Jump to content

Yamaha 15hk motor stopper i salt, men går i ferskvann?


Al Bubba

Recommended Posts

En kamerat og jeg har en tvistesak gående med noen som kjøpte vår fiskebåt med 15hk utenbordsmotor.

De som kjøpte båten påstår at denne ikke vil gå i saltvann, vi testet den i tønne når vi fikk den tilbake og den virker som bare det, de mener de også får den til å gå i ferskvann, men ikke i saltvann på grunn av store tæringsskader.

 

Kan dette virkelig stemme, er saltvann virkelig mye tynnere en ferskvann så det liksom kan renne inn i sylindren ?????

 

På forhånd takk for ev. innspill

Al bubba

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Yamaha 15hk MOTOR STOPPER I SALT, MEN GÅR I FERSKVANN ?. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'
Link to post

Høres mildt sagt merkelig ut! Saltvann er på ingen måte tynnere enn ferskvann! Derimot kan det jo være at motoren står dypere når den står på båten enn du har den i tønna. Det er vel en viss sannsynlighet for at nedre veivakseltetning er gåen, og at den suger inn vann i veivhuset derfra. Burde være kurant å bytte, men motorblokka må nok løses og løftes av...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Åpner denne igjen, ser nemlig at et av eksemplene i reglene sier "HVOR MYE VEIER EN SCAND BALTIC? SKRIKING, kun store bokstaver, er forbudt i titler og innlegg."

Skjønner at det kan være til å misforstå, siden det står "kun"....

 

Skal endre dette, poenget er at man ikke skal bruker store bokstaver der det ikke er naturlig, som f.eks. i forkortelser: KNBF, NSF, KAD42 etc...

Link to post

Skulle gjærne vist litt meir om korsen motoren "ikkje går". Er det fusking, eller heilt død feks....

Men utenom det så har eg tenkt på denne eit par timer, svaret er at det er tull denne påstand fra kjøper. Dersom kjøper kan dokumentere at dette er tilfellet, feks med testrapport fra verksted, så skal eg gi meg. Men ikkje ein grunn i motorens verden kan skille mellom fersk eller salt vann slik du beskriver.

Må være montering....eit eller anna feil kjøper har gjort.

 

Men i stedet for å hauste opprop om en slik sak, så tar du å blir med kjøperen og monterer/tester motor på fiskebåten, i sjø. Så ser du sjølv at alt blir riktig :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Jeg tror de som kjøpte båten av oss er ute etter et prisavslag på båten, jeg ba han kontakte forbrukerrådet og de tror på kjøperen.

Det som er litt rart er at jeg har hatt motoren stående i tønne og den har sammtidig gått i over 2 timer uten stopp, jeg har dokumentert dette med video klipp og sendt de, men alikevell så holder forbrukerrådet på sitt, men motoren går......

Blir ikke klok på slikt, men frustrerende.

Motoren er litt hvit rudt der topp pakkningen er, kan nesten se ut som om noen har brukt en skrutrekker for å få av toppen en gang i tiden da de har skiftet pakning.

Jeg har kjørt motoren over flere typer belastning i tønna også og den skulle være god og varm, men den virker like bra uansett :diving:

Link to post

Motor er tidlig 80 tallet og jeg ser ingen anntydning på pluggene av vann.

Ja de mener motor har store tæringsskader på et scooter og mc verksted i nord norge da den begynner å bli hvit rundt toppen(signaturern er forsåvidt fra naboen til kjøper), men det er jo helt normalt så vidt jeg veit og har erfart i løpet av de årene jeg har hatt båt og det er vel forsåvidt også nevnt tidligere i linken.

Jeg får snakke med forbrukerrådet igjen i morgen og kontakte en lokal båt rep. her i min by som kan bekrefte dette.....

Link to post
:eek: 10 000.- det er nå heilt latterlig! får nå nesten en "ny" en for det da! Hvorfor skal kjøper få en 5 år gammel motor når han kjøpte en 25 år gammel en.. :crazy: forrige uke kjøpte eg en suzuki 9.9 fra åttitallet engang. 1500.- betalte eg.. sku ikkje vær så mykje meir for en 15hk. Denne kjøperen virker til å vær en fante som bare er ute etter penger og har totalt mista bakkekontakten. Uansett så burde vel han vær strålende fornøyd om han fikk levere den tilbake og evt få en annen tilsvarende gammel. Folk er frekke! Lykke til da iallefall :seeya: Redigert av Korsnes (see edit history)
Link to post

Vel Andersm...da må en psykolog få lov å jobbe med de følelsene. Ikkje forbrukerombud el...

Her snakkes altså om en sjøvannskjølt motor som er tidlig 80tall. Kva i svarte forventer folk?! Slike gamle ting er usikkert i drift vel? , og de slutter virke når som helst. Nemlig.

Forbrukerrådet sin sats på 10.000.-kr her er jo meir enn motor kostet ny tidlig på 80-tallet.

Latterlig. Og trist.

Tenk om denne instans en gang skulle bli bruk for i egen sak, og så veit en på forhånd at det er nisser som sitter der....off

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Hvis vi bytter ut ferskvann/saltvann med fri/gir så gir det kanskje mer mening?

 

Når du kjører motoren i tønna(ferskvann) antar jeg du har den i fri, og at motoren løper uten belastning. Hvis ikke skal du ha en rimelig stor tønne med lokk for å få vann som ikke bare er full av luft.

 

Båteier kjører motoren med belastning(i saltvann) og motoren går ikke bra.

 

Da vil jeg gjette på at f.eks tenningsforskyvingen ikke virker ved at motoren går på lavtenning. Ikke noe problem i fri, men med belastning tenner den for sent og det blir ingen krefter i motoren. Eller det kan være problemer med tett fullfartsdyse. Eller dårlig kompresjon.

Eller det kan faktisk være tæring ett eller annet sted. Må skru litt for å luke ut mulige feilkilder etterhvert.

 

Forbrukerrådets krav kommer sikkert som ett resultat av at kjøper har spurt forhandler hva det vil koste å rette feilen. Ny powerhead samt noen timer skruing, og du er oppe i 10.000,-

At kravet er hinsides for en 25-30 år gammel motor er jeg enig i, og at det vil være rimeligere å kjøpe en annen motor. Men det de har vurdert er nok å sette i stand den de har kjøpt av deg hos ett merkeverksted.

At kjøper kan kjøpe en annen motor for kr 2000,- vedkommer ikke saken. Han krever å få rettet feilen på den han har kjøpt, koste hva det koste vil(for deg)

 

Jeg er dritnervøs hver gang jeg selger båt/motor. Vet aldri når en eller annen ringer tilbake. Enkelte klarer å kjøre istykker ting som har gått som ei klokke i 20 år på noen timer.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...