bmb Startet 4.Juli.2004 Del på Facebook Startet 4.Juli.2004 Hei. Har en KAD 43 som har begynt å orke svært lite på lave turtall. Ved gasspådrag er det vanskelig å få turtallet over 1000-1500 omdr. Etter lang tid/flere forsøk kommer den, og over 2000 omdr. er den like sprek som normalt. Når motoren blir skikkelig god og varm forsvinner dette. Hva kan det være, er det noe med kompressoren ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/Y Ellen Marie Svart 4.Juli.2004 Del på Facebook Svart 4.Juli.2004 Hei Er ikke ekspert, men tipper sånn umiddelbart på lekk toppakning. Baserer dette på at problemet forsvinner ved øket temperatur. Har du olje i ferskvannskjølingen? Forsvinner det kjølevæske? En kompresjonstest vil fortelle deg mye om tilstanden "under lokket" Kompressoren er det neppe, ettersom den kun arbeider i området 1500 - ca.2800rpm. Ellers er det å si at 43'en har vist seg som en nokså solid maskin, i motsetning til lillebroren KAD42 som har hatt endel rusk, bl.a. med toppakning. Du har vel ikke en 42? M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 5.Juli.2004 Del på Facebook Svart 5.Juli.2004 Hei! Har erfaring med dette: Trolig er det drivreima fra veiv til vannpumpe som slurer når kompressorclutchen kopler inn - dette vil du se på at turtelleren ikke øker i "takt" med motorlyden/omdreininger pga. at dynamoen også drives fra vannpumpehjulet. Hvis turtelleren oppfører seg normalt er det trolig selve drivreima til kompressoren som slurer. Ta en kikk i manualen og stram alle 4 reimene i korrekt rekkefølge (samt sjekke for olje/slitasje og skifte hvis nødvendig) så ordner det seg nok. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bmb Svart 6.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2004 Kan se ut som du har rette i dette Fantino (håper i hvertfall det). Det er akkurat det som skjer. Turtallet faller faktisk litt (på instrumentet) der komressoren skulle koplet inn. Har hatt en VP mekaniker til å se på dette og han konstaterte at kompressoren gir for lite luft, men hvorfor kunne han ikke si ..... Får forsøke å stramme reimene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 6.Juli.2004 Del på Facebook Svart 6.Juli.2004 Hei igjen! Høres ut som du har akkurat identisk problem som jeg hadde (turteller dropper v/innkopling av kompressor). Jeg ba min faste mekaniker sjekke: Han skiftet bryter for kompressorclutch samt strammet kompressorreima - til ingen nytte siden vannpumpereima var veldig slakk. Hadde han "giddet" å kikke litt lengre ned så hadde han sett det med en gang. Konklusjon: Selvgjort er velgjort! Min erfaring er etterhvert at det går lenger tid til å rydde & vaske etter mekaniker enn å gjøre jobben selv uten å grise til... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bmb Svart 6.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2004 Du hadde selvfølgelig helt rett ! Strammet vannpumpereima og dermed var alt som det skulle. Mange takk ! Fantastisk med all denne eksperstisen her på baatplassen. Så til neste problem, som kanskje er verre.... Dieseltanken lekker. Det siver ut et par liter i døgnet. Ser ut som det kommer fra undersiden av tanken. Dermed må den vel byttes, men ny tank er ikke mulig å oppdrive til en gammel Windy 24 MC nå midt på sommeren. Er det noen som kan komme på en grei måte å fikse dette midlertidig på ? Gjerne uten å løfte ut tanken. Er vel kankje å tro på julenissen, men jeg forsøker likevel. Forslag ? Alt mottas med takk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Victora III Svart 6.Juli.2004 Del på Facebook Svart 6.Juli.2004 Det er en del spørsmål på det samme for tiden her på båtplassen. Min erfaring med lekkasje i dieseltank er at det lønner seg å gjør jobben ordentlig først som sist. Lim osv har jeg hørt flere som har prøvd seg på uten hell. Demonter tanken og få tak i en som sveiser aluminium (så spørs det da midt i ferien!). Skift hele undersiden, ev. sidene også så blir tanken som ny til en langt rimeligere pris en ny. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.