Jump to content

Skifte olje høst eller vår ?


husøy

Recommended Posts

Skifter olje når den er brukt en viss tid. Uavhengig om det er høst eller vår. Oljen blir ikke gammel av å ligge i fred og ro nede i bunnpannen. :wink:

 

Det betyr at all syre som dannes av de små svovelmengdene man har i destillatene, forbinder seg med basiske stoffer i smøreoljen og danner salter. Det er altså ingen skadelige syrerester i en brukt smøreolje selv om man har kjørt en hel sesong med den."

 

Det er nemlig ikke kalenderen, men driftstid, driftsforhold og smøreoljekavalitet som bestemmer når du bør skifte smøreolje. Selve oljen (uten tilsetningene, som kan utgjøre opp til 30%) eldes ikke. Til og med oksidering er det tilsetninger i oljen som motvirker."

Redigert av DC6500 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skifter olje når den er brukt en viss tid. Uavhengig om det er høst eller vår. Oljen blir ikke gammel av å ligge i fred og ro nede i bunnpannen.

For oss som har drevet med overhaling av motorer, vet vi at en motor som har stått i lang tid med gammel olje vil det vises på lagerskålene i hvilken stilling motoren har stått. For å unngå dette bør en skifte olje om høsten og aller helst tørne motoren et par ganger i løpet av vinteren. Brukt motorojle innholder bl.a. rester av svovel etter forbrenningen, slik at en motorolje blir forurenset etter en tids bruk. Dette er ikke heldig for lagerskålene at den forurenset oljen blir stående mellom lagerne og veivtapp i lengre tid.

 

Det betyr at all syre som dannes av de små svovelmengdene man har i destillatene, forbinder seg med basiske stoffer i smøreoljen og danner salter. Det er altså ingen skadelige syrerester i en brukt smøreolje selv om man har kjørt en hel sesong med den."

Du bruker et sitat som beskriver hva som skjer med svovel som er en naturlig del smøreoljen, men sitat sier ingen ting om den svovelen og andre forurensninger som oppstår når en motor arbeider. (Jeg vet ikke hvor dette sitatet kommer fra og om det kan dokumenteres.)

 

På min arbeidsplass i dag har vi store dieselmotorer - 3500 hk. Vi tar regelmessig prøver av oljen som analyseres, og resultatet av analysen bestemmer når oljen skal skiftes. (Analysen bestemmer hvor forurenset oljen har blitt.) At analyse brukes i stedet for antall gangtimer skyldes at ved etterfylling pga av lite olje fylles det på flere hundre liter, slik at en motor som bruker mye olje har lite igjen av den opprinnelige oljen som ble fylt ved oljeskiftet.

 

Skift olje om høsten!

Redigert av arkmarin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Beklager at jeg var litt uklar på hvor jeg hadde hentet mitt sitat i fra, men her kommer mer fra samme person, som jeg forøvrig har tro på at han vet hva han snakker om.

 

Syrer i en smøreolje som fortsatt har et oppgående TBN (Total Basic Number), forkommer ikke.

 

SAN (Strong Acid Number) i smøreoljen er over null bare når man kjører en motor på sterkt svovelholdig tungolje. WAN (Weak Acid Number) i smøreoljen er også null når brennoljen er destillater som marin gassolje (ca. 0,1% S) eller dieselolje (ca. 0,7% S). Overskuddet av basiske stoffer i smøreoljen er stort selv etter at man har kjørt en hel sesong. Det betyr at all syre som dannes av de små svovelmengdene man har i destillatene, forbinder seg med basiske stoffer i smøreoljen og danner salter. Det er altså ingen skadelige syrerester i en brukt smøreolje selv om man har kjørt en hel sesong med den.

 

Men skift filter når trykkfallet begynner å bli så stort at smøreoljetrykket foran lagrene ikke tilfredsstiller fabrikantens krav til smøreoljetrykk. Noen smøreoljefiltre står i parallell med oljestrømmen til lagrene og sender smøreoljen tilbake til veivhuset. I slike tilfelle bør man skifte filteret når filterhuset er merkbart kaldere enn rørene i det øvrige smøreoljesystemet. Da har nemlig smøreoljestrømmen gjennom filteret avtatt en god del fordi det er delvis tett. Mye partikler i smøreoljen medfører stor lagerslitasje.

Link to post
Share on other sites

Jeg skifter stort sett olje på vårparten, siden jeg har båten ute og i bruk hele året. Om jeg derimot hadde hatt båten på land om vinteren hadde jeg nok valgt å skifte olje på høsten. Ikke noe stort poeng i å la motoren stå med gammel olje over vinteren hvis du allikevel skal skifte før neste sesong.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har denne arbeidsfordelingen:

Oljefilter skiftes ved høstopptak, dieselfilter skiftes ved vårutsetting.

Enig, og da skifter du vel olje samtidig som filterskiftet. Dieselfilteret skifter ikke jeg før jeg har vært utpå i litt bølger på våren, for å være sikker på at eventuelt kondens mm, som har oppstått i løpet av vinteren, har blitt virvlet opp og dratt med i vannutskiller / filter.

Link to post
Share on other sites

Høst. Så slipper eg starte motor og kjøre den varm med gammel olje etter 4-6 mnd stillstand :smiley:

 

hvorfor starte motoren ? jeg skrur ut bunnpluggen og lar oljen renne et døgn eller flere. så lenge all oljen er nede i bunnpannen på vårparten , mener jeg det er den greieste måten å få ut mest mulig gammel olje på...(hvis man vil være på den sikre siden kan man jo også sette på en liten vifteovn)

 

snakker da ikke om olje som er flere år gammel ., men en olje som ble byttet for ca 100 timer siden og er ca ett år gammel..

 

om all oljen renner ut av bunnpannen så lenge den er kald og "gammel" ? ja. oljen min begynner ikke å bli sort før nærmere midten av ferien min. ca 30-50 timer.. hadde det blitt igjen en "kake" med gammel olje i bunnpannen , mener jeg den ville blitt med rundt ved første varmkjøring , og sotet ned oljen fortere enn hva som er tilfellet..

 

kun min subjektive mening,.

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at man ofte må starte å kjøre varm motoren før man skifter olje er rett og slett at i mange båter er det ikke mulig å ta oljen ut gjennom tappeplugg i bunnpanne. Den må pumpes ut, ofte gjennom peilepinnehull. DA nytter det ikke med tjukk olje, må være rimelig tynnflytene da.

 

Flere har nå eget rør ned i bunnpanna som brukes til å pumpe\suge ut olje, bl.a. Volvo Penta...

Link to post
Share on other sites

Dieselfilteret skifter ikke jeg før jeg har vært utpå i litt bølger på våren, for å være sikker på at eventuelt kondens mm, som har oppstått i løpet av vinteren, har blitt virvlet opp og dratt med i vannutskiller / filter.

 

Er det ikke bedre og drenere tanken(e) før en tar første turen om våren? Da får du ut alt som har settlet seg av vann og dritt, og nye filter kan settes inn før du tar ut på første vårturen.

Redigert av mask (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det ikke bedre og drenere tanken(e) før en tar første turen om våren? Da får du ut alt som har settlet seg av vann og dritt, og nye filter kan settes inn før du tar ut på første vårturen.

Jo det er nok bedre, men det er så kronglete å gjøre det hos meg. Jeg må fjerne tankmåleren og bruke ei pumpe i bunnen av tanken for å få bort det som måtte være der. Jeg gjør derfor ikke dette hvert år, men når det begynner å bli mye dritt i vannutskilleren, så gjør jeg dette år om annet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...