Jump to content

KAD 43 - Orker lite på lave turtall


bmb

Recommended Posts

Hei.

 

Har en KAD 43 som har begynt å orke svært lite på lave turtall. Ved gasspådrag er det vanskelig å få turtallet over 1000-1500 omdr. Etter lang tid/flere forsøk kommer den, og over 2000 omdr. er den like sprek som normalt. Når motoren blir skikkelig god og varm forsvinner dette.

 

Hva kan det være, er det noe med kompressoren ?

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Er ikke ekspert, men tipper sånn umiddelbart på lekk toppakning.  Baserer dette på at problemet forsvinner ved øket temperatur.

 

Har du olje i ferskvannskjølingen?  Forsvinner det kjølevæske?  

En kompresjonstest vil fortelle deg mye om tilstanden "under lokket"

 

Kompressoren er det neppe, ettersom den kun arbeider i området 1500 - ca.2800rpm.

 

 

Ellers er det å si at 43'en har vist seg som en nokså solid maskin, i motsetning til lillebroren KAD42 som har hatt endel rusk, bl.a. med toppakning.  Du har vel ikke en 42?

 

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Har erfaring med dette: Trolig er det drivreima fra veiv til vannpumpe som slurer når kompressorclutchen kopler inn - dette vil du se på at turtelleren ikke øker i "takt" med motorlyden/omdreininger pga. at dynamoen også drives fra vannpumpehjulet. Hvis turtelleren oppfører seg normalt er det trolig selve drivreima til kompressoren som slurer. Ta en kikk i manualen og stram alle 4 reimene i korrekt rekkefølge (samt sjekke for olje/slitasje og skifte hvis nødvendig) så ordner det seg nok.

Link to post
Share on other sites

Kan se ut som du har rette i dette Fantino (håper i hvertfall det). Det er akkurat det som skjer. Turtallet faller faktisk litt (på instrumentet) der komressoren skulle koplet inn.

 

Har hatt en VP mekaniker til å se på dette og han konstaterte at kompressoren gir for lite luft, men hvorfor kunne han ikke si .....

 

Får forsøke å stramme reimene.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen!

 

Høres ut som du har akkurat identisk problem som jeg hadde (turteller dropper v/innkopling av kompressor). Jeg ba min faste mekaniker sjekke: Han skiftet bryter for kompressorclutch samt strammet kompressorreima - til ingen nytte siden vannpumpereima var veldig slakk. Hadde han "giddet" å kikke litt lengre ned så hadde han sett det med en gang. Konklusjon: Selvgjort er velgjort! Min erfaring er etterhvert at det går lenger tid til å rydde & vaske etter mekaniker enn å gjøre jobben selv uten å grise til...

Link to post
Share on other sites

Du hadde selvfølgelig helt rett ! Strammet vannpumpereima og dermed var alt som det skulle. Mange takk !

 

Fantastisk med all denne eksperstisen her på baatplassen.

 

Så til neste problem, som kanskje er verre....

 

Dieseltanken lekker. Det siver ut et par liter i døgnet. Ser ut som det kommer fra undersiden av tanken. Dermed må den vel byttes, men ny tank er ikke mulig å oppdrive til en gammel Windy 24 MC nå midt på sommeren.

 

Er det noen som kan komme på en grei måte å fikse dette midlertidig på ? Gjerne uten å løfte ut tanken. Er vel kankje å tro på julenissen, men jeg forsøker likevel. Forslag ? Alt mottas med takk.

Link to post
Share on other sites

Det er en del spørsmål på det samme for tiden her på båtplassen. Min erfaring med lekkasje i dieseltank er at det lønner seg å gjør jobben ordentlig først som sist. Lim osv har jeg hørt flere som har prøvd seg på uten hell. Demonter tanken og få tak i en som sveiser aluminium (så spørs det da midt i ferien!). Skift hele undersiden, ev. sidene også så blir tanken som ny til en langt rimeligere pris en ny.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...