yam250 Startet 8.September.2009 Del på Facebook Startet 8.September.2009 Har ulyd i kompressor, høres nesten ut som om det er en reim som piper / hyler, det er ikke jam lyd, men som når en viftereim slurer litt. Det forsvinner selfølgelig etter ca 5 min,når kommpressoren kobler ut, da er det bare godlyd å høre fra motoren. noen som har vært borti det samme eller...... Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 8.September.2009 Del på Facebook Svart 8.September.2009 Der er mange tråde på BP om dette emne. Bl.a. denne: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=55200 Prøve at søge lidt i arkivet... :-) Andy Sitér dette innlegget Link to post
kes Svart 8.September.2009 Del på Facebook Svart 8.September.2009 Jeg tar en råsjanse og tipper på at hvis det ikke er reima så er det et dårlig lager i en av reimstrammerne. Hvorfor går du forresten med kompressoren inne i 5 minutter? Sitér dette innlegget Link to post
Balder ll Svart 8.September.2009 Del på Facebook Svart 8.September.2009 Hei Dette er helt normalt når du starter motoren kald og lyden blir borte når den har oppnådd litt temp. Blir som regel mindre lyder etter reimbytte. Har det samme på min KAD 300. Mvh Morten Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 8.September.2009 Del på Facebook Svart 8.September.2009 . Hvorfor går du forresten med kompressoren inne i 5 minutter? Tja, det kan jo være fordi han ønsker å benytte turtallsområdet fra ca 1600 til 2800. Jeg kan heller ikke se at det står noe i instruksjonsboken som tilsier at man ikke kan kjøre med kompressoren i bruk. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
kes Svart 8.September.2009 Del på Facebook Svart 8.September.2009 Hele hensikten med kompressoren er å gi en kortvarig hurtig effektøkning innenfor et gitt turtallsområde for å få f.eks. båten opp i plan. Hvis svaret er som lippert sier i innlegg # 11 ville jeg heller koblet til en av/på bryter på kompressoren slik at den kan slås av hvis det skal kjøres over tid i dette turtallsområdet. Trådstarter sier ikke noe om hvilken motor det gjelder. men for en del VP motorer er det som lippert nevner mellom 1600 og 1800 omdr. Andre motortyper kan ha andre intervaller hvor kompressoren er inne avhengig av dreiemomentkurven. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 8.September.2009 Del på Facebook Svart 8.September.2009 Emnetitlen heter KAD44 og det er ikke så stor forskjell på de forskjellige undermodellene....... Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
kes Svart 8.September.2009 Del på Facebook Svart 8.September.2009 Beklager lippert! Jeg overså emnetittelen og legger meg flat. Sitér dette innlegget Link to post
Aquadoren Svart 8.September.2009 Del på Facebook Svart 8.September.2009 Jeg har samme problemet på min KAD44, men har hørt at problemet som oftest skyldes hjulet som ikke klarer stramme godt nok heller enn reima. Det er ikke bare å koble ut denne, man får problemer med EDCen, man må restarte motoren for å få startet kompressoren igjen(har hørt dette fra en bekjent) Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
BEG Svart 8.September.2009 Del på Facebook Svart 8.September.2009 KAD44 starter med kompressor når motor er kald, og den skrur seg av etter noen minutter når en viss temp er oppnåd. Hendte at min fusket med dette, da røyk det stygt av motor grunnet helt feil blandingsforhold. Hadde av-bryter på kompressor og tror at denne "funksjonen" forårsaket (muligens grunnet EDC) at kompressor ikke bestandig slo inn når motor var kald. (etter at jeg tidligere hadde kjørt motor med kompressor i av-posisjon). Kompressor slo inn på 1500rpm og av på ca. 2700rpm på vei opp. På vei ned var rpm anderledes. Isteden for å bruke av-bryter, unlot jeg heller å kjøre i lengre perioder i kompressorområdet. Det var uansett et økonomisk dårlig fartsområde. Vær ellers klar over at en pipelyd kan komme fra overtrykksventilen på intercooler, og og det er ikke unormalt med lyd derifra. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
yam250 Svart 9.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2009 (redigert) Jeg går selfølgelig ikke med kompressoren inne i fem min, men når jeg starter motoren og den går på tomgang går det ca fem min til motoren har ca 40 grader og da kobler komp ut av seg selv. Kan ikke bestemme selv når komp skal være i drift. Når motoren har over ca 40 grader og starter, er kompressoren inne i ca 30 sekunder før den kobler ut. Tror ikke det er noe lager i reimhjul som er dårlig, for det er ikke lyd så lenge kompressoren er utkobblet. Tror jeg må vurdere å få koblet bryter på kompressoren. Redigert 9.September.2009 av yam250 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.