Jump to content

Trenger råd ang. Bosvik pakkboks


Kaptein Nemo

Recommended Posts

Jeg har en Bosvik oljesmurt pakkboks i båten min. Jeg har ikke hatt aksling tidligere så derfor trenger jeg litt hjelp. Da jeg overtok båten var det lite olje i plastflasken. Jeg fylte den opp med 10w40 motorolje. Etter en tids bruk var det tomt igjen. Jeg kontaktet Nidelv og de sa at jeg skulle bruke EP90 girolje som var tykkere enn motoroljen. Jeg tok av plastslangen i går for å fjerne restene av motooljen før jeg fylte på EP90 olje. Da jeg tok av plastslangen så jeg at det drypte vann ut av nippelen. Det kom 1 dråpe ca. hvert 2.sek. Er det normalt? Etter at jeg satte på slangen igjen og fylte på med olje blir det liggende vann i plastslangen ca. 15 cm opp i røret. Det kan ses på bildet jeg har lastet opp.

Jeg trenger råd om pakkboksen er utslitt. Er det simmerringer som kan skiftes?

Må båten på land for å gjøre det?

Er det noe som kan strammes for å hindre at vann trenger inn?

Skal denne type pakkbokser lekke litt vann ned i kjølen? I så fall hvor mye?

Alle råd tips mottas med stor takk.

Jeg finner ingen linker på nettet til pakkboksen. Dersom noen har intalleringsmanual hadde det vært kjelt med en kopi.

img_0068s.jpg

Link to post
Share on other sites

Er det noen som kjenner til pakkbosen på bildet?

Jeg lurer på om det er lufteskrue ett sted.

Det burde hvert et retur løp.

Hvis ikke burde (min mening) oljeslangen stå mest mulig loddrett på akselen

så luftboblene har mulighet og komme tilbake i beholderen og beholderen skal stå overvannlinjen

og beholderen skal vel stå overvannlinjen

.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Sleipner hadde også oljesmurte pakkbokser med en slange i begynnelsen. Den hadde ikke lufteskue. Lufting foregikk ved at man løsnet slangeklemmene mot pakkboks og stakk en skrutrekker inn mellom slange og pabbboksen. Luften kommer da ut, og når vann kommer fjerner man skrutrekker og skrur til slangeklemmer. Jeg lufter min Bosvik pakkboks på samme måte idag.

Vet du at din er levert av Bosvik?

 

Sleipner har alltid brukt 3 simmeringer, men Bosvik benytter 2 såvidt jeg vet.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er WEST-MEKAN som selger Bosvik pakkbokser.

 

 

Her er den vanlig Bosvik PAKKBOKSEN som bl.a. jeg har.

 

Mener at den kan brukes både med olje og fettkopp. Jeg har kun brukt sistnevnet og det fungerer utmerket. Må bare huske på ikke smøre/vri for mye fett inn.

Et par ganger i løpet av sommeren er alt jeg vrir litt på den. Dette har jeg fått råd om fra BOSVIK.

 

Din pakkboks ligner med på en gammel Sleipner pakkboks. De hadde lett for å bli veldig varme mener jeg å huske.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke så mye til Bosvik pakkboksene, men i prinsippet er de fleste pakkbokser likt utformet. Det som varierer er "smøremidlet" i pakkboksene, henholdsvis fett, olje eller vann. Her er noe info fra en tidligere innlegg.

 

 

pakkbokser.jpg

 

Her er et bilde av fire forskjellige pakkbokser fra Sleipner Motor. Som regel er det en fordel å ta bilde av den pakkboksen man har, dermed blir det lettere å gi gode råd. Jeg har vannkjølte pakkboksen fra Vetus, jfr bildet under. Jeg har siden april 2006 ikke hatt en eneste vanndråpe som har lekket ut fra Vetus pakkboksen. For de som er interessert i å se mer på oppbygging av Vetus pakkboksen er det en brukbar lenke her (jeg har 50 mm aksel) : http://www.vetus.nl/digcat/DIGCAT_2007_DEE/pages/146.html

 

Her er en skisse av Vetus sin vannsmurte pakkboks - legg merke til gummiringen med dobble gummilepper som skal hindre vanninntregning. Disse kan teites med en umbracko skrue, men det har ikke vært nødvendig hos oss hittil.

 

vetuspakkboks.jpg

 

 

BB_pakkboks.jpg

 

Slik ser pakkboksen ut når akslingen er trukket ut.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...