Jump to content

ulyd i kompressor kad44


yam250

Recommended Posts

Hele hensikten med kompressoren er å gi en kortvarig hurtig effektøkning innenfor et gitt turtallsområde for å få f.eks. båten opp i plan. Hvis svaret er som lippert sier i innlegg # 11 ville jeg heller koblet til en av/på bryter på kompressoren slik at den kan slås av hvis det skal kjøres over tid i dette turtallsområdet.

 

Trådstarter sier ikke noe om hvilken motor det gjelder. men for en del VP motorer er det som lippert nevner mellom 1600 og 1800 omdr. Andre motortyper kan ha andre intervaller hvor kompressoren er inne avhengig av dreiemomentkurven.

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme problemet på min KAD44, men har hørt at problemet som oftest skyldes hjulet som ikke klarer stramme godt nok heller enn reima. Det er ikke bare å koble ut denne, man får problemer med EDCen, man må restarte motoren for å få startet kompressoren igjen(har hørt dette fra en bekjent)

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post
Share on other sites

KAD44 starter med kompressor når motor er kald, og den skrur seg av etter noen minutter når en viss temp er oppnåd. Hendte at min fusket med dette, da røyk det stygt av motor grunnet helt feil blandingsforhold. Hadde av-bryter på kompressor og tror at denne "funksjonen" forårsaket (muligens grunnet EDC) at kompressor ikke bestandig slo inn når motor var kald. (etter at jeg tidligere hadde kjørt motor med kompressor i av-posisjon).

 

Kompressor slo inn på 1500rpm og av på ca. 2700rpm på vei opp. På vei ned var rpm anderledes. Isteden for å bruke av-bryter, unlot jeg heller å kjøre i lengre perioder i kompressorområdet. Det var uansett et økonomisk dårlig fartsområde.

 

Vær ellers klar over at en pipelyd kan komme fra overtrykksventilen på intercooler, og og det er ikke unormalt med lyd derifra.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Jeg går selfølgelig ikke med kompressoren inne i fem min, men når jeg starter motoren og den går på tomgang går det ca fem min til motoren har ca 40 grader og da kobler komp ut av seg selv. Kan ikke bestemme selv når komp skal være i drift. Når motoren har over ca 40 grader og starter, er kompressoren inne i ca 30 sekunder før den kobler ut. Tror ikke det er noe lager i reimhjul som er dårlig, for det er ikke lyd så lenge kompressoren er utkobblet. Tror jeg må vurdere å få koblet bryter på kompressoren.

Redigert av yam250 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...