seilnerd Startet 8.September.2009 Del på Facebook Startet 8.September.2009 Jeg ønsker å gjøre mest mulig av vårpussen allerede nå i høst, slik at jeg kjapt kan få båten på vann igjen i april, når isen forsvinner. SeaJet bekrefter i en mail at det er helt OK å smøre på bunnstoffet nå i høst. Konservering av motor o.l. gjør jeg selvfølgelig også unna. Men hva med selve gelcoaten? I fjor rubbet/polerte jeg båten på høsten, men da våren kom var den blitt ganske så skitten igjen. Kan jeg evt. pakke båten skikkelig godt inn, evt. pakke den inn i plastfolie el.l...? Eller får den ikke "puste" da? Jeg har hørt om folk som smører båten inn med voks etter at den er ferdig rengjort og polert, for så å spyle dette av igjen før sjøsetting. Sitér dette innlegget Hilsen S/Y Escape ___/)_/)/)___________ Link to post
JanB Svart 8.September.2009 Del på Facebook Svart 8.September.2009 Har høyrt at vaselinolje blir brukt til slikt. Altså innsmøring etter reingjering om hausten, og så om våren ein lett vask i varmt vatn for å få bort olja og skiten som har samla seg i den (og altså ikkje trengt inn til gelcoat). Har ikkje prøvd metoden sjølv, sidan eg føretrekk å ha båten i sjøen, også om vinteren. Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
CSL Svart 8.September.2009 Del på Facebook Svart 8.September.2009 Ta vasken, polering og et lag med voks. Deretter http://www.nkteknikk.no/index.html Til våren: Spyl ren (hvis det i det hele tatt er behov). Ser jo rett og slett genialt ut spør du meg. Så noen båter i Drøbak i vinter som var pakket inn slik. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Polarn Svart 8.September.2009 Del på Facebook Svart 8.September.2009 Du verden, hvordan vil det være med fuktighet inni disse tro? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
daain83 Svart 8.September.2009 Del på Facebook Svart 8.September.2009 Det står at det monteres regnsikre lufteventiler som sørger for god ventilering=) Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 8.September.2009 Del på Facebook Svart 8.September.2009 (redigert) Så det litt senere jeg også. Fordelen er jo at man slipper å tenkte på båten resten av vinteren om man har samvitighet til det, ulempen ser ut til å være at man neppe kommer om bord før plasten skal av da. Redigert 8.September.2009 av POLARN (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Brizo Svart 8.September.2009 Del på Facebook Svart 8.September.2009 Å joda, man kommer ombord. De kan montere inn glidelåser og vips så har du en dør. Og disse lufteventilene kan brukes gjentatte ganger. Da blir det noe rimlere neste år. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 9.September.2009 Del på Facebook Svart 9.September.2009 (redigert) Egentlig en kjempegod ide, men: Jeg er skeptisk til at - Plasten tåler snølasten hos oss. Lar meg gtjerne overbevise om det motsatte - Lakken kan ta skade der plasten ligger klint mot overflaten. Har sett store skader på lakkflater som har vært beskyttet med klar plast. Og prisen var?? Redigert 9.September.2009 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
nomen Svart 9.September.2009 Del på Facebook Svart 9.September.2009 Genial løsning,men dyr. Bruke rundt 2000 kroner hvert år på å pakke inn båten,er ikke mange årene som skal til før du kan kjøpe et skikkelig stativ med PVC-presenning i god kvalitet. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
seilnerd Svart 9.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2009 Jeg har hørt at båter som aldri/sjelden taes opp om vinteren er mer utsatt for osmose (plastpest), blant annet fordi de aldri får tørket opp ordentlig. Får båten mulighet til å tørke skikkelig om man pakker den inn i plast? Sitér dette innlegget Hilsen S/Y Escape ___/)_/)/)___________ Link to post
Polarn Svart 9.September.2009 Del på Facebook Svart 9.September.2009 Jeg har i hvert fall ca 1X1 meter åpning i hver ende av presenningen min, skeptisk til at disse ventilene kan ventilere godt nok. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.