Aquadoren Startet 10.September.2009 Del på Facebook Startet 10.September.2009 Jeg har en Aquado 26 DC 1998 mod med KAD44 og 290DP drev. Er interessert i å høre fra andre som har samme båttype DC eller HT spiller ingen rolle, det er stort sett det samme. Som en start kunne jeg tenkt meg å vite hvilken motorinstallasjoner og propellvalg dere har og hvilken fart dere oppnår. Jeg har B3 propeller og oppnår en sjelden gang 3800 RPM og 29,5 knop. Dette er for lite etter min mening og jeg tror det er noe feil med motor/turbo. Om jeg skifter til B4 propeller oppnår jeg bare 3300 RPM og 26,5 knop og får også feilmelding om for lavt eller for høyt turbotrykk da. Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Aquadoren Svart 14.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2009 Er det virkelig ingen andre som har denne båten her inne? Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Burgermeister Svart 14.September.2009 Del på Facebook Svart 14.September.2009 Har i alle fall veeeeldig lyst på en Utruleg flotte båtar. Lurer litt på korleis du opplever å ha en så brei båt. Samanlikna med amerikanske båtar på 28-29 fot er den 45 cm breiare. Kva blir det mest båt av? Bredde eller lengde når ein må velge en av delane? Har sjølv en 22 fotar som er 259 brei og synes det er veldig praktisk. Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 14.September.2009 Del på Facebook Svart 14.September.2009 Jeg har B3 propeller og oppnår en sjelden gang 3800 RPM og 29,5 knop. Dette er for lite etter min mening og jeg tror det er noe feil med motor/turbo. Om jeg skifter til B4 propeller oppnår jeg bare 3300 RPM og 26,5 knop og får også feilmelding om for lavt eller for høyt turbotrykk da. Er båten ren ? Groe på propell og/eller bunn ? Når du får 3800 RPM er båten da full med drivstoff og vann (og evt annen last) ? Jeg spør fordi jeg har en Sea Ray 315 hvor jeg hadde samme problemstilling (KAD300 + C4 stål). Det viste seg at båten lå, avhengig av last, rett mellom C4 og C3. Med C3 oppnådde jeg 3900 RPM uten problemer, men det ble sjelden mer enn 3500 RPM. Dette var når båten var full av drivstoff og vann. Når vann og drivstoff begynte å bli under 50% fikk jeg 3700 RPM på C4 (og hadde da nesten 4100 RPM på C3 slik at turtallssperren slo inn). Men jeg synes kanskje forskjellen din, mellom B4 og B3, er noe stor. Det skal være 250-300 RPM i forskjell og ikke 500 RPM. Er turteller korrekt ? På den annen side er båten din en del bredere enn "standarden" og dette kan ha noe å si for turtallet. Det kan være at motoren din rett og slett har for lite dreiemoment til å dra båten over toppen med B4 propell. KAD44 topper momentkurven på 3000 RPM og deretter faller den. KAD300 topper på 3400 RPM før den faller. Det betyr en god del for toppturtallet. En ting til. Er ikke Bx en alu-propell ? Her ville nok stål ha hjulpet en del da den glir lettere i vannet. /Øystein Sitér dette innlegget Link to post
Aquadoren Svart 14.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2009 Har i alle fall veeeeldig lyst på en Utruleg flotte båtar. Lurer litt på korleis du opplever å ha en så brei båt. Samanlikna med amerikanske båtar på 28-29 fot er den 45 cm breiare. Kva blir det mest båt av? Bredde eller lengde når ein må velge en av delane? Har sjølv en 22 fotar som er 259 brei og synes det er veldig praktisk. Å ha en så bred båt er fantastisk. Jeg hadde en Nordan 7800 før og uteplassen kan ikke sammenlignes! Uteplassen i denne kan sammenlignes med en Windy 32 Scirocco. Om jeg kan velge mellom lengde og bredde velger jeg bredde. Om man skal opp i veldig høye hastigheter i grov sjå er det fordel å ha smal båt, men med mitt kjøremønster er i allefall Aquadoren en mye bedre sjøbåt enn hva Nordan 7800 var. Dessuten har den ingen markert planingsterskel, den går ikke med nesa i været i noen hastigheter...dette var en plage med Nordan...under 15 knop datt den av plan og nesa til vær..da var det gass for å komme i plan for å se noe...og så gikk det for fort i store bølger...og sånn holdt jeg på...opp og ned i grov sjø Jeg er veldig fornøyd med løsningene i båten men skulle gjerne hatt den til å gå litt forter...over 30.. Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Aquadoren Svart 14.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2009 Er båten ren ? Groe på propell og/eller bunn ? Når du får 3800 RPM er båten da full med drivstoff og vann (og evt annen last) ? Jeg spør fordi jeg har en Sea Ray 315 hvor jeg hadde samme problemstilling (KAD300 + C4 stål). Det viste seg at båten lå, avhengig av last, rett mellom C4 og C3. Med C3 oppnådde jeg 3900 RPM uten problemer, men det ble sjelden mer enn 3500 RPM. Dette var når båten var full av drivstoff og vann. Når vann og drivstoff begynte å bli under 50% fikk jeg 3700 RPM på C4 (og hadde da nesten 4100 RPM på C3 slik at turtallssperren slo inn). Men jeg synes kanskje forskjellen din, mellom B4 og B3, er noe stor. Det skal være 250-300 RPM i forskjell og ikke 500 RPM. Er turteller korrekt ? På den annen side er båten din en del bredere enn "standarden" og dette kan ha noe å si for turtallet. Det kan være at motoren din rett og slett har for lite dreiemoment til å dra båten over toppen med B4 propell. KAD44 topper momentkurven på 3000 RPM og deretter faller den. KAD300 topper på 3400 RPM før den faller. Det betyr en god del for toppturtallet. En ting til. Er ikke Bx en alu-propell ? Her ville nok stål ha hjulpet en del da den glir lettere i vannet. /Øystein For 2 dager siden fikk jeg 3850 rpm med B3, i går med litt varmt vær fikk jeg 3600....noe stemmer ikke B er alupropell ja, men om jeg skal ha stål er C3 det minste jeg har sett og denne tilsvarer fartsområdet til B4, så jeg gidder ikke kjøpe stål før jeg vet at den vil klare å dra den rundt... Båten skal inn til VP neste mandag for å teste turbotrykk...er spent på resultatet...håper nesten turboen er gåen så jeg kan komme videre.... Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Kaarevigen Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 Hva ble resultatet på turbotrykkmåling? Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 22.September.2009 Del på Facebook Svart 22.September.2009 Det er viktig og huske at dette er store 26fotere. Regner med de veier rundt 3 tonn og da er det ikke sikkert det er så mye mere og hente på en KAD44. Sitér dette innlegget Link to post
Aquadoren Svart 23.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2009 Trykk var 215 kPa = 2,15 bar ifølge mekaniker. Mener jeg har hørt det skal være mellom 0,9 og 1,8bar, altså for høyt trykk. Hva kan dette komme av? Om trykket er for gøyt og jeg får boost-pressure alarm vil motor redusere dieseltilførsel for å få trykket ned i flg instruksjonsboken.. Har snakket med andre eiere av samme båt med samme motor men med et annet drev, de får 32 knop, jeg får 29 på en god dag Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.