tknaps Startet 10.September.2009 Del på Facebook Startet 10.September.2009 Hei! Vi lurer på å dra over til Sverige for å kjøpe bruktbåt. Har funnet mye fin info her om innførsel, moms etc. men lurte litt på hvordan vi skal håndtere oppgjør. Er det noen som har erfaringer på dette området? Vi er jo begge ukjente, så selger vil vel stille seg skeptisk til at vi drar av gårde med båten på en henger før betaling er mottatt samtidig som vi stiller oss litt skeptisk til å betale inn på forhånd. Å møte opp med 250.000 svenske i cash er jo heller ingen løsning. På forhånd takk for tips! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.September.2009 Del på Facebook Svart 10.September.2009 Det er bare å opprette en svensk bankkonto, f.eks. i SEB. Søk om overførsel av penger hos Norges Bank. Overfør pengene til svensk konto. Ta med kjøperen til banken, hvis han har tvilen i seg og overfør pengene der og da. For noen år side kjøpte vi seil for 130 000 hos UK Syversen etter det prinsippet. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 10.September.2009 Del på Facebook Svart 10.September.2009 Går jo som nevnt å foreta en betalingsoverføring mens du er der. Jeg gjorde det da jeg kjøpte ny båt i sommer. Du trenger ingen svensk konto. Forutsatt at din bank har mulighet for å gjøre transaksjoner til utlandet via nettbanken er dette helt kurant måte å gjøre det på. Sjekk med banken din eller gå inn på nettbanken å se etter. Men sparer du noe på å kjøpe brukt i Sverige da? Da får du beregning av Norsk moms og hestekrafavgift i tilegg. Ved mitt nybåtkjøp gikke det opp i opp med tilbakeføring av Svensk moms noe du ikke får. Sitér dette innlegget Link to post
tknaps Svart 10.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2009 Takk for kjapt svar Hulda. Er prosessen med å opprette svensk konto, søke om å få overføre penger og utføre selve overførselen en omstendelig prosess? Eller er dette noe som lar seg ordne i løpet av en 3-4 dager? Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 10.September.2009 Del på Facebook Svart 10.September.2009 I min nettbank - Nordea - kan jeg gjøre utenlandsbetalinger direkte fra nettbanken. Gjorde dette i sommer bl. a. for leie av seilbåt i Sverige. Trenger noe IBAN nr for den svenske banken, men dette står på deres nettsider antakelig. Ved å utføre betalingen i nettbanken mens selger er tilstede kan man kanskje løse dette? Pengene går jo ikke over umiddelbart, men man får en kvittering fra banken som sier at pengene er på vei med en gang. RED: motor slo meg der ja. Men jeg er jo bare seil, ikke motor Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
tknaps Svart 10.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2009 Går jo som nevnt å foreta en betalingsoverføring mens du er der. Jeg gjorde det da jeg kjøpte ny båt i sommer. Du trenger ingen svensk konto. Forutsatt at din bank har mulighet for å gjøre transaksjoner til utlandet via nettbanken er dette helt kurant måte å gjøre det på. Sjekk med banken din eller gå inn på nettbanken å se etter. Men sparer du noe på å kjøpe brukt i Sverige da? Da får du beregning av Norsk moms og hestekrafavgift i tilegg. Ved mitt nybåtkjøp gikke det opp i opp med tilbakeføring av Svensk moms noe du ikke får. OK, det hørtest litt enklere ut. Det er snakk om mindre seilbåt med påhengsmotor under 9hk, så hk-avgift utgår i vårt tilfelle. Finner ingen av typen vi vil ha til salgs i Norge, så det blir brukt fra utlandet eller ny fra importør. Gitt at vi finner bruktbåt til en overkommelig pris er svaret et definitivt ja i dette tilfellet :) For motorbåter stiller det seg sikkert annerledes. Sitér dette innlegget Link to post
tknaps Svart 10.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2009 I min nettbank - Nordea - kan jeg gjøre utenlandsbetalinger direkte fra nettbanken. Gjorde dette i sommer bl. a. for leie av seilbåt i Sverige.Trenger noe IBAN nr for den svenske banken, men dette står på deres nettsider antakelig. Ved å utføre betalingen i nettbanken mens selger er tilstede kan man kanskje løse dette? Pengene går jo ikke over umiddelbart, men man får en kvittering fra banken som sier at pengene er på vei med en gang. RED: motor slo meg der ja. Men jeg er jo bare seil, ikke motor Som jeg akkurat svarte motor høres dette mer ut som veien å gå ja, overføring på stedet må vel kunne godkjennes av selger. Bare seil og ingen motor her også - det er jo sånn det skal være Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 10.September.2009 Del på Facebook Svart 10.September.2009 (redigert) PS: Ble litt svett da jeg skulle logge meg inn fra PC-en til det Svenske firmaet. Fikk det ikke til med en gang og måtte ringe min bank for hjelp. Det Svenske firmaet hadde ikke lastet i Java på PCèn men det fant vi ut av og gjorde selv PS. Betal halve summen cash og be om kvittering på bare halve beløpet så sparer du litt moms: Redigert 10.September.2009 av motor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tknaps Svart 10.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2009 PS: Ble litt svett da jeg skulle logge meg inn fra PC-en til det Svenske firmaet. Fikk det ikke til med en gang og måtte ringe min bank for hjelp. Det Svenske firmaet hadde ikke lastet i Java på PCèn men det fant vi ut av og gjorde selv PS. Betal halve summen cash og be om kvittering på bare halve beløpet så sparer du litt moms: hehe, har helt sikkert med en egen laptop som kan brukes :) ang. tips nummer to så har jeg allerede tenkt tanken.... Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 10.September.2009 Del på Facebook Svart 10.September.2009 PS. Betal halve summen cash og be om kvittering på bare halve beløpet så sparer du litt moms: Noen kjente av oss kom med en brukt liten seilbåt på tilhenger, de hadde kjøpt i Sverige. De stoppet på grensen for å gjøre nødvendig formula. Tollerene nektet å tro at kvitteringen var riktig, da de mente at det ble betalt alt for lite for båten, men det var riktig pris de oppga. De fikk mye styr med å bevise at dette var riktig pris. Tollerene er meget oppmerksom på muligheten, som ligger i at en viser fram en kvittering med for lavt beløp. Jeg vil tro at om du ikke kan bevise at kvitteringen viser riktig beløp, og Tollvesenet finner ut hva du har betalt, blir du tiltalt og straffet for smugling. I verst fall beslaglegger de båten. Jeg ville ikke ha tatt sjansen på dette. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Hulda Svart 10.September.2009 Del på Facebook Svart 10.September.2009 Husker ikke hvor lang tid vi brukte, et par dager kanskje. Da vi kjøpte leilighet over grensen, benyttet vi oss av Nordea.no og Nordea.se. Borti et par mill. fløt greit over grensen. Men uansett, sjekk med din bankforbindelse på forhånd. For at det skal gå greit, må prosedyrene følges, det er nok der de fleste smartingene gjør fel. Og fyren du skal kjøpe båten av behøver kanskje ikke å ha cash rett i hånden. Det beste er om det foregår en banktransaksjon fra din forbindelse til selgers konto. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 11.September.2009 Del på Facebook Svart 11.September.2009 Jeg skjønner ikke helt dette med å koble seg opp til nettbank og se at man betaler. Det er vel ikke det du ser? La oss si jeg skal kjøpe noe av deg for 50 - 100 000,- Jeg kommer hjem til deg og henter gjenstanden. Vi kobler oss opp på min medbrakte bærbare PC, og jeg logger meg inn i min nettbank og du får se når jeg legger 50' til betaling mot din konto. Shake hands og adjø. Vel ute i bilen kobler jeg meg opp på nettbanken igjen og sletter overføringen, som normalt kjøres en til to ganger i døgnet. Du får ingen penger. Hvis jeg hadde planlagt dette på forhånd hadde jeg brukt en gammel uregistrert kontant-telefon eller brukt en telefonautomat for å ringe deg, presentert meg med feil navn og kommet med en bil med stjålne skilter. Hva gjør du nå? Foretrekker cash eller betaling via betalingsordninger på Finn eller en tredjepart. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
olews Svart 11.September.2009 Del på Facebook Svart 11.September.2009 Her skulle man ønske seg oppgjørstjenesten som finn.no har. Vet ikke om det finnes noen slik som virker over grensen. For et så stort beløp kunne man jo leie en uavhengig 3.part, en adovkat i Udevalla el.lign. Men ring Krysserklubben og spør om råd. Den dekker begge (mange Norske medlemmer) land. Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Hulda Svart 11.September.2009 Del på Facebook Svart 11.September.2009 Det har du rett i Honduras. Det var derfor vi gjorde som vi gjorde da vi kjøpte seil. Gikk inn i banken i Kungshamn og overførte pengene til UK Syversen. Dro bort til Smögen og hentet seil, tollfaktura og hele sulamitten. Fikk seilene i bilen og rapporterte til tollen på Svinesund. Betalte mva og dro videre. Det hele gikk som knott i ost. Samme da vi kjøpte riggen til båten. Litt mer dikkedarier da vi kjøpte leiligheten. Sitér dette innlegget Link to post
Høvdingen Svart 11.September.2009 Del på Facebook Svart 11.September.2009 250 000 i svenske kroner er jo et anseelig volum. Hva med å veksle det inn i norske kroner? Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 11.September.2009 Del på Facebook Svart 11.September.2009 Som nevt tidligere så er tollerne MEGET bevisste på prissetting av båter, de sjekker gjerne på finn for og finne tilsvarende båter. Ikke gjør dere til kjeltringer for dette. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 12.September.2009 Del på Facebook Svart 12.September.2009 Nei og om du har med cash så kommer vel de fra et sted også. Får tollerne mistanke er det nok ikke så vanskelig å spore det uttaket på 125000 eller hva det blir. Dessuten er jo d et et beløp som ikke er lov å ta med ut av landet sånn helt uten videre også. En trygg måte å gjøre dette på er at kjøper og selger reiser i banken og froetar transaksjonen der. Da går det med en gang... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.September.2009 Del på Facebook Svart 12.September.2009 Jeg skjønner ikke helt dette med å koble seg opp til nettbank og se at man betaler. Det er vel ikke det du ser?La oss si jeg skal kjøpe noe av deg for 50 - 100 000,- Jeg kommer hjem til deg og henter gjenstanden. Vi kobler oss opp på min medbrakte bærbare PC, og jeg logger meg inn i min nettbank og du får se når jeg legger 50' til betaling mot din konto. Shake hands og adjø. Vel ute i bilen kobler jeg meg opp på nettbanken igjen og sletter overføringen, som normalt kjøres en til to ganger i døgnet. Du får ingen penger. Har solgt og kjøpt masse på denne måten, Har aldri sett noko mulighet for dette du beskriver . Man ser jo at beløpet forsvinner fra konto..... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sydvesten Svart 12.September.2009 Del på Facebook Svart 12.September.2009 Man ser jo at beløpet forsvinner fra konto..... Vel, de forsvinner fra konto når betalingen er godkjent, men ikke om overføringen er til en utenlandsk bank, da behandles de normalt manuelt og det tar gjerne noen dager... I denne saken hadde jeg tatt med cash, enkelt og greit... det er bare å informere tollmyndighetene i begge land om at man har dette beløpet med seg i kontanter.... enkelt og sikkert for begge parter..... Selv handler jeg både biler og motorsykler cash enkelt og greit, men har ikke hatt mer enn 54000USD i cash for den dyreste bilen i "lommen".. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Fanafjord Svart 12.September.2009 Del på Facebook Svart 12.September.2009 Jeg har bankkonto i Tyskland og overfører penger jevnlig fra Norge til Tyskland. Søk om overførsel av penger hos Norges Bank. En trenger ikke søke. Bare deklarere ved overførsel fra din norske Nettbank hva hensikten med pengene er. Dessuten er jo d et et beløp som ikke er lov å ta med ut av landet sånn helt uten videre også. Jo du kan ta med så mye penger du orker, men du må deklarere beløp over NOK 25000. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Fanafjord Svart 12.September.2009 Del på Facebook Svart 12.September.2009 Siden det er valg på mandag en liten anmerkning til brukbåtkjøp i det europeiske utlandet: Hadde Norge vært medlem i EU hadde vi slippet å betale moms ved privat innførsel av brukte båter. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Mouche Svart 12.September.2009 Del på Facebook Svart 12.September.2009 Hadde Norge vært medlem i EU hadde vi slippet å betale moms ved privat innførsel av brukte båter. Og da er det kun Høyre man bør stemme på siden det er det eneste partiet som er for EU og vil arbeide for en ny søknad i kommende periode hvis de kommer i posisjon! Hva FrP mener om EU? Ja den som visste det! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
havørn Svart 12.September.2009 Del på Facebook Svart 12.September.2009 Hadde Norge vært medlem i EU hadde vi slippet å betale moms ved privat innførsel av brukte båter. Hmm, skal vedde hatten min - eller skipperlua - på at Norge hadde fått til en særordning og beholdt momsen. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 12.September.2009 Del på Facebook Svart 12.September.2009 skal vedde hatten min - eller skipperlua - på at Norge hadde fått til en særordning og beholdt momsen. Akkurat det tror jeg ville ikke vært mulig å få unntak på. Samkjøring av momsregelverket (prinsippet at forbrukerkjøp momser til det landet godset kommer fra) og visjonen om fritt flyt av varer for forbrukere står ganske sentralt i EU. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
havørn Svart 12.September.2009 Del på Facebook Svart 12.September.2009 Du har nok rett Fanafjord, men et eller annet hadde de funnet på...... Det er jeg helt sikker på. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.