Hans Chr Startet 9.September.2009 Del på Facebook Startet 9.September.2009 Hei Har en alfa24 alubåt fra 72. Problemet er at kjølen er hul og dette hulrommet er laveste plass i båten. Derfor vil det altid være vann nedi denne. 2 plasser har det kommet 10 cm sprekker pga at vannet har frosset om vinteren og sprengt ut. Er engstelig for at dette kan fortsette og ev sprenge hull i bunnen av kjølen slik at jeg får en ubåt Har derfor lurt på å tette bakerst og fylle disse hulrommene med et eller annent stoff. Men hva skal jeg bruke? Noen som har gode forslag. Tror jeg trenger ca 5 liter for å fylle hele kjølen. Kan epoksy, eller polyester brukes? Må jo være et stoff som ikke krymper når det har tørket/ herdet og det må ikke trekke fukt. Se bilde Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
andersb Svart 9.September.2009 Del på Facebook Svart 9.September.2009 hvordan fyller det seg opp? kan du tørke det ut og bare sveise igjen som en mulighet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 9.September.2009 Del på Facebook Svart 9.September.2009 Det var en interessant variant: "The wedge and profile system - a revolution in boat building". Ganske store ord Hvis jeg forstår deg rett så er du redd for vann under kilene, dvs i de områdene som er merket med "Epoxy Adhesive"? Der er det nok ikke lett å komme inn med nytt lim eller ny fyllmasse uten å demontere hele båten, som helt sikkert ikke er noen anbefalelsesverdig løsning. Å sveise i gammel aluminium kan også være så-som-så og dermed er du vel tilbake på en eller annen form for nødreparasjon.... Kommer du f.eks til med en epoxy-sprøyte slik at du kan få lagt en streng med epoxy, så skulle det gi en viss sikkerhet mot vanninntrengning, men såvisst ingen garanti. Nei det skal ikke være enkelt Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
RSL Svart 10.September.2009 Del på Facebook Svart 10.September.2009 Det første som slo meg, er vel byggskum. Men om dette vil tette sprekkene og holde vannet ute er jeg ikke sikker på. Men enkelt hadde det vært. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
motor Svart 10.September.2009 Del på Facebook Svart 10.September.2009 Byggskum trekker vel fukt... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
RSL Svart 10.September.2009 Del på Facebook Svart 10.September.2009 Det gjør vel kanskje det, men det er godt mulig det finnes en versjon som ikke gjør det for alt jeg vet. Jeg bare ser for meg at det ville være det enkleste om det hadde vært godt nok. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
millisivert Svart 10.September.2009 Del på Facebook Svart 10.September.2009 Jeg hadde borret ett par hull på "strategiske steder" og slått oppi en flaske rødsprit når båten settes på land og/eller temperaturen blir plagsomt lav. Om du absolutt vil fylle det med oe fast hadde jeg udersøkt om det går å finne noe det går an å få ut igjen, f.eks en voks som smelter ved 30-40 grader og dermed kan steames ut om nødvendig i fremtiden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hans Chr Svart 10.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2009 Hei Det var ikke skjøten ut mot siden som er problemet, men hulrommene i selve kjølen. Se her: Måtte skjære hull for å komme til, stappa vannslangen inn i hulrommet for å rengjøre. Utrolig hvor mye rare og illeluktende substanser som kan skjule seg i lite hulrom... Der jeg skar hull hadde det vært sveisa før, men tett var det ikke. Hang en dråpe på undersiden hele tiden. Nesten 1 cm tykk sveisefuge. Slik blir det når det fryse Lurer på om dette har skjed når båten har ligget på land?. Det blir kanskje ikke så kaldt når den ligger på sjøen at det fryser her? Det som jeg er engstelig for er at det skal fryse og revne i hulrommet ut mot vannet slik at det lekker in vann når den forfåpentligvis en gang havner i det våte element.... Voks er kanskje noe å tenke på, men hvor får jeg tak i så mye? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avsluttet Svart 10.September.2009 Del på Facebook Svart 10.September.2009 Olje? jeg kom nettopp fra slippen med båten. den som skulle opp etter meg var et klenodium fra 2. verdenskrig. 35-40 fot stålbåt med dobbelt skrog hvor det kunne fylles olje mellom. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Svart 10.September.2009 Del på Facebook Svart 10.September.2009 Før i tiden var brukt murblanding med polyester i steden for vann til slikt arbeid. Ikke med den tråden noet å gjøre men de funkerte også bra som sparkel på glassfiberbåter over vannlinje. På dekk var gulvmurblanding med polyester/epoxy brukt til finish-arbeid og sikkert er mange som bruker den teknikken ennå i dag. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
motor Svart 10.September.2009 Del på Facebook Svart 10.September.2009 Mur? Betong i kombinasjon med aluminium høres ikke smart ut om det ikke er slik at du vil ha båten senket da. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hans Chr Svart 11.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2009 Tengte og litt på flytmasse, eller avrettermasse. Men var litt usikker ang tæring. Så langt tror jeg voks er det beste forslaget. Men hvor får jeg tak i det? Får vell sende en mail til Madame Tussaud's i England Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordland Svart 11.September.2009 Del på Facebook Svart 11.September.2009 Gå på Rema 1000 og kjøpe deg noen kilo Delfia-fett og smelte dette nedi kjølen din Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Smaapala Svart 11.September.2009 Del på Facebook Svart 11.September.2009 Kunne du borre hull helt nede på akterspeil for å tappe av vann? (På utsiden) Så inn med en tappe plugg? Smaapala Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 11.September.2009 Del på Facebook Svart 11.September.2009 Tengte og litt på flytmasse, eller avrettermasse. Men var litt usikker ang tæring. Så langt tror jeg voks er det beste forslaget. Men hvor får jeg tak i det? Får vell sende en mail til Madame Tussaud's i England Får du ikke voksbaserte ant-rust greier på Biltema da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 11.September.2009 Del på Facebook Svart 11.September.2009 Kunne du borre hull helt nede på akterspeil for å tappe av vann? (På utsiden) Så inn med en tappe plugg? Jeg tror jeg ville gått for en slik løsning! Når båten ligger på sjøren kan det uansett ikke fryse (så lenge det er flytende vann under kjølen vel å merke), og når du tar den på land er det bare å skru ut pluggen slik at kjølen tømmes... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
andersb Svart 11.September.2009 Del på Facebook Svart 11.September.2009 enig i at tappeplugg høres lurt ut, forøvrig skal du ha ganske sinna utstyr for å få sveiset 10mm alu, hjelper ikke akkuratt at den er gammel, skitten og har gått i saltvann. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hans Chr Svart 11.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2009 Takker for gode forslag. Plugg bak som jeg kan skru ut hvis den ligger på land en vinter er lurt. Dette er laveste punktet på båten. Men tror jeg fyller hulrommet med voks også. Må varme opp kjølen og voksen slik at den er flytende og flyter fint ut. Må bare få tak i voks først. Den antirust greia fra Biltema er veldig tynnflytende. Har brukt den på div biler. Aluminiumsplatene er ikke tykkere en ca 3-4 mm så det går fint å sveise med den lille migen som jeg har. Den biten som jeg skar av er nokk mange sveisefuger oppå hverandre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 11.September.2009 Del på Facebook Svart 11.September.2009 Jeg ville vært litt varsom her. Alle plaststoffer og svært mange andre stoffer utvider seg når de tar opp fuktighet. Jeg vet ikke hvordan voks oppfører seg i fuktig miljø, men min yrkeskarierre opplevde jeg en gang at en svært tung og solid stålkonstruksjon i vann revnet fordi den hadde et hulrom som var fylt med asfalt. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 11.September.2009 Del på Facebook Svart 11.September.2009 Du får samle stearinlys stumper gjennom vinteren. Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
Hans Chr Svart 13.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2009 Hm, er jo litt skummelt hvis den skulle utvide seg. Men kanalen blir jo ikke tett i forkant og dær kan voksen ev. ekspandere. Stearin er og et alternativ. Men det har en smeltetemperatur på 78 grader så blir vanskeligere å få til å flyte utover inni kanalen. Ser for meg at voks har lavere smeltetemperatur en stearin. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.