Jump to content

Hvilket stoff for å lime vanntett stål/aluminium mot glassfiber?

Aquadoren

Recommended Posts

Jeg skal tette en stort hull på 30*30 cm i glassfiberen under en av teakplatene i dørken, det lekker vann her inn i et skott. Jeg ønsker å tette hullet før jeg legger på teakplaten for at det skal være mulig å ta av teakplaten uten å bryte forseglingen. Jeg skal bruke en tynn 2mm plate i rustfritt stål som overlapper hullet med ca.4 cm på alle sider. Hvordan får jeg det tett mellom plate og glassfiber? Sikaflex? Jeg risikerer at det blir stående vann her ganske ofte....

Tips mottas med takk

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Jeg har 2 hull og trenger det ene fordi det er tilgang til dieseltanktilkoblingene. Stålplatene jeg fikk tak i var for små..øyemål...nå vurdere jeg plast i stedet. Kunne tenkt meg en ganske tynn mykplast ala det som finns i 5-liters plastkanner, noen som har tips om hvor eller hva jeg kan bruke. Hullet er 48*48cm og 48*60cm store. Jeg kan forsåvidt plastre igjen det ene, men kanskje like greit å bruke samme metode på begge.

Redigert av Aquadoren (see edit history)

Har jeg forstått deg riktig hvis det er slik at det er et hull på 30x30cm i glassfiberdekket også kommer det vann mellom teakdekket og glassfiberdekket?

Hvis du skal lime på en plate i termoplast bør du velge en type som er mer limbar enn den som er i de vanlige hvite dunkene. De er av PE (polyetylen) og er ikke spesielt gode å lime. PVC, akryl og polycarbonat er eksempler på bedre limbare termoplaster. Men det beste for deg er kanskje å lime på en plate av glassfiberarmert polyester, som dekket ditt er laget av?

Hvorfor ikke løse det egentlige problemet og finne lekkasjen?

Lekkasjen er i gjennom kalesjen om det kommer inn, denne er tett, men ved uvær kommer det alltid noe inn i cockpit. Om jeg er ute en sommerdag uten kalesjen oppe og det kommer en regnskur vil det også legge seg vann her da det er laveste punkt i cockpit. Dreneringshullet er i samme plan men da båten heller litt forover må det 1 cm vann til før det renner ut der, mao det får jeg aldri da vannet renner ned i skottet til diseltanken før det når opp til dreneringshullet.

Jeg kjøpte noen 2mm tykke plastlignende plater hos byggmakker, beregnet for å lage vanntett under terasser ol. Disse skar jeg ut og limte med sikaflex. Forhåpentligvis løser dette problemet.

Nå er det limt "drypplater" fra Byggmakker vha sikaflex for å tett hullene. Jeg skal nå legge teakplatene på plass og ønsker å fuge rundt kanten av platene, se bilde. Hvilket stoff skal jeg bruke? Platene skal muligens kunne fjernes en sjelden gang. dsc_0082.jpg

Jeg vurderer slilkon under platene ut mot kantene samt som nate. Da vil jeg ha ekstra tetting mot vanninntrenging. Høres dette fornuftig ut?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...