daain83 Startet 8.September.2009 Del på Facebook Startet 8.September.2009 Hei, har prøvd å søke på flere båtforum og nettet generelt, men klarer ikke finne stort. Driver å monterer powertrim på svogers 94 Mercury 60HK utenbords motor, iom at båten er et salgsprosjekt så prøver vi å holde kostnadene nede og har valgt å lage styringssystemet selv (orginaldelene er dyre). Powertrimmen er slik at man polvender for å kjøre opp\ned, altså to ledere. Og derfor lurer jeg på å bruke kun en to-polet bryter uten relèer, da jeg ikke kan se hvordan man kan få det til. Så derfra til spørsmålet mitt: Noen som vet hvor mye strøm i watt en powertrim (sånn ca) av denne typen forbruker?? Takk for svar=) Dan Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 8.September.2009 Del på Facebook Svart 8.September.2009 Du kan bare glemme å kjør en powertrim motor uten reeler, kan ikke gi deg noe exact tall på strømmen men ligger imellom 20 > 30A... Normal er powertrim systemet koblet uten sikringer, og da de ferreste brytere tåler denne mengden strøm er det brukt flere kraftig reeler, har lagt ved et ET skjema på EN powertrim enhet ( du nevner ikke hvilken motor det er snakk om så.... ) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
daain83 Svart 8.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2009 takk for svar skrev da ganske greit at det er en 94 mod mercury 60hk Bryteren det er snakk om tåler opptil 180w (watt) . . . ? Eller 15amp ved 12V. Men jeg skal ringe i morgen å se om jeg kan finne ut å effekten på den elmotoren er. så får vi se, men takk for svar=) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 8.September.2009 Del på Facebook Svart 8.September.2009 skrev da ganske greit at det er en 94 mod mercury 60hk Ja men det var 6 forskjellige 60 hk modeller det året ( relativt like men dog... ) Bryteren det er snakk om tåler opptil 180w (watt) . . . ? Eller 15amp ved 12V. Vil sikkert fungere helt fint opp/ned uten belastning..... er litt mere usikker når du trimmer motoren opp/ut under fart, du skal tross alt jobbe imot 60 hk... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
ivar Svart 8.September.2009 Del på Facebook Svart 8.September.2009 Min CMC tiltenhet bruker 2stk vanlige bil releer til polvendingen. Men hvordan det kobles tør jeg ikke gi meg inn på. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
daain83 Svart 8.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2009 Ok, vi har prøvd å finne mer info...eller "prøvd"... Er helt motordeksel, separat oljetank om det har noe å si...? Får se hva slags svar jeg får i morgen, skal nok finne ut av det... Men kan du svare meg på hva cowl switch er?? Prøvde å søke det opp, men det var nytteløst=) Takk for svar folkens...ufattelig hva man kan få hjelp til på forum sier jeg bare!! Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 8.September.2009 Del på Facebook Svart 8.September.2009 (redigert) cowl switch er bryteren til tilt/trim som sitter på motoren. Den som eventuelt sitter på gass hendelen ved rattet heter ofte helm switch. Redigert 8.September.2009 av Double Weber (see edit history) Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
daain83 Svart 8.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.September.2009 aaaahhh...da lærte jeg noe nytt idag og=) Takk takk!! Sitér dette innlegget Link to post
stig arve Svart 9.September.2009 Del på Facebook Svart 9.September.2009 håpper dette kan jelppe deg. Sitér dette innlegget Link to post
daain83 Svart 9.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2009 Takk for svar alle sammen... Etter å ha snakket med HK Motorservice i Kristiansand idag så har jeg fått svaret jeg var ute etter. Powertrimmen vil trekke 10-20amp ved belastning, og da bruker jeg en 15amp 2-polet bryter, uten relèer. Legger bare inn et rele som styres av tenningen, slik at det ikke står strøm på når tenningen er avslått. Så får vi prøve dette, er jo faktisk ikke så mye man faktisk bruker dette under full belastning. Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 9.September.2009 Del på Facebook Svart 9.September.2009 En bruker jo powertrimen en del under tung belastning. Skal jo finne stillingen på motoren der båten går mest drivstofføkonomisk og raskt. Jeg ville gått for noe du vet kommer til å holde. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.