VIP Posted September 12, 2009 Share Posted September 12, 2009 Hei Har en 93 mod Bayliner 3058 med en 315 hk Yanmar og et Bravo 2X drev med utv på 2.00.1 Er usikker på vekten,men kan tenke meg at den vill ligge på 4800 kg med fulle tanker og noe lastet. Propellen er en 17 1/5 x 21 Får maks fart 20 knop Motoren skal gi 3800 omdr på full fart.Jeg får maks 3450. Mener jeg burd ha en toppfart som nærmet seg 30. kanskje mer Spørsmålet er om jeg burde gå ned eller opp på propell str Quote Link to post
Jolla-Mi Posted September 13, 2009 Share Posted September 13, 2009 Jeg bruker en propellkalkulator jeg fikk fra England til en slik utregning. Den viser at båten din med det oppsettet du har i dag ikke vil gå fortere enn 22 kts. Ved motor rpm på 3800 får propellen bare 1900 rpm. Antakelig bør du øke propelldiameteren, samtidig som du også øker stigningen på propellen. Men bare hvis motoren din er sterk nok til å svinge propellen rundt. Først av alt vil jeg vel sørge for at motoren går perfekt, og at du har fulle utslag på trottlen. Jeg har lagt ved en adresse hvor det er en gratis (og helt ufarlig!) til Castle Marine i England. Der ligger det en propellkalkulator som er veldig bra. Prøv den, og jeg tror du blir fornøyd! http://www.castlemarine.co.uk/pitch.htm Quote Link to post
VannTro Posted September 13, 2009 Share Posted September 13, 2009 Hvis utregningen til Jola-Mi er riktig så vil du ikke få noe høyere turtall med større propell. Når du ikke en gang oppnår maks turtall med den propellen du har, så må det være noe galt med motoren. Det er kanskje flere her som kan regne litt på dette (Sydvesten f. eks.). Quote Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
VIP Posted September 13, 2009 Author Share Posted September 13, 2009 Har hatt motoren på service hos autorisert verksted.alt skal være i orden. Kontrollerte omdreingene som stemte med turteller på båtene Quote Link to post
VannTro Posted September 13, 2009 Share Posted September 13, 2009 (edited) Vel, da har du for tung propell og må ned i strørelse. En tommelfingerregel er at en tomme på stigningen tilsvarer 200rpm. Du skal da altså ned på en 171/2" x 19". Ta kontakt med f. eks. Windrace Propellers AS så hjelper de deg med å finne den perfekte propellen. Dette er de virkelig gode på. De vil også kunne fortelle deg om dette "henger på greip" i forhold til motoren din (at det ikke er noe annet galt). Edited September 13, 2009 by VannTro (see edit history) Quote Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Baatlaus Posted September 13, 2009 Share Posted September 13, 2009 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. (Vanligvis pga 100% sitering av foregående innlegg). Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Quote Link to post
VannTro Posted September 13, 2009 Share Posted September 13, 2009 Jeg tror heller ikke propellen er så gal. Har mere tro på en motor med gåren turbo eller lignende. At du har hatt motoren på service betyr ikke nødvendigvis at de har testet den(turbotrykk, dieselpumpe osv.), de har kun testet at turtelleren din viser korrekt + skiftet olje filtre etc...... Quote Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
VIP Posted September 13, 2009 Author Share Posted September 13, 2009 Muligens dere har rett. Men kan ikke forstå at Turbo er gåen.motoren er en 2004 mod som har gått 120 timer. Hører og turboen jobber når jeg kjører. Er det en ide å prøve å se hvor mye turtall jeg kan få uten å koble til drev.La den gå i fri Quote Link to post
VannTro Posted September 13, 2009 Share Posted September 13, 2009 Hvis du vet hva turtallet skal være på maks( topp tomgangsturtall = fult gasspådrag i fri) så vil jo det gi deg en indikasjon. Quote Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Trophy Posted September 13, 2009 Share Posted September 13, 2009 Vel, da har du for tung propell og må ned i strørelse. En tommelfingerregel er at en tomme på stigningen tilsvarer 200rpm. Du skal da altså ned på en 171/2" x 19". Vær ikke så sikker på det... Når e monterte 6,5 liter diesel i min første båt så prøvde e å bruke det gamle drevet med 1,65 utveksling og 15 toms propell og klarte vel ca 2700 omdreininger og max på motoren var 3600. Fikk knapt 17 knop. Så skiftet e til et drev som tok større propell (B2) og 18 toms propell. Plutselig manglet e bare 150 omdreininger og klarte 24 knop Kan det ha noe med slipp å gjøre ? eller at 2:00 utvekslingen ikke passer til Yanmar motoren ? Quote Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
VannTro Posted September 13, 2009 Share Posted September 13, 2009 Var det da samme utveksling på gammelt og nytt drev ? Quote Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Trophy Posted September 13, 2009 Share Posted September 13, 2009 Nei, det var samme som trådstarter, men jeg fikk faktisk høyere omdreining på propellen med 3 tommer større propell . . . . Quote Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
liberty Posted September 13, 2009 Share Posted September 13, 2009 (edited) Det første du må gjøre er og ta ut silen i tanken din, hvis det sto bensiner i den før. Du kan se på pumpen oppå filteret ved ful belasting på motorenom om pumpen blir sugd ned da får den for lite diesel Edited September 13, 2009 by liberty (see edit history) Quote Link to post
VIP Posted September 14, 2009 Author Share Posted September 14, 2009 (edited) Du hadde rett.Det var en sil i dieseltanken.Har nå fjernet den.Det gjorde faktisk litt utslag på omdreiningene.Fikk noe høyere turtall.Ca 100 omdr. Har nå 3600 omdr,mangler 200 kom opp i en fart på ca 21 knop. Enda langt igjenn til den farten jeg mener det skal være Edited September 14, 2009 by Eastvood (see edit history) Quote Link to post
Dagen Posted September 14, 2009 Share Posted September 14, 2009 Det er jo enda flere ting som spiller inn. Jeg vet ikke om du nettopp har kjøpt båten? Har du for eksempel sett etter hvor mye den har grodd under? Det som er helt sikkert er iallefall at dersom den har grodd, så bremser det. Dersom det bremser sånn at den ikke kommer helt opp i plan, så vil du heller ikke oppnå fullt turtall. Min båt går ihvertfall noe tregere på høsten. Den behøver ikke ha grodd mye før jeg merker forskjell. Jeg opplevde forresten en gang at trimplanet ikke virket. Det førte til at båten ikke ville "legge seg" slik den pleide. Motoren røyk mye mer enn vanlig og marsjfarta sank betydelig. Som følge av dette ville heller ikke turtallet opp på det den skulle.. Quote Link to post
VIP Posted September 14, 2009 Author Share Posted September 14, 2009 Båten er nysmurt og glatt Snakket med en som forlenget flapsene for å lettere presse båten opp i plan,men det burde vel strengt tatt ikke være nødvendig. Quote Link to post
Trophy Posted September 14, 2009 Share Posted September 14, 2009 Har du prøvt å kjøre med motorromsluken åpen for å sjekke om motoren får nok luft ? Quote Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Divemaster Posted September 14, 2009 Share Posted September 14, 2009 Større omkrets på diesel tilførsel, og større kapasitet vannutskiller/filter.. Quote Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
VIP Posted September 14, 2009 Author Share Posted September 14, 2009 Kan prøve å kjøre med åpne luker,men tror motoren får nok luft. Kanskje åpningen til dieseltilførselen er for liten.Minste åpning er nok ikke større enn 7-8 mm.Hvis den er så stor. Skal sjekke det i morgen Quote Link to post
Thorlyn Posted September 14, 2009 Share Posted September 14, 2009 Mener og huske at denne motor skal ha min 9mm åpning på rørene.. tur og retur. yanmar er også meget sære på luft.. hvis det har stått bensin før så til sammenligning så trenger diesel ca 4x på luft siden.. klassisk eksempel og bytte fra bensin til diesel for så og kvele motoren med for små luftinntak. Tips.: koble en kanne med slange rett ned til matepumpe diesel. da får den nok.. kjør så motor med lukene åpne sammtidig.. Skal ikke se bort ifra at dette gjør susen... Quote Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
SF Posted September 14, 2009 Share Posted September 14, 2009 Du hadde rett.Det var en sil i dieseltanken.Har nå fjernet den.Det gjorde faktisk litt utslag på omdreiningene. Kan se ut som du er inne på løsningen her. En grei måte å teste på er å bruke en egen dieselkanne, koble til en slange rett på matepumpa og ned i kanna. Da er du sikker på at motoren får diesel i de mengder den skal ha. Ville tro at du minst skulle klare samme fart som denne med en Yanmar'en. Quote 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
mask Posted September 14, 2009 Share Posted September 14, 2009 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. (Vanligvis pga 100% sitering av foregående innlegg). Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Quote Link to post
gunped Posted September 15, 2009 Share Posted September 15, 2009 Brodern hadde samme problemer med sin Bayliner der han satte inn en 300 hk. Mercruiser.Skurken var en tilbakeslagsventil som var i uttaket på tanken. Denne ble fjernet og alt var OK. Quote Link to post
VIP Posted September 15, 2009 Author Share Posted September 15, 2009 (edited) Takk for alle interessen og mange gode innlegg. Koblet i dag i fra stengingsventil mellom tank og forfilter (såg det at den strupte nok litt på tiflørselen) koblet deretter diesel slange direkte fra motor til tank uten å gå i gjennom forfilter. Dette er den originale slange på motor. Målte den til 8 eller 9 mm.Fikk da den åpningen helt ned i tank. Kjørte og med åpen luke for å øke luftiførsel Fikk kanskje en anelse økning på turtall og fart,men ikke noe av betydning. Åpningen på retur i var ok.Det er ingen ventil på selve tanken. Båten er en nyere type av den som SF sendte bilde av med noe forskjellig innredning med større utepalss og motor rommen. Går ut i fra at skroget er det samme. Har prøvd å legge inn bilde her tidligere,men ikke fått det til. Importerte båten fra USA i Feb 08.Måtte forlenge hekken med noen cm for å få plass til motor.satte inne en 04 mod Yanmar og et Bravo 2x drev.med utv 2.Alt dette er gjort på verksted. Fikk båten først på sjøen i sommer.Så det har vert mye prøving og testing. Og farten har vert det samme hele tiden. Edited September 15, 2009 by Eastvood (see edit history) Quote Link to post
Trophy Posted September 15, 2009 Share Posted September 15, 2009 Takk for alle interessen og mange gode innlegg.Koblet i dag i fra stengingsventil mellom tank og forfilter (såg det at den strupte nok litt på tiflørselen) koblet deretter diesel slange direkte fra motor til tank uten å gå i gjennom forfilter. Sikkert at tilbakeslagsventil med fjær på tanken er fjernet ?(finns på alle som har hatt bensinmotor) Der er ofte en sil/finfilter i håndpumpen som kan tette seg også...... Quote Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.