Jump to content

Fylle hul aluminiumskjøl, hva skal jeg bruke


Hans Chr

Recommended Posts

Hei

 

Har en alfa24 alubåt fra 72. Problemet er at kjølen er hul og dette hulrommet er laveste plass i båten. Derfor vil det altid være vann nedi denne. 2 plasser har det kommet 10 cm sprekker pga at vannet har frosset om vinteren og sprengt ut. Er engstelig for at dette kan fortsette og ev sprenge hull i bunnen av kjølen slik at jeg får en ubåt :diving: Har derfor lurt på å tette bakerst og fylle disse hulrommene med et eller annent stoff. Men hva skal jeg bruke? Noen som har gode forslag. Tror jeg trenger ca 5 liter for å fylle hele kjølen. Kan epoksy, eller polyester brukes? Må jo være et stoff som ikke krymper når det har tørket/ herdet og det må ikke trekke fukt.

 

Se bilde

alfa3.jpg

Link to post
Share on other sites

Det var en interessant variant: "The wedge and profile system - a revolution in boat building". Ganske store ord :wink:

 

Hvis jeg forstår deg rett så er du redd for vann under kilene, dvs i de områdene som er merket med "Epoxy Adhesive"?

Der er det nok ikke lett å komme inn med nytt lim eller ny fyllmasse uten å demontere hele båten, som helt sikkert ikke er noen anbefalelsesverdig løsning. Å sveise i gammel aluminium kan også være så-som-så og dermed er du vel tilbake på en eller annen form for nødreparasjon....

 

Kommer du f.eks til med en epoxy-sprøyte slik at du kan få lagt en streng med epoxy, så skulle det gi en viss sikkerhet mot vanninntrengning, men såvisst ingen garanti. Nei det skal ikke være enkelt :headbang:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde borret ett par hull på "strategiske steder" og slått oppi en flaske rødsprit når båten settes på land og/eller temperaturen blir plagsomt lav. Om du absolutt vil fylle det med oe fast hadde jeg udersøkt om det går å finne noe det går an å få ut igjen, f.eks en voks som smelter ved 30-40 grader og dermed kan steames ut om nødvendig i fremtiden.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Det var ikke skjøten ut mot siden som er problemet, men hulrommene i selve kjølen. Se her:

 

Bilde007-2.jpg

Bilde008-2.jpg

 

Måtte skjære hull for å komme til, stappa vannslangen inn i hulrommet for å rengjøre. Utrolig hvor mye rare og illeluktende substanser som kan skjule seg i lite hulrom...

 

Der jeg skar hull hadde det vært sveisa før, men tett var det ikke. Hang en dråpe på undersiden hele tiden. Nesten 1 cm tykk sveisefuge.

 

Bilde012-2.jpg

Bilde013-2.jpg

 

Slik blir det når det fryse

 

bt240208002.jpg

 

 

Lurer på om dette har skjed når båten har ligget på land?. Det blir kanskje ikke så kaldt når den ligger på sjøen at det fryser her? Det som jeg er engstelig for er at det skal fryse og revne i hulrommet ut mot vannet slik at det lekker in vann når den forfåpentligvis en gang havner i det våte element....

Voks er kanskje noe å tenke på, men hvor får jeg tak i så mye? :confused:

Link to post
Share on other sites

Før i tiden var brukt murblanding med polyester i steden for vann til slikt arbeid.

Ikke med den tråden noet å gjøre men de funkerte også bra som sparkel på glassfiberbåter over vannlinje. På dekk var gulvmurblanding med polyester/epoxy brukt til finish-arbeid og sikkert er mange som bruker den teknikken ennå i dag.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Tengte og litt på flytmasse, eller avrettermasse. Men var litt usikker ang tæring. Så langt tror jeg voks er det beste forslaget. Men hvor får jeg tak i det? Får vell sende en mail til Madame Tussaud's i England :smiley:

 

Får du ikke voksbaserte ant-rust greier på Biltema da?

Link to post
Share on other sites

Kunne du borre hull helt nede på akterspeil for å tappe av vann? (På utsiden) Så inn med en tappe plugg?

 

Jeg tror jeg ville gått for en slik løsning! Når båten ligger på sjøren kan det uansett ikke fryse (så lenge det er flytende vann under kjølen vel å merke), og når du tar den på land er det bare å skru ut pluggen slik at kjølen tømmes...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takker for gode forslag. Plugg bak som jeg kan skru ut hvis den ligger på land en vinter er lurt. Dette er laveste punktet på båten. Men tror jeg fyller hulrommet med voks også. Må varme opp kjølen og voksen slik at den er flytende og flyter fint ut. Må bare få tak i voks først. Den antirust greia fra Biltema er veldig tynnflytende. Har brukt den på div biler.

Aluminiumsplatene er ikke tykkere en ca 3-4 mm så det går fint å sveise med den lille migen som jeg har. Den biten som jeg skar av er nokk mange sveisefuger oppå hverandre.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville vært litt varsom her. Alle plaststoffer og svært mange andre stoffer utvider seg når de tar opp fuktighet. Jeg vet ikke hvordan voks oppfører seg i fuktig miljø, men min yrkeskarierre opplevde jeg en gang at en svært tung og solid stålkonstruksjon i vann revnet fordi den hadde et hulrom som var fylt med asfalt.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Du får samle stearinlys stumper gjennom vinteren.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hm, er jo litt skummelt hvis den skulle utvide seg. Men kanalen blir jo ikke tett i forkant og dær kan voksen ev. ekspandere. Stearin er og et alternativ. Men det har en smeltetemperatur på 78 grader så blir vanskeligere å få til å flyte utover inni kanalen. Ser for meg at voks har lavere smeltetemperatur en stearin.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...