ABokn Startet 8.September.2009 Del på Facebook Startet 8.September.2009 Har en ferskvannskjølt mercruiser 4.3LX der kjølevannet blir brunt og lukter 'dårlig'. Har skiftet og spylt gjennom med vann og deretter fylt på ny kjøleveske med korrekt innhold av 'frostvæske'. Etter noen få timers bruk, blir vannet igjen brunlig og lukter gammelt. Har ingen problem med kjøling. Noen som vet hva dette skyldes? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hasla 26 Svart 8.September.2009 Del på Facebook Svart 8.September.2009 (redigert) Har du prøvd med systemrens sikkert noe gammelt dritt som ligger inne i kjølvannet. Redigert 8.September.2009 av Hasla 26 (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 8.September.2009 Del på Facebook Svart 8.September.2009 Her må det nok en syrevask til ja! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
ABokn Svart 9.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2009 Takk for forslag men vet noen hvorfor dette oppstår? Det skal jo ikke ruste så lenge jeg bruker skikkelig kjølevæske. Det har aldri gått sjøvann i denne motoren og jeg har en bil med samme alder men med myyye lenger gangtid, og der har kjølevæsken den rette fargen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 9.September.2009 Del på Facebook Svart 9.September.2009 Kan det være at det har blitt brukt feil frostvæske? Dvs blå i stedet for rød, hvis det er oppgitt at den skal ha rød? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
ABokn Svart 9.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2009 Har brukt korrekt frostvæske i henhold til mercruisers anbefalinger Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Moyja Svart 9.September.2009 Del på Facebook Svart 9.September.2009 Du er helt sikker på at du ikke har lekasje i varmeveksleren slik at du får sjøvann inn i motoren? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ABokn Svart 9.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2009 (redigert) Ja det har jeg også sjekket. Redigert 9.September.2009 av DC6500 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hasla 26 Svart 9.September.2009 Del på Facebook Svart 9.September.2009 Nå vet ikke jeg hvor lenge du har hatt denne,men mulig årsak forige eier fylte bare vann på denne . Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post Share on other sites More sharing options...
Moyja Svart 9.September.2009 Del på Facebook Svart 9.September.2009 Hvilken kjølings type har du på eksos manifoiler og risere? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ABokn Svart 9.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2009 Sjøvannet kjøler varmeveksler og går ut sammen med eksos. Det kan jo være at tidligere eier kun hadde rent vann på, men burde ikke et evt rustangrep stanse når man har korrekt blandet kjølevæske da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Moyja Svart 9.September.2009 Del på Facebook Svart 9.September.2009 skulle jo tro det , men det kan jo være at det er mye rust inne i blokken. Tror nok du med stor fordel kan spyle igjenom og så fylle på sysremrens. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ABokn Svart 9.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2009 Får prøve en runde med systemrens for å se om det hjelper. Takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ABokn Svart 12.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2009 Fylte på systemrens i dag og kjørte motoren varm. Skasl kjøre en tur i morgen også før jeg tapper av vannet og skyller rent. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
båtføreren Svart 12.September.2009 Del på Facebook Svart 12.September.2009 Fylte på systemrens i dag og kjørte motoren varm. Skasl kjøre en tur i morgen også før jeg tapper av vannet og skyller rent. Her er jeg spent på hva du kommer frem til etter tapping av annlegget. Gjorde det samme på min mercruiser diesel og den ble bra først etter 2 omg. systemrens. Tappet og skiftet igjen nå etter en hel sommer og det var ikke brunt lenger men litt "skurring" i fargen blir det jo etter en aktiv sommer. lykke til :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dvil Svart 13.September.2009 Del på Facebook Svart 13.September.2009 Det er en mulighet for at du har lekkasje på en toppakning, og det kommer eksos inn i kjølevannet. Jeg hatt det problemet på min bil med slik motor. Hos meg kom det en brun gugge som flyter oppå vanet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ABokn Svart 13.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2009 (redigert) Hei Dvil: Toppakningene mine er i orden. Har heller ingen problemer med kjøling eller at vannstand stiger eller synker. Men i dag tappet jeg av systemrensen som jeg har kjørt med et par dager. Det kom noe brunsort vann ut men etterhvert som jeg fikk skylt godt inn og ut av de forskjellige slangeåpningene, ble vannet klart og fint. Nå skulle jeg egentlig ha fylt på ny kjølevæske men båten er satt på land og skal får litt stell før vinteren setter inn. Skal bl.a rense sjøvannsiden på varmeveksleren og skifte div oljer og belger på drev. Det blir nok ikke fylt på kjølevæske før den skal på sjøen igjen. Redigert 13.September.2009 av DC6500 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 13.September.2009 Del på Facebook Svart 13.September.2009 Lar du den stå uten kjølevæske/frostvæske vil det ruste som f..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ABokn Svart 13.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2009 Ja men hva skal jeg gøre da? Skal jo demontere varmeveksleren og da blir det ikke lett å få det tett uten. Dessuten trodde jeg ikke at det ruster som bare f... når det er skylt godt med ferskvann. Det har jo ikke vært sjøvann i den delen av motoren. Sjøvannsdelen blir også bare skylt med ferskvann og det går helt fint en vintersesong. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 13.September.2009 Del på Facebook Svart 13.September.2009 Behøver vel ikke demontere varmeveksleren for å ta systemrens på denne. Du lager deg en renseloop av en 25ltr. plastdunk og noen meter slange. Koble inngangen til sjøvannspumpa til en skroggjennomføring nederst i dunken. Koble fra på eksosbendet og føre denne til toppen av dunken. Eksosen kjøler du med vann fra spyleslangen. Systemrensblanding på dunken selvfølgelig.Starte opp og la den gå seg varm et antall ganger til systemet er rent. Spyle godt ut og avslutte med å kjøre gjennom sjøvannsdelen med frostvæske før vinteropplaget.Da er du rustbeskyttet og frostsikret. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ABokn Svart 14.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2009 Systemrensen var kun for ferskvannskjølingen og den er jeg ferdig med. Og når jeg ser prosedyren du beskriver, så er det enklere å bare ta ut varmeveksleren og og demontere denne. I hvertfall på denne motoren. Men takk for en utfyllende forklaring Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dvil Svart 14.September.2009 Del på Facebook Svart 14.September.2009 Fint at du har kontroll på toppakningene dine. Jeg ville heller ikke bekymret meg for rust i kjølekanalene etter rens. Det blir nok et brunt belegg, men helt uten betydning. Beklager dårlig norsk i forrige innlegg, håper Frøken ikke følger med her... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ABokn Svart 14.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2009 Nå er varmeveksleren avmontert og åpnet. Ser veldig fint ut, ingen antydning til innsnervringer eller tette kanaler- MEN skal det ikke være en sinkanode i forbindelse med sjøvannsdelen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 14.September.2009 Del på Facebook Svart 14.September.2009 Ikke nødvendigvis nei. Det kommer an på hvilke materialkvaliteter som har blitt brukt, gode varmevekslere klarer seg uten... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
ABokn Svart 14.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2009 Ok Grunnen til at jeg spør er bl.a fordi det ene røret på sjøvannsdelen hadde skiftet karakter og egenskaper Originalt så er det messing men nå så det mere ut som kobber. Ville det vært lurt å ettermontere en passende sinkanode? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.