Jump to content

Leter etter boblehavn i Oslo for vinteren - trenger litt hjelp!


simonstrumse

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg og samboeren min har kjøpt meg en seilbåt for ca. to måneder siden, og jeg har tenkt å bo i den i vinter. Vi er et ungt par, redelige, hensynsfulle og har økonomien på stell... likevel virker det som om de fleste boblehavner i Oslo-området enten har hatt dårlige erfaringer med raringer som bor på båt, eller bare er fordomsfulle mot båtboere og derfor ikke interessert i å ha noen boende der om vinteren (vi forstår jo bekymringen for strømbelastning osv. men holder på å installere dieselvarmer, og har tenkt å minimere disse belastningene). Ellers vet jeg at Aker Brygge tilbyr båtboere en trygg havn, men vi vil helst unngå det, delvis pga. beliggenheten ved alle fergene og delvis pga. unødvendig høy pris.

 

Jeg sender derfor ut en liten appell til Båtplassen.no's alltid hjelpsomme brukere. Vet dere om en boblehavn hvor vi kan få en helst 4 meter, minimum 3.5 meter båtplass i Oslo? Er det kanskje noen som har en plass å leie ut til en ålreit penge.

 

Vi har investert alt vi hadde i båtdrømmen, har hatt to herlige måneder med båtliv så langt i sommer, og håper vi også finner en trygg havn hvor vi kan tilbringe vår første vinter på båt, og forberede oss til å bli skikkelige sjøfolk neste vår. Setter derfor pris på alle mulige tips.

:sailing::flag:

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg har bodd på Aker brygge om vinteren tidligere, men nå synes jeg de har skrudd opp prisene så mye at jeg ikke akter å støtte dem lengre. Jeg lå derfor på vækerø, ved La-sa båt og motor i fjor vinter. Det var helt topp. Stort sett isfritt, så jeg dro til aker brygge på fredag etter jobb og inn igjen på søndag kveld. Det gjorde jeg nesten hele vinteren (utenom da vi frøys inne). Tror jeg betalte ca. 12000 på lasa inkl. strøm. Plassen var minst 5 meter bred, og mer enn stor nok til min 48-foter. 16 amp sikringer, enkel parkering, gode bussforbindelser, ti min på sykkel til aker brygge, 5 til skøyen og lysaker, båtsjapper og matbutikker overalt. Helt super vinterhavn.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes de pengene vært å ligge på vintertid på Akerbrygge på grunn av miljø og man er mitt i sentrum. Dette anlegg er med høy standard og koster sine penger i drift.

 

Men husker jeg ikke rigtig at Kaftein Øl frøs inne på Akerbrygge en helgen i vinter og måtte betale havneleie på to steder i næsten tre måneder :lol::lipseal:

Link to post
Share on other sites

Jeg lå der bare en måned mens jeg jobbet på et bygg ti min fra aker brygge :smash: . Det var helt topp og kostet meg 3000 kr. Dessuten var det trivelig å drikke :drink: der borte :smiley: . Til vinteren blir det fint å ligge på lasa igjen. Det er flere som bor der borte også, og stort sett er det isfritt så man kan reise andre steder i helgene hvis man vil det, eller treffe gamle kjentfolk på aker brygge og drikke masse ØL. kun 25 min unna med båt.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg har bodd på Aker brygge om vinteren tidligere, men nå synes jeg de har skrudd opp prisene så mye at jeg ikke akter å støtte dem lengre. Jeg lå derfor på vækerø, ved La-sa båt og motor i fjor vinter. Det var helt topp. Stort sett isfritt, så jeg dro til aker brygge på fredag etter jobb og inn igjen på søndag kveld. Det gjorde jeg nesten hele vinteren (utenom da vi frøys inne). Tror jeg betalte ca. 12000 på lasa inkl. strøm. Plassen var minst 5 meter bred, og mer enn stor nok til min 48-foter. 16 amp sikringer, enkel parkering, gode bussforbindelser, ti min på sykkel til aker brygge, 5 til skøyen og lysaker, båtsjapper og matbutikker overalt. Helt super vinterhavn.

 

Takk for tips Kaftein ØL!

To spørsmål: Hvordan forholder LaSa seg til at vi bor på båten. Er det greit å si ifra om det når jeg ringer dem? Bør jeg ta noen spesielle hensyn? Veit av erfaring at en del er litt fordomsfulle mot båtboere som jeg sa.

 

Også lurte jeg på om de har noen fasiliteter på land, primært do og dusj. Det er ikke helt nødvendig, men det er fint om de har det når isen ligger og det er vanskelig å tømme septikken.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe dusjer eller dasser der, slikt ordner man seg selv, men det er vanligvis ikke noe problem med is. Det var ca. en måned i vinter hvor isen virkelig la seg i oslo. DA lå jeg på herbern og ble der til isen forsvant. Jeg ar ikke att noen problemer med at jeg har bodd der tidligere, og synes folka der borte virker greie å ha med å gjøre. Jeg tilbød med å betale ekstra for strømmen, men hørte aldri noe. Brukte stort sett d iesel til fyring. I mine øyne er LA-sa et veldig bra alternativ 2 til Herbern da jeg mener det er viktig å kunne bruke båten om vinteren også. Dessuten er det ganske sentralt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...