Al Bubba Startet 12.September.2009 Link til dette innlegget Startet 12.September.2009 En kamerat og jeg har en tvistesak gående med noen som kjøpte vår fiskebåt med 15hk utenbordsmotor. De som kjøpte båten påstår at denne ikke vil gå i saltvann, vi testet den i tønne når vi fikk den tilbake og den virker som bare det, de mener de også får den til å gå i ferskvann, men ikke i saltvann på grunn av store tæringsskader. Kan dette virkelig stemme, er saltvann virkelig mye tynnere en ferskvann så det liksom kan renne inn i sylindren ????? På forhånd takk for ev. innspill Al bubba Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Yamaha 15hk MOTOR STOPPER I SALT, MEN GÅR I FERSKVANN ?. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.September.2009 Link til dette innlegget Svart 12.September.2009 Høres mildt sagt merkelig ut! Saltvann er på ingen måte tynnere enn ferskvann! Derimot kan det jo være at motoren står dypere når den står på båten enn du har den i tønna. Det er vel en viss sannsynlighet for at nedre veivakseltetning er gåen, og at den suger inn vann i veivhuset derfra. Burde være kurant å bytte, men motorblokka må nok løses og løftes av... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bearded Beast Svart 12.September.2009 Link til dette innlegget Svart 12.September.2009 men saltvann leder strøm meget bedre enn ferskvann Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 12.September.2009 Link til dette innlegget Svart 12.September.2009 Åpner denne igjen, ser nemlig at et av eksemplene i reglene sier "HVOR MYE VEIER EN SCAND BALTIC? SKRIKING, kun store bokstaver, er forbudt i titler og innlegg." Skjønner at det kan være til å misforstå, siden det står "kun".... Skal endre dette, poenget er at man ikke skal bruker store bokstaver der det ikke er naturlig, som f.eks. i forkortelser: KNBF, NSF, KAD42 etc... Sitér dette innlegget Link to post
Al Bubba Svart 12.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2009 Takk Ingar, fikk ikke med meg det jeg. Virker jo litt rart også tønna mi er ganske høy og den er dørgende mett med vann, men noen som har flere tips da eller ? Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 12.September.2009 Link til dette innlegget Svart 12.September.2009 Merkelig! Står motoren på en annen båt i sjøvann enn dere brukte? Det er jo ingen elektriske dingser nedenfor motordekselet uansett, så elektrisk feil kan kun relateres til båten hvis det er noe slikt, da. Alternativt noe feil med brennstofftilførselen i den nye båten. Prøv motoren i sjøvann i en annen båt selv for sikkerhets skyld. Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 12.September.2009 Link til dette innlegget Svart 12.September.2009 Går den ikke i de heletatt i saltvann?? eller er de kun når den får belastning den stopper?? Hvis den stopper når den får belastning kan de tyde på slitte stempelfjører!! Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Ingar Svart 12.September.2009 Link til dette innlegget Svart 12.September.2009 At det har noe med salt/ferskvann å gjøre vil jeg si er utelukket, tror heller det skyldes misforståelser. Hva mener kjøperen med store tæringsskader? Slik jeg skjønner befinner motoren seg hos deg nå, kan du ta bilde av denne skaden? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.September.2009 Link til dette innlegget Svart 12.September.2009 Skulle gjærne vist litt meir om korsen motoren "ikkje går". Er det fusking, eller heilt død feks.... Men utenom det så har eg tenkt på denne eit par timer, svaret er at det er tull denne påstand fra kjøper. Dersom kjøper kan dokumentere at dette er tilfellet, feks med testrapport fra verksted, så skal eg gi meg. Men ikkje ein grunn i motorens verden kan skille mellom fersk eller salt vann slik du beskriver. Må være montering....eit eller anna feil kjøper har gjort. Men i stedet for å hauste opprop om en slik sak, så tar du å blir med kjøperen og monterer/tester motor på fiskebåten, i sjø. Så ser du sjølv at alt blir riktig Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Al Bubba Svart 12.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2009 Jeg tror de som kjøpte båten av oss er ute etter et prisavslag på båten, jeg ba han kontakte forbrukerrådet og de tror på kjøperen. Det som er litt rart er at jeg har hatt motoren stående i tønne og den har sammtidig gått i over 2 timer uten stopp, jeg har dokumentert dette med video klipp og sendt de, men alikevell så holder forbrukerrådet på sitt, men motoren går...... Blir ikke klok på slikt, men frustrerende. Motoren er litt hvit rudt der topp pakkningen er, kan nesten se ut som om noen har brukt en skrutrekker for å få av toppen en gang i tiden da de har skiftet pakning. Jeg har kjørt motoren over flere typer belastning i tønna også og den skulle være god og varm, men den virker like bra uansett Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 Korrosjon rundt toppakningen er helt normalt hvis motoren er gammel. Årsmodell? Er det dette kjøper kaller store tæringsskader? Bilde? Har du sjekket pluggene ref. dette emnet? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 Kjøper må dokumentere feil. Har kjøper påstått tæring , så er det tæring som må påvises. Dersom det er feks viser seg at det egentlig er en forgasserfeil, så må det opp i egen sak. Her må verksted koples inn. Skaff dokumentasjon på at motor går- av utenforstående. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Al Bubba Svart 13.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 Motor er tidlig 80 tallet og jeg ser ingen anntydning på pluggene av vann. Ja de mener motor har store tæringsskader på et scooter og mc verksted i nord norge da den begynner å bli hvit rundt toppen(signaturern er forsåvidt fra naboen til kjøper), men det er jo helt normalt så vidt jeg veit og har erfart i løpet av de årene jeg har hatt båt og det er vel forsåvidt også nevnt tidligere i linken. Jeg får snakke med forbrukerrådet igjen i morgen og kontakte en lokal båt rep. her i min by som kan bekrefte dette..... Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 At motoren stopper i saltvann, men går helt fint i ferskvann høres egentlig litt tullete ut uten at jeg kan bevise noe. Kandet være andre omstendigheter som lager trøbbel? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 en 15 hk fra midten av 80 tallet. er det så mykje å kjekle om da? ta den tilbake da og gi han 1500.- som er ca dens verdi........ Sitér dette innlegget Link to post
norflyer Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 Var jo en foruftig ting å si Korses. Sikkert flere som kan tenke seg å kjøpe motoren for den prisen.. Meg inkludert hvis den ikke befinner seg alt for langt borte.. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 (redigert) meina du det var lite for en motor som det strides om fungerer? 2000.- burde skape jubel for den misnøgde kjøper iallefall. Og siden opprinnelige eiger da kan selge den igjen til f.eks deg for 1500.- så blir alle godt fornøyd Redigert 13.September.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Al Bubba Svart 13.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 Hadde ting enda vert så enkelt, så tilsvarende motor til salgs på finn og tilbøy 5000,- som var den dyreste jeg fant,men.... Forbrukerrådet mener kjøper skal få tilbake 10 000,- men men får se hva saken får slags utfall i morgen.. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 13.September.2009 Link til dette innlegget Svart 13.September.2009 (redigert) 10 000.- det er nå heilt latterlig! får nå nesten en "ny" en for det da! Hvorfor skal kjøper få en 5 år gammel motor når han kjøpte en 25 år gammel en.. forrige uke kjøpte eg en suzuki 9.9 fra åttitallet engang. 1500.- betalte eg.. sku ikkje vær så mykje meir for en 15hk. Denne kjøperen virker til å vær en fante som bare er ute etter penger og har totalt mista bakkekontakten. Uansett så burde vel han vær strålende fornøyd om han fikk levere den tilbake og evt få en annen tilsvarende gammel. Folk er frekke! Lykke til da iallefall Redigert 13.September.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andersm Svart 14.September.2009 Link til dette innlegget Svart 14.September.2009 vel, som alltid så har en sak tre sider, dere vet hvilke. Jeg har også hatt en båtmotor som "ikke gikk i saltvann". I tønna gikk den som en kule (ferskvann), lettstartet og fin. Problemet hadde med at motoren ikke tålte belastning og at vannet i tønna ikke kunne gi nok belastning til at problemet oppstod. - anders m. Sitér dette innlegget Link to post
andersm Svart 14.September.2009 Link til dette innlegget Svart 14.September.2009 Nå vet jeg ikke hvor mye som er betalt for båten, men for kjøperen så føles nok en båt uten motor 10.000 mindre verdt enn en båt med motor. Selv om det selvfølgelig var en stiv pris for en 80 talls 15 hester. - anders m. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.September.2009 Link til dette innlegget Svart 14.September.2009 Vel Andersm...da må en psykolog få lov å jobbe med de følelsene. Ikkje forbrukerombud el... Her snakkes altså om en sjøvannskjølt motor som er tidlig 80tall. Kva i svarte forventer folk?! Slike gamle ting er usikkert i drift vel? , og de slutter virke når som helst. Nemlig. Forbrukerrådet sin sats på 10.000.-kr her er jo meir enn motor kostet ny tidlig på 80-tallet. Latterlig. Og trist. Tenk om denne instans en gang skulle bli bruk for i egen sak, og så veit en på forhånd at det er nisser som sitter der....off Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Honduras Svart 14.September.2009 Link til dette innlegget Svart 14.September.2009 Hvis vi bytter ut ferskvann/saltvann med fri/gir så gir det kanskje mer mening? Når du kjører motoren i tønna(ferskvann) antar jeg du har den i fri, og at motoren løper uten belastning. Hvis ikke skal du ha en rimelig stor tønne med lokk for å få vann som ikke bare er full av luft. Båteier kjører motoren med belastning(i saltvann) og motoren går ikke bra. Da vil jeg gjette på at f.eks tenningsforskyvingen ikke virker ved at motoren går på lavtenning. Ikke noe problem i fri, men med belastning tenner den for sent og det blir ingen krefter i motoren. Eller det kan være problemer med tett fullfartsdyse. Eller dårlig kompresjon. Eller det kan faktisk være tæring ett eller annet sted. Må skru litt for å luke ut mulige feilkilder etterhvert. Forbrukerrådets krav kommer sikkert som ett resultat av at kjøper har spurt forhandler hva det vil koste å rette feilen. Ny powerhead samt noen timer skruing, og du er oppe i 10.000,- At kravet er hinsides for en 25-30 år gammel motor er jeg enig i, og at det vil være rimeligere å kjøpe en annen motor. Men det de har vurdert er nok å sette i stand den de har kjøpt av deg hos ett merkeverksted. At kjøper kan kjøpe en annen motor for kr 2000,- vedkommer ikke saken. Han krever å få rettet feilen på den han har kjøpt, koste hva det koste vil(for deg) Jeg er dritnervøs hver gang jeg selger båt/motor. Vet aldri når en eller annen ringer tilbake. Enkelte klarer å kjøre istykker ting som har gått som ei klokke i 20 år på noen timer. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
index Svart 14.September.2009 Link til dette innlegget Svart 14.September.2009 Det beste vil nok være å heve kjøpet, fikse motor og deretter selge båten påny. Vil ikke kjøper heve kjøpet så får han vel bare ordne opp selv... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ingar Svart 14.September.2009 Link til dette innlegget Svart 14.September.2009 Forbrukerrådet mener kjøper skal få tilbake 10 000,- men men får se hva saken får slags utfall i morgen..Er kommunikasjon med Forbrukerrådet skriftlig? Isåfall ville det vært intr. å se kopi av det som foreligger. Synes det er vanskelig å danne seg et bilde av denne saken ut fra det som har kommet frem i denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.