Jump to content

for lite fart og omdreininger på Bayliner med Yanmar Motor


VIP

Recommended Posts

Hei

 

Har en 93 mod Bayliner 3058 med en 315 hk Yanmar og et Bravo 2X drev med utv på 2.00.1

Er usikker på vekten,men kan tenke meg at den vill ligge på 4800 kg med fulle tanker og noe lastet.

Propellen er en 17 1/5 x 21

Får maks fart 20 knop

Motoren skal gi 3800 omdr på full fart.Jeg får maks 3450.

Mener jeg burd ha en toppfart som nærmet seg 30. kanskje mer

 

Spørsmålet er om jeg burde gå ned eller opp på propell str

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker en propellkalkulator jeg fikk fra England til en slik utregning. Den viser at båten din med det oppsettet du har i dag ikke vil gå fortere enn 22 kts. Ved motor rpm på 3800 får propellen bare 1900 rpm. Antakelig bør du øke propelldiameteren, samtidig som du også øker stigningen på propellen. Men bare hvis motoren din er sterk nok til å svinge propellen rundt. Først av alt vil jeg vel sørge for at motoren går perfekt, og at du har fulle utslag på trottlen.

 

Jeg har lagt ved en adresse hvor det er en gratis (og helt ufarlig!) til Castle Marine i England. Der ligger det en propellkalkulator som er veldig bra. Prøv den, og jeg tror du blir fornøyd!

 

 

http://www.castlemarine.co.uk/pitch.htm

Link to post
Share on other sites

Hvis utregningen til Jola-Mi er riktig så vil du ikke få noe høyere turtall med større propell. Når du ikke en gang oppnår maks turtall med den propellen du har, så må det være noe galt med motoren.

 

Det er kanskje flere her som kan regne litt på dette (Sydvesten f. eks.).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Vel, da har du for tung propell og må ned i strørelse. En tommelfingerregel er at en tomme på stigningen tilsvarer 200rpm. Du skal da altså ned på en 171/2" x 19".

 

Ta kontakt med f. eks. Windrace Propellers AS så hjelper de deg med å finne den perfekte propellen. Dette er de virkelig gode på.

De vil også kunne fortelle deg om dette "henger på greip" i forhold til motoren din (at det ikke er noe annet galt).

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror heller ikke propellen er så gal. Har mere tro på en motor med gåren turbo eller lignende.

 

At du har hatt motoren på service betyr ikke nødvendigvis at de har testet den(turbotrykk, dieselpumpe osv.), de har kun testet at turtelleren din viser korrekt + skiftet olje filtre etc......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hvis du vet hva turtallet skal være på maks( topp tomgangsturtall = fult gasspådrag i fri) så vil jo det gi deg en indikasjon.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Vel, da har du for tung propell og må ned i strørelse. En tommelfingerregel er at en tomme på stigningen tilsvarer 200rpm. Du skal da altså ned på en 171/2" x 19".

 

Vær ikke så sikker på det... Når e monterte 6,5 liter diesel i min første båt så prøvde e å bruke det gamle drevet med 1,65 utveksling og 15 toms propell og klarte vel ca 2700 omdreininger og max på motoren var 3600. Fikk knapt 17 knop. Så skiftet e til et drev som tok større propell (B2) og 18 toms propell. Plutselig manglet e bare 150 omdreininger og klarte 24 knop :eek::discuss: Kan det ha noe med slipp å gjøre ? eller at 2:00 utvekslingen ikke passer til Yanmar motoren ?

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Var det da samme utveksling på gammelt og nytt drev ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Du hadde rett.Det var en sil i dieseltanken.Har nå fjernet den.Det gjorde faktisk litt utslag på omdreiningene.Fikk noe høyere turtall.Ca 100 omdr.

Har nå 3600 omdr,mangler 200

kom opp i en fart på ca 21 knop.

Enda langt igjenn til den farten jeg mener det skal være

Redigert av Eastvood (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er jo enda flere ting som spiller inn. Jeg vet ikke om du nettopp har kjøpt båten? Har du for eksempel sett etter hvor mye den har grodd under?

 

Det som er helt sikkert er iallefall at dersom den har grodd, så bremser det. Dersom det bremser sånn at den ikke kommer helt opp i plan, så vil du heller ikke oppnå fullt turtall.

 

Min båt går ihvertfall noe tregere på høsten. Den behøver ikke ha grodd mye før jeg merker forskjell.

 

Jeg opplevde forresten en gang at trimplanet ikke virket. Det førte til at båten ikke ville "legge seg" slik den pleide. Motoren røyk mye mer enn vanlig og marsjfarta sank betydelig. Som følge av dette ville heller ikke turtallet opp på det den skulle..

Link to post
Share on other sites

Mener og huske at denne motor skal ha min 9mm åpning på rørene.. tur og retur. yanmar er også meget sære på luft.. hvis det har stått bensin før så til sammenligning så trenger diesel ca 4x på luft siden.. klassisk eksempel og bytte fra bensin til diesel for så og kvele motoren med for små luftinntak.

 

Tips.: koble en kanne med slange rett ned til matepumpe diesel. da får den nok.. kjør så motor med lukene åpne sammtidig.. Skal ikke se bort ifra at dette gjør susen... :flag:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Du hadde rett.Det var en sil i dieseltanken.Har nå fjernet den.Det gjorde faktisk litt utslag på omdreiningene.

 

Kan se ut som du er inne på løsningen her. En grei måte å teste på er å bruke en egen dieselkanne, koble til en slange rett på matepumpa og ned i kanna.

Da er du sikker på at motoren får diesel i de mengder den skal ha.

 

Ville tro at du minst skulle klare samme fart som denne med en Yanmar'en.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Takk for alle interessen og mange gode innlegg.

Koblet i dag i fra stengingsventil mellom tank og forfilter (såg det at den strupte nok litt på tiflørselen) koblet deretter diesel slange direkte fra motor til tank uten å gå i gjennom forfilter.

Dette er den originale slange på motor. Målte den til 8 eller 9 mm.Fikk da den åpningen helt ned i tank.

Kjørte og med åpen luke for å øke luftiførsel

Fikk kanskje en anelse økning på turtall og fart,men ikke noe av betydning.

Åpningen på retur i var ok.Det er ingen ventil på selve tanken.

 

Båten er en nyere type av den som SF sendte bilde av med noe forskjellig innredning med større utepalss og motor rommen. Går ut i fra at skroget er det samme.

Har prøvd å legge inn bilde her tidligere,men ikke fått det til.

 

Importerte båten fra USA i Feb 08.Måtte forlenge hekken med noen cm for å få plass til motor.satte inne en 04 mod Yanmar og et Bravo 2x drev.med utv 2.Alt dette er gjort på verksted.

Fikk båten først på sjøen i sommer.Så det har vert mye prøving og testing.

Og farten har vert det samme hele tiden.

Redigert av Eastvood (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for alle interessen og mange gode innlegg.

Koblet i dag i fra stengingsventil mellom tank og forfilter (såg det at den strupte nok litt på tiflørselen) koblet deretter diesel slange direkte fra motor til tank uten å gå i gjennom forfilter.

 

Sikkert at tilbakeslagsventil med fjær på tanken er fjernet ?(finns på alle som har hatt bensinmotor) Der er ofte en sil/finfilter i håndpumpen som kan tette seg også......

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...