Jump to content

Hvilke båthenger til Askeladden 16?


Edh1

Recommended Posts

Hvilke båthenger burde jeg velge til min Askeladden 16-4400? (340kg + motor på 66kg).

 

Hva burde jeg vektlegge ved valget? Er Brendrup Easyline det samme som Basic? Er Adi-tek noe å satse på (er jo billigst?)? Andre alternativer?

 

Pris er selvfølgelig et tema. Båten skal stå på hengeren i vinter men ellers skal den nok brukes kun til å sjøsette på våren og taes opp om høsten.

 

Er det noen som sitter med henger-kunnskap eller erfaring?

 

Edh1

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Har selv en Rana 17 som er ganske lik din Askeladden 16 selv om den er litt større. Jeg kjøpte henger for 2 år siden. En Tysse uten brems (type 6014: tillatt totalvekt 750 kg og båtlengde opp til 17 fot). Er veldig fornøyd med den så langt. Bruker nok hengeren stort sett som det du tenker å gjøre, som opplagshenger om vinteren og for å få båten til og fra sjøen. Kjører sjelden særlig langt med den så jeg fant ut at jeg kunne klare meg med en henger uten brems. Skal en kjøre langt vil det nok være best å ha brems slik at en kan kjøre i 80 km/t på lovlig vis.

 

En ting som jeg har funnet ut betyr en hel del er hvordan hengeren fungerer ved utsetting og ikke minst opptrekk fra vannet. På min henger er det en såkalt "selvjusterende vugge". D.v.s. de bakerste støttehjulene justerer seg selv inn/opp mot skrogsiden hele vegen slik at båten ikke tipper over og kjølen holder seg på hengerens kjølruller. Dette gjør at jeg faktisk kan klare å få båten opp alene uten hjelp fra andre.

 

Vet ikke om dette var til noen hjelp. Jeg har ikke noen sterke meninger om de merkene du nevner. Tror de fleste merkene har bra kvalitet, og dette med selvjusterende vugge får du sikkert på andre enn Tysse også.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Med så lite bruk er ikke merket spesielt avgjørende. De aller fleste båthengere er av bra kvalitet. Selvjusterende vugge er selvsagt en fordel, men ikke et must da du kun trenger å justere en gang pr. båt.

 

Vil selvsagt anbefale brems dersom du skal kjøre langt, men er det kun en kortere distanse til/fra opptak er det ikke nødvendig (velger du med brems så husk for all del å ikke parkere den over tid med bremsen på).

 

Brenderup Easyline er greit nok for din bruk vil jeg tro.

 

Forøvrig er en god dusj med WD-40 ikke dumt på hjul og fjæring før du setter båt og henger bort for vinteren :smiley:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...