Jump to content

Rustbrunt kjølevann på mercruiser 4.3LX


ABokn

Recommended Posts

Har en ferskvannskjølt mercruiser 4.3LX der kjølevannet blir brunt og lukter 'dårlig'. Har skiftet og spylt gjennom med vann og deretter fylt på ny kjøleveske med korrekt innhold av 'frostvæske'. Etter noen få timers bruk, blir vannet igjen brunlig og lukter gammelt. Har ingen problem med kjøling. Noen som vet hva dette skyldes?

Link to post
Share on other sites

Takk for forslag men vet noen hvorfor dette oppstår? Det skal jo ikke ruste så lenge jeg bruker skikkelig kjølevæske. Det har aldri gått sjøvann i denne motoren og jeg har en bil med samme alder men med myyye lenger gangtid, og der har kjølevæsken den rette fargen.

Link to post
Share on other sites

Kan det være at det har blitt brukt feil frostvæske? Dvs blå i stedet for rød, hvis det er oppgitt at den skal ha rød?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Sjøvannet kjøler varmeveksler og går ut sammen med eksos.

Det kan jo være at tidligere eier kun hadde rent vann på, men burde ikke et evt rustangrep stanse når man har korrekt blandet kjølevæske da?

Link to post
Share on other sites

Fylte på systemrens i dag og kjørte motoren varm. Skasl kjøre en tur i morgen også før jeg tapper av vannet og skyller rent.

 

 

Her er jeg spent på hva du kommer frem til etter tapping av annlegget. Gjorde det samme på min mercruiser diesel og den ble bra først etter 2 omg. systemrens.

Tappet og skiftet igjen nå etter en hel sommer og det var ikke brunt lenger men litt "skurring" i fargen blir det jo etter en aktiv sommer. lykke til :)

Link to post
Share on other sites

Det er en mulighet for at du har lekkasje på en toppakning, og det kommer eksos inn i kjølevannet. Jeg hatt det problemet på min bil med slik motor. Hos meg kom det en brun gugge som flyter oppå vanet.

Link to post
Share on other sites

Hei Dvil: Toppakningene mine er i orden. Har heller ingen problemer med kjøling eller at vannstand stiger eller synker. Men i dag tappet jeg av systemrensen som jeg har kjørt med et par dager. Det kom noe brunsort vann ut men etterhvert som jeg fikk skylt godt inn og ut av de forskjellige slangeåpningene, ble vannet klart og fint. Nå skulle jeg egentlig ha fylt på ny kjølevæske men båten er satt på land og skal får litt stell før vinteren setter inn. Skal bl.a rense sjøvannsiden på varmeveksleren og skifte div oljer og belger på drev. Det blir nok ikke fylt på kjølevæske før den skal på sjøen igjen.

Edited by DC6500 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja men hva skal jeg gøre da? Skal jo demontere varmeveksleren og da blir det ikke lett å få det tett uten. Dessuten trodde jeg ikke at det ruster som bare f... når det er skylt godt med ferskvann. Det har jo ikke vært sjøvann i den delen av motoren. Sjøvannsdelen blir også bare skylt med ferskvann og det går helt fint en vintersesong.

Link to post
Share on other sites

Behøver vel ikke demontere varmeveksleren for å ta systemrens på denne. Du lager deg en renseloop av en 25ltr. plastdunk og noen meter slange. Koble inngangen til sjøvannspumpa til en skroggjennomføring nederst i dunken. Koble fra på eksosbendet og føre denne til toppen av dunken. Eksosen kjøler du med vann fra spyleslangen. Systemrensblanding på dunken selvfølgelig.Starte opp og la den gå seg varm et antall ganger til systemet er rent. Spyle godt ut og avslutte med å kjøre gjennom sjøvannsdelen med frostvæske før vinteropplaget.Da er du rustbeskyttet og frostsikret.

Link to post
Share on other sites

Systemrensen var kun for ferskvannskjølingen og den er jeg ferdig med. Og når jeg ser prosedyren du beskriver, så er det enklere å bare ta ut varmeveksleren og og demontere denne. I hvertfall på denne motoren. :yesnod: Men takk for en utfyllende forklaring

Link to post
Share on other sites

Fint at du har kontroll på toppakningene dine. :smiley:

Jeg ville heller ikke bekymret meg for rust i kjølekanalene etter rens. Det blir nok et brunt belegg, men helt uten betydning.

 

Beklager dårlig norsk i forrige innlegg, håper Frøken ikke følger med her...

Link to post
Share on other sites

Nå er varmeveksleren avmontert og åpnet. Ser veldig fint ut, ingen antydning til innsnervringer eller tette kanaler- MEN skal det ikke være en sinkanode i forbindelse med sjøvannsdelen?

Link to post
Share on other sites

Ikke nødvendigvis nei. Det kommer an på hvilke materialkvaliteter som har blitt brukt, gode varmevekslere klarer seg uten...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ok Grunnen til at jeg spør er bl.a fordi det ene røret på sjøvannsdelen hadde skiftet karakter og egenskaper :yesnod:

Originalt så er det messing men nå så det mere ut som kobber. Ville det vært lurt å ettermontere en passende sinkanode?

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...