Jump to content

Ankervinsj på Sweden Yacht C34


heim

Recommended Posts

Etter et par prolapser vil jeg gjerne montere ankervinsj på min Sweden Yacht C34. Men bak på hekken er det ikke lett å finne plass, selv om det i prinsippet er romslig nok.

 

Hvis dreggen skal henge på akterspeilet, må den henge inn mot midten, hvis ikke vil den stikke ut under skroget og fange opp mye sjø. Men fører man opp ankerkjettingen noenlunde sentralt kommer man i konflikt med stuerommet helt akter, som er for lite og for grunt til å bruke som kjettingkasse. Dessuten er det luftet og derfor vel egnet til ekstra drivstoff og gassbeholdere. Hvis men fører kjettingen gjennom dette rommet og ned under, ødelegger man dette.

 

Videre vil kjettingen havne rett oppå rormekanismen. Ikke noe bra.

 

På hekken er det påfyllingsrør til dieseltank og varmeapparat å ta hensyn til, samt enda et stuerom. Foreløpig ser jeg det som eneste mulighet å føre kjetting fremover helt på babord side i et par 90 graders vinkler. Det virker kronglete og ikke særlig tiltrekkende.

 

Spørsmålet er om det er noen som er i samme båt, og som har funnet en fornuftig løsning på problemet. I så fall er jeg takknemlig for råd.

 

Om dette ikke er en farbar vei, har jeg også fundert på en løsning med en elektrisk vinsj og blytau (altså ikke ankervinsj). Da kan dreggen henge på pushpit omtrent som nå, og vinsjen plasseres på en fornuftig plass. Det vil kreve manuell håndtering av tau, noe som egentlig hadde vært greit å slippe når man skal legge til og passe på mange andre ting. Men det vil etter mitt skjønn lette plasseringen av tauet under dekk. Hullet kan plasseres (nesten) hvor som helst. Men hvsi noen har synspunkter på dette, tar jeg gjerne imot.

Link to post
Share on other sites

Kjøp et Modea elektrisk vinsjhåndtak. Kombinert med et anker og blytau så får du et aktermontert anker som du drar opp med en finger.Du har sannsynlig en vinsj montert et sted i cockpit som du kan bruke. Har du et sentralt 12 V uttak i cockpit så rekker vinsjhåndtakets 4 meters kabel til dine andre vinsjer også. Vips så er alle vinsjene elektriske. Veldig bra for slitne rygger.

Skal du ha en person opp i masten så drar det elektriske vinsjhåndtaket en stor mann med letthet opp i mastetoppen på kort tid.

Vinsjhåndtaket på min båt brukes også til gennaker og genoavinsj. Dessuten er det en reserve til ankervinsjen i baugen i tilfelle den skulle legge av med ankeret ute. Har også brukt det til å stramme fortøyningstau i dårlig vær.

 

Ring John Paasche hos Dessalator Scandinavia AS for info tlf 93096969

Redigert av Catlina (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har festet vinsj på pupitt, liten vinsj fra Harken tror jeg det var, Den er vendbar, slik at man vender den nedover når den ikke er i bruk. Er da ikke i veien. Husker jeg det i helgen så skal jeg ta ett bilde og legge inn.

Kanskje du har tips på fargekoder på gelcoat til samme type båt?

Link to post
Share on other sites

Bilde tas imot med takk. Elektrisk vinsjhåndtak er definitivt en mulig løsning. Det som taler imot, er at den vil kreve en del jobbing med ankeret for å få det ut, og i noen grad for å få det opp. På den annen side dekker et slikt håndtak også andre behov, som Catlina påpeker. Selv med solide vinsjer kan det være nokså kraftkrevende å stramme opp genoaen i en C34.

Som fersk eier har jeg ennå ikke satt meg inn i fargekodene. Men jeg regner med at det må utforskes i løpet av vintersesongen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...