Jump to content

"Hermetisere" båten i vinter...?


seilnerd

Recommended Posts

Jeg ønsker å gjøre mest mulig av vårpussen allerede nå i høst, slik at jeg kjapt kan få båten på vann igjen i april, når isen forsvinner.

 

SeaJet bekrefter i en mail at det er helt OK å smøre på bunnstoffet nå i høst. Konservering av motor o.l. gjør jeg selvfølgelig også unna. Men hva med selve gelcoaten? I fjor rubbet/polerte jeg båten på høsten, men da våren kom var den blitt ganske så skitten igjen. Kan jeg evt. pakke båten skikkelig godt inn, evt. pakke den inn i plastfolie el.l...? Eller får den ikke "puste" da? Jeg har hørt om folk som smører båten inn med voks etter at den er ferdig rengjort og polert, for så å spyle dette av igjen før sjøsetting.

Hilsen S/Y Escape ___/)_/)/)___________

Link to post
Share on other sites

Har høyrt at vaselinolje blir brukt til slikt. Altså innsmøring etter reingjering om hausten, og så om våren ein lett vask i varmt vatn for å få bort olja og skiten som har samla seg i den (og altså ikkje trengt inn til gelcoat). Har ikkje prøvd metoden sjølv, sidan eg føretrekk å ha båten i sjøen, også om vinteren.

Link to post
Share on other sites

Ta vasken, polering og et lag med voks. Deretter http://www.nkteknikk.no/index.html

Til våren: Spyl ren (hvis det i det hele tatt er behov).

 

Ser jo rett og slett genialt ut spør du meg. Så noen båter i Drøbak i vinter som var pakket inn slik.

 

:sailing:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Så det litt senere jeg også. Fordelen er jo at man slipper å tenkte på båten resten av vinteren om man har samvitighet til det, ulempen ser ut til å være at man neppe kommer om bord før plasten skal av da.

Redigert av POLARN (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Egentlig en kjempegod ide, men:

 

Jeg er skeptisk til at

- Plasten tåler snølasten hos oss. Lar meg gtjerne overbevise om det motsatte

- Lakken kan ta skade der plasten ligger klint mot overflaten. Har sett store skader på lakkflater som har vært beskyttet med klar plast.

 

Og prisen var??

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...