Jump to content

Rustbrunt kjølevann på mercruiser 4.3LX


ABokn

Recommended Posts

Har en ferskvannskjølt mercruiser 4.3LX der kjølevannet blir brunt og lukter 'dårlig'. Har skiftet og spylt gjennom med vann og deretter fylt på ny kjøleveske med korrekt innhold av 'frostvæske'. Etter noen få timers bruk, blir vannet igjen brunlig og lukter gammelt. Har ingen problem med kjøling. Noen som vet hva dette skyldes?

Link to post
Share on other sites

Fylte på systemrens i dag og kjørte motoren varm. Skasl kjøre en tur i morgen også før jeg tapper av vannet og skyller rent.

 

 

Her er jeg spent på hva du kommer frem til etter tapping av annlegget. Gjorde det samme på min mercruiser diesel og den ble bra først etter 2 omg. systemrens.

Tappet og skiftet igjen nå etter en hel sommer og det var ikke brunt lenger men litt "skurring" i fargen blir det jo etter en aktiv sommer. lykke til :)

Link to post
Share on other sites

Hei Dvil: Toppakningene mine er i orden. Har heller ingen problemer med kjøling eller at vannstand stiger eller synker. Men i dag tappet jeg av systemrensen som jeg har kjørt med et par dager. Det kom noe brunsort vann ut men etterhvert som jeg fikk skylt godt inn og ut av de forskjellige slangeåpningene, ble vannet klart og fint. Nå skulle jeg egentlig ha fylt på ny kjølevæske men båten er satt på land og skal får litt stell før vinteren setter inn. Skal bl.a rense sjøvannsiden på varmeveksleren og skifte div oljer og belger på drev. Det blir nok ikke fylt på kjølevæske før den skal på sjøen igjen.

Redigert av DC6500 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja men hva skal jeg gøre da? Skal jo demontere varmeveksleren og da blir det ikke lett å få det tett uten. Dessuten trodde jeg ikke at det ruster som bare f... når det er skylt godt med ferskvann. Det har jo ikke vært sjøvann i den delen av motoren. Sjøvannsdelen blir også bare skylt med ferskvann og det går helt fint en vintersesong.

Link to post
Share on other sites

Behøver vel ikke demontere varmeveksleren for å ta systemrens på denne. Du lager deg en renseloop av en 25ltr. plastdunk og noen meter slange. Koble inngangen til sjøvannspumpa til en skroggjennomføring nederst i dunken. Koble fra på eksosbendet og føre denne til toppen av dunken. Eksosen kjøler du med vann fra spyleslangen. Systemrensblanding på dunken selvfølgelig.Starte opp og la den gå seg varm et antall ganger til systemet er rent. Spyle godt ut og avslutte med å kjøre gjennom sjøvannsdelen med frostvæske før vinteropplaget.Da er du rustbeskyttet og frostsikret.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...