jupan Svart 10.September.2009 Del på Facebook Svart 10.September.2009 Kjøp en billig båt og kom på sjøen. Det er faktisk mulig å være lykkelig på sjøen i en seilbåt til 22k, se Miranda. Ole Hvilken båt er dette da? Så ut som mye hygge i ett skrog :) JRO Sitér dette innlegget Link to post
Orca74 Svart 11.September.2009 Del på Facebook Svart 11.September.2009 For en fin tråd. Ser at det er veldig mange der ute i samme situasjon som meg. Og jeg som trodde at det var kun jeg som var en såkalt nyetablert småbarnsfar med huslån, billån, studielån og enorm båtinteresse uten nødvendigvis ha midlene til å leve dette ut. Det som er min store frustrasjon er at jeg forsåvidt har råd til den båten på cirka 20 fot som jeg ønsker meg men det som jeg kanskje ikke har råd til er å i tillegg skaffe meg en båtplass. Bor i Oslo og jobber i Bærum (faktisk bare en lengre spasertur fra Solvik båthavn som ville vært utrolig praktisk for meg å ha båt i). Men prisene her nede er jo helt hinsides alt annet. Slik det ser ut nå er alternativet enten å kjøpe seg en 2.5-metring til kr 300 000, leie samme til kr 15 000 for sommeren + vinterlagring evt. stille seg på venteliste hos de ideelle til jeg er pensjonert x 4. Så for min del ser det ut til at det er båtplassen som setter en effektiv stopper drømmen min. ps: jeg er så heldig at kona er 100% med når det gjelder båtkjøp så den kontrakten er ihvertfall i boks. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 11.September.2009 Del på Facebook Svart 11.September.2009 Nå har jeg vært uten båt i hele tre dager. Har du solgt Seilaren? Noe nytt på gang? Solgte selv i mai grunnet familieforøkning og tråler finn.no hver dag, abstinens kanskje Satser på båt til neste sesong. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
ahamm Svart 11.September.2009 Del på Facebook Svart 11.September.2009 Vil man nok så får man det til Trenger som andre har sagt ikke kline til med dyr båt med en gang, må ikke være like flott som naboen sin. Kjøper man en rimeligere båt i dag, så kan man ha den både 2 og 5 år nesten uten verditap. Dessuten er det nesten like enkelt å ha en 20 foter stående på henger som liggende ute på sjøen (ihvertfall daycruisere/skjærgårdsjeeper). Kjøpte selv en billig 16 foter som jeg har stående på henger, som gir meg mye glede. Kjøpte helt ny bil i fjor, når den var nedbetalt var planen å kjøpe større båt. Så fikk vi tvillinger, får ikke plass til 3 barnestoler bak i "familebilen" og må dermed ut og lete etter bil igjen. Selvfølgelig er lånet like høyt på bilen som verdien, står dermed uten egenkapital til ny bil og båtplanene er utsatt med X antall år Men jeg kommer meg på sjøen likevel Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Hansi Svart 11.September.2009 Del på Facebook Svart 11.September.2009 I dag er det nøyaktig en uke siden Nord Westen forsvant ut sundet med kurs østover. Litt rart er det jo, men samtidig ligger hele verden åpen med hensyn til valg av neste båt og bekymringene som følger med det. Har jo Yamarinen liggendes ved brygga slik at en kommer seg ut selv om det ikke blir noen overnattinger. Og plutselig har en masse tid til overs i og med at de daglige sjekkturene i havna ikke er nødvendig lenger ( turene i havna blir bare litt kortere ). Så får vi se utover høsten / vinteren / våren hva det blir til. Ikke godt å si her og nå. Sitér dette innlegget Link to post
HCO Svart 11.September.2009 Del på Facebook Svart 11.September.2009 Kjøp en billig båt og kom på sjøen. Det er faktisk mulig å være lykkelig på sjøen i en seilbåt til 22k. Vi har også valgt en "budsjettløsning", og kan bekrefte at man ikke må brenne av 7-sifrede beløp for å kose seg på sjøen. Vi kjøpte vår første båt i fjor omtrent på denne tiden. Ingen i familien hadde noen båterfaring fra før, utover at undertegnede hadde vært på et par gutteturer og kveldsturer som mannskap på en 40-foter. Først var tanken å kjøpe noe ála Askeladden med mast, men ambisjonene stiger som kjent proporsjonalt med antall timer brukt på finn.no... Neste tanke var å finne en liten, men trailbar, seilbåt med overnattingsmulighet. Til slutt forsvant også "traileren" ut av bildet, fordi man får så mye mer for pengene ved å velge kjølbåt. Budsjettet ble strukket litt, og vi endte opp med en Guy22 til 53.000,-. Båtplass hadde vi ikke, men jeg var innstilt på lang reisevei for å finne en leieplass til fornuftig pris. Heldigvis fant vi en plass bare 20 minutter unna. Vi er i en situasjon der vi kunne ha investert litt mer i båt om vi hadde ønsket det, men ikke uten at andre ting måtte blitt nedprioritert. Så målet nå er å lære seg å seile, og å finne ut om båtlivet er noe for oss på lengre sikt. Jeg ser at vi fort må opp i 6-gangeren i pris dersom vi skal få en såpass mye større og nyere båt at det er noe poeng å bytte. Seilingsmessig savner vi ingenting i den båten vi har nå. De viktigste grunnene (for oss) til å eventuelt bytte til større båt, er for å ha grei komfort på lengre turer og for å kunne ha med venner på tur. I og med at vi har valgt en budsjettløsning, er vi veldig nøye på å ikke investere i mer eller mindre nyttig leamikk som vi kanskje ikke får igjen for når vi en gang skal selge. Vi konsentrerer oss om å holde det vi har i god stand, og å gjøre små investeringer der det har betydning for seilegenskapene. For eksempel har vi investert i ny trippel avlaster av god kvalitet (under tusenlappen på messesalg), og vurderer sterkt å kjøpe nytt storseil (ca. kr. 6.000,-) i løpet av vinteren. Sitér dette innlegget /HCO H.C.'s seilbåtblogg Link to post
@ArneO Svart 11.September.2009 Del på Facebook Svart 11.September.2009 Det dukker stadig flere opp av oss som leter etter båt her ja... Jeg har jo vært ivrig leser av forumet her i flere år, men når jeg en gang får meg båt kommer nok egne spørsmål her.... Lysten på båt blir ikke mindre når jeg sitter på kontoret her og ser ut på "ventekaien" til broåpningen i Tønsberg, og hele østre innseilingen. Det er mye flott å se på. Astor la seg jo til på utsiden her også for ikke så lenge siden. Det er ikke alle som er like god til manøvrering til og fra kai som han.... Vi ser masse rart her gitt.... Båtplass er jo i mange tilfeller et problem. Måten å løse det på er jo å flytte ut i båten når den settes på vannet, og være om bord til den skal opp..... Jeg må nok gjøre det sånn.... hehe Ellers blir den liggende så langt borte. Er jo alltid mulighet til å fortøye en eller annen plass hos en gammel onkel eller noe sånt hjemme på Sørlandet, men det blir så tungvint å komme seg ut en ettermiddag... Sitér dette innlegget Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post
Xtian Svart 11.September.2009 Del på Facebook Svart 11.September.2009 [...](Jeg har) forsåvidt [...] råd til den båten på cirka 20 fot som jeg ønsker meg men det som jeg kanskje ikke har råd til er å i tillegg skaffe meg en båtplass. Bor i Oslo og jobber i Bærum (faktisk bare en lengre spasertur fra Solvik båthavn [...]. Slik det ser ut nå er alternativet enten å kjøpe seg en 2.5-metring til kr 300 000, [...] Nåja fullt så galt er det vel ikke, hvis du gidder å spasere (eller kanskje sykle ...) videre til Lakseberget. Der er det en til til salgs for 190k Ellers er det annonsert en på Solvik til 255k. Virker som om båtplassene er litt tungsolgte for tiden, så det er godt mulig det går å prute litt også, men på den annen side er det få som legges ut for salg. Jeg jobber også i gangavstand fra Solvik, så vi er kanskje kolleger? I så fall skulle du ha tilgang til 2 ynglinger, 1 11MOD, 1 Hobie Cat og et uant antall kajakker. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
RSL Svart 11.September.2009 Del på Facebook Svart 11.September.2009 Det som er min store frustrasjon er at jeg forsåvidt har råd til den båten på cirka 20 fot som jeg ønsker meg men det som jeg kanskje ikke har råd til er å i tillegg skaffe meg en båtplass. En båt på 20' lar seg traile. Kjøp henger og finn et egnet sted å lagre den på henger hvor du også kan sette den ut når den skal brukes. Det er langt billigere enn å kjøpe båtplass, men litt mer pez selvfølgelig. Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Orca74 Svart 11.September.2009 Del på Facebook Svart 11.September.2009 Å betale over 100 000 for en båtplass virker for meg helt horribelt. At andre synes det er greit får så være. Jeg jobber også i gangavstand fra Solvik, så vi er kanskje kolleger? Det er absolutt ikke umulig siden det ikke er så veldig mange bedrifter akkurat der. Jobber i den store bak haugen som driver mye med sertifisering av bl.a. små og store båter. Ang. bruk av henger så har jeg tenkt tanken men jeg har ikke veldig lyst å lagre båten på land og har heller ikke hengerfeste på den eneste bilen vi har i dag. Er dessuten redd det blir for tungvindt i forhold til å "bare stikke ombord en liten tur" noe som gjør at jeg kanskje blir å bruke båten mindre enn jeg ønsker. Og da blir den veldig dyr å eie.... Men for all del, jeg har absolutt ikke gitt opp drømmen min. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 13.September.2009 Del på Facebook Svart 13.September.2009 Har du solgt Seilaren? Noe nytt på gang? Den lille grønne er solgt til Karmøy ja. Veldig blandede følelser etter salget.. Samtidig var det herlig med fjelltur denne helgen uten å tenke på at jeg hadde en båt jeg brude bruke... Planen min er vel å kjøpe båt som kan brukes som studenthybel. Tviler på at jeg kommer til å kjøpe ny båt det første året. Men helt uten båt er jeg ikke. Foreldrene mine har båt. Jobben har båt. Sjøspeiderne har masse båter osv.. så jeg kommer nok til å klare meg neste sommer også.. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Odmar Svart 15.September.2009 Del på Facebook Svart 15.September.2009 Vær klar over at båtgleden er omvendt proposjonal med båtstørrelsen. Jeg hadde mine største opplevelser i min første båt, en Leisure 17. En anden ting som og er beskrevet i en tråd på BP. Av en eller anden grund skal en i Norge ha båt i fot for at det skal passe til ens alder. Altså antal år en har levd = antall for båten er. pluss minus.. Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
Hansi Svart 15.September.2009 Del på Facebook Svart 15.September.2009 Tviler vel på at jeg noen gang kommer til å kjøpe en båt på 93'. Sitér dette innlegget Link to post
McEwan Svart 18.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2009 En liten oppdatering: Finansieringen ser ut til å ordne seg, og en ny fase kan innledes: jakten på ny båt Spørsmålet som gjenstår nå er hvor mye du kan prute ned en Comfortina 32... Sitér dette innlegget Link to post
@ArneO Svart 18.September.2009 Del på Facebook Svart 18.September.2009 Da er vi i samme båt..... Eller uten samme båt.... Jeg har vel ikke sett så veldig på Comfortina 32, selv om det virker til å være en kjempegrei båt. Bare venter til rette båt skal dukke opp, så jeg kan slå til.... Sitér dette innlegget Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post
McEwan Svart 18.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2009 "Den Rette Båten"TM er jo et tema som er hyppig diskutert her på forumet. (hjelp, hvilken båt passer for meg osv). Jeg har bestemt meg for en båt rundt 32-33 fot og på åttitallet et sted. Comfortina og Nova virker som de mest aktuelle her. Contrast og Scanmar er andre som er nevnt, men de er hakket dyrere igjen. Ideelt er budsjettet opp mot 300 000, maks 350 000 dersom det fremstår som et særs fint eksemplar. Det virker ikke som det er noen stemning for å prute båtene ned noe særlig, til tross for at tilsvarende båter med ny motor og ellers greit oppgradert gjerne kan gå for (en god del) mindre. Så da venter jeg heller på et eksemplar der de fleste oppgraderinger allerede er gjort. Det er spennende å vite at man har mulighet til å slå til dersom "Den Rette Båten"TM kommer forbi Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 18.September.2009 Del på Facebook Svart 18.September.2009 Vi følger spent med! Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Bartesam Svart 18.September.2009 Del på Facebook Svart 18.September.2009 Muligheter for å gjøre gode handeler nå Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
alidal Svart 18.September.2009 Del på Facebook Svart 18.September.2009 Ingen som er på jakt etter trebåt? Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 18.September.2009 Del på Facebook Svart 18.September.2009 Er det som er båt da Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Kodvaag Svart 18.September.2009 Del på Facebook Svart 18.September.2009 Som eier av en Joda 7500, og en Master 820 med daviter, kan jeg sutre i denne tråden? F.eks sutre om at Joda'en er for tung til davitene i Master'en? ...eller vil jeg høste lite sympati? Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Hansi Svart 18.September.2009 Del på Facebook Svart 18.September.2009 eller vil jeg høste lite sympati? I og med at du allerede har to båter er du ikke kvalifisert til å skrive i denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
McEwan Svart 21.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2009 Hmm, dette var ikke så lett som jeg hadde trodd, utrolig hvordan båtene varierer i pris. Se på denne Comfortinaen til 335 000 med motor fra 2000 og som ser utrolig godt vedlikeholdt ut kontra denne til 380 000. Er det noen triks for å vurdere hvilken pris som er "riktig"? (og hvordan får man selger med på denne vurderingen ;)) Jeg synes feks den til 380' virker priset en del for høyt? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.