Jump to content

Ærede Motorlærde!


jonsverre

Recommended Posts

Hei, her er noe jeg trenger råd fra dere motorlærde / erfarne på forumet her om.

Vår Yanmar 1GM (82mod saltvann) har ikke uventet begynt å oppføre seg slitent.

Grå røyk ved lett belastning, sort røyk ved tyngre belastning, den drikker nesten

like mye olje som diesel. Snakket med et Yanmar verksted i Oslo om dette og de mente

at det var best å bytte motor. Greit, det er jeg klar for - men er det riktig som verkestedmannen sier at innvendig er ganske sikkert min gamle Yanmar ødelagt av saltvann?

Han fremstilte dette som regelen snarere enn unntaket. Ny motor med innstalasjon kommer

på  55.000 - 60.000 så jeg tenkte det var greit å høre litt med dere her på forumet

før jeg setter i gang å svi pengene.

 

God sommer!

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg innenbordsmotor, men litt greie på motor har jeg. Det må jo undersøkes først, så mekaniker'n gjorde nok bare noen antagelser. Men det kan være:

 

-Gåen toppakning

-Slitte ventilstyringer

-Slitne sylinder(e)

 

Alt dette fører til økt oljeforbruk, man lukter brent olje av eksosen også hvis oljen kommer inn i sylindrene. Kommer det olje i kjøleanlegget vil det danne seg hvitt belegg der.

 

Det kan jo hende det klarer seg med overhaling av motoren, men det er jo lettere for Yanmar å selge deg en ny... :confused:

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Synes nok dette var å ta litt hardt i fra motormannens side. Det som selvfølgelig kan skje, om du har kjørt med dårlig topp pakning over tid er at motoren, topp og blokk kan tæres av saltvannet. Dvs. at det graves groper i f.eks. den plane flaten til toppen. Om du ikke har hatt vannlekasje til Olje kan jeg ikke skjønne at det skulle være så mye galt her, og om motoren ellers går fint.  Det jeg ville ha gjort er å demontere toppen. Da ser du hvordan tilstanden er.

Denne leveres til maskinverksted for glassblåsing, plansliping og kontroll evt. bytte av ventile/ventilstyringer.  Jeg ville også ha renset opp i kjølekanalene i Blokka.

 

Dette koster ikke allverden, og du vil ha en god motor i mange år fremover !

 

Svein

Svein H

Link to post
Share on other sites

Tenk deg nøye om før du begynner å koste på en gammel motor!

 

Bytter du først en ting så må du nesten bytte ting nummer 2,3 og 4 som kommer etterhvert. Ellers var jo bytting nummer 1 bortkastet. Plutselig oppdager du at du er oppi nesten en ny motor....

 

Sier ikke at fasiten er å bytte motor men tenk deg nøye om, særlig hvis du ikke skrur selv.

Link to post
Share on other sites

Takk for fine svar!

Vi forbereder oss nå på motorskifte.

Den gamle motoren har nå svettet mye olje, og det ryker ganske kraftig av maskinen

etter bare 5 minutters gange (ikke fra eksosen men fra blokka/toppen/eksosbendet, røyken

er faktisk ikke så lett å lokalisere, men ryker ganske kraftig gjør det)

Tror dere dette er farlig å kjøre litt med? Jeg har ikke turt, er redd oljesølet skal ta fyr,

og brann i båt er det jeg er mest redd for på sjøen... Har prøvd å tørke og rense motoren

for oljesøl, men til liten nytte... Gode råd tas i mot med takk

:-)

Link to post
Share on other sites

Det skal mye til at motoren tar fyr, men ut fra det du beskriver vil jeg anta at den kan stoppet på kort- og uforutsigbart varsel. Jeg vil anta at du har tatt kremen av den motoren, 20 år++ på en lett diesel med saltvannskjøling er nok i overkant av hva man kan forvente. Hvis du overhaler den vil du fremdeles bare ha en gammel motor, dog en kostbar gammel motor.

Link to post
Share on other sites

Foreslår at du tar en utvendig motorvask slik at du har mulighet for å lokalisere den eller de oljelekkasjene som din motor måtte ha. Det behover ikke være noe verre enn eks. lekkasje fra ventildekselet.

 

En dunk med avfettingsveske , en radiatorpensel og en avdanket oppvaskbørste samt noen pøser med varmt vann er alt som skal til. Når motoren er nogenlunde ren er det bare å starte opp og se hvor oljen lekker ut.

 

Det oljeholdige vannet i kjølen må selvsagt ikke lenses overbord

 

Få eventuelt hjelp av noen motorkyndige.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...