sett bare lekasjer ovenfra som er noe typisk og det har med vinduene å gjøre; resten er rimelig solid og det skal godt gjøres å beskadige en slik båt. Hvis du søker gjennom artinkler på mby.com kan det jo hende at du finner noen godbiter. Jeg hadde en hel haug men ga dem til han sønnenpå da det ikke ble handel og jeg endte med et tidlig Olesinski design i stedet...

 

Det mest positive i min tankegang er at inne og ute er på ett gulv og uten oppbygde greier som er for folk med skostørrelse under 42, utbrettsdører til akterdekket, fem køyer (varierer) og et sånn passe retro tøft desgn som er tidløst.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jammen har denne John Bennet stått for mange engelske skrog. SunQest, SunCruiser, Dominator, Princess og sikkert mange flere.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...