Jump to content

Trenger råd ang. Bosvik pakkboks


Kaptein Nemo

Recommended Posts

Jeg har en Bosvik oljesmurt pakkboks i båten min. Jeg har ikke hatt aksling tidligere så derfor trenger jeg litt hjelp. Da jeg overtok båten var det lite olje i plastflasken. Jeg fylte den opp med 10w40 motorolje. Etter en tids bruk var det tomt igjen. Jeg kontaktet Nidelv og de sa at jeg skulle bruke EP90 girolje som var tykkere enn motoroljen. Jeg tok av plastslangen i går for å fjerne restene av motooljen før jeg fylte på EP90 olje. Da jeg tok av plastslangen så jeg at det drypte vann ut av nippelen. Det kom 1 dråpe ca. hvert 2.sek. Er det normalt? Etter at jeg satte på slangen igjen og fylte på med olje blir det liggende vann i plastslangen ca. 15 cm opp i røret. Det kan ses på bildet jeg har lastet opp.

Jeg trenger råd om pakkboksen er utslitt. Er det simmerringer som kan skiftes?

Må båten på land for å gjøre det?

Er det noe som kan strammes for å hindre at vann trenger inn?

Skal denne type pakkbokser lekke litt vann ned i kjølen? I så fall hvor mye?

Alle råd tips mottas med stor takk.

Jeg finner ingen linker på nettet til pakkboksen. Dersom noen har intalleringsmanual hadde det vært kjelt med en kopi.

img_0068s.jpg

Link to post
Share on other sites

Her må du nok til med nye tetningsringer! En slik pakkboks skal være tett, oljen er der kun for å smøre ringene....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke akkurat din type, men har hatt Bosvik pakkbokser med simringer og fettkopp i flere båter.

Simringene er da presset inn og holdes på plass av segeringer.

For orden skyld: Du må løfte båten ut av vannet for å skifte disse.

Husk at simringene bør ha rustfri fjærer.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som kjenner til pakkbosen på bildet?

Jeg lurer på om det er lufteskrue ett sted.

 

På Sleipners monteringsanvisning står det at slangeklemmene ikke skal trekkes hardt til. Er det noen som vet hvorfor?

Link to post
Share on other sites

Er det noen som kjenner til pakkbosen på bildet?

Jeg lurer på om det er lufteskrue ett sted.

Det burde hvert et retur løp.

Hvis ikke burde (min mening) oljeslangen stå mest mulig loddrett på akselen

så luftboblene har mulighet og komme tilbake i beholderen og beholderen skal stå overvannlinjen

og beholderen skal vel stå overvannlinjen

.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Sleipner hadde også oljesmurte pakkbokser med en slange i begynnelsen. Den hadde ikke lufteskue. Lufting foregikk ved at man løsnet slangeklemmene mot pakkboks og stakk en skrutrekker inn mellom slange og pabbboksen. Luften kommer da ut, og når vann kommer fjerner man skrutrekker og skrur til slangeklemmer. Jeg lufter min Bosvik pakkboks på samme måte idag.

Vet du at din er levert av Bosvik?

 

Sleipner har alltid brukt 3 simmeringer, men Bosvik benytter 2 såvidt jeg vet.

Edited by OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pakkboksen står i en Nidelv 320 Cruiser. Jeg ringte Nidelv og de sa det var en Bosvik pakkboks. Jeg kan ikke se noe skrift på pakkboksen der produsent informasjon er nevnt.

Jeg finner ikke noe informasjon om Bosvik pakkbokser på nettet.

Link to post
Share on other sites

Det er WEST-MEKAN som selger Bosvik pakkbokser.

 

 

Her er den vanlig Bosvik PAKKBOKSEN som bl.a. jeg har.

 

Mener at den kan brukes både med olje og fettkopp. Jeg har kun brukt sistnevnet og det fungerer utmerket. Må bare huske på ikke smøre/vri for mye fett inn.

Et par ganger i løpet av sommeren er alt jeg vrir litt på den. Dette har jeg fått råd om fra BOSVIK.

 

Din pakkboks ligner med på en gammel Sleipner pakkboks. De hadde lett for å bli veldig varme mener jeg å huske.

Edited by OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke så mye til Bosvik pakkboksene, men i prinsippet er de fleste pakkbokser likt utformet. Det som varierer er "smøremidlet" i pakkboksene, henholdsvis fett, olje eller vann. Her er noe info fra en tidligere innlegg.

 

 

pakkbokser.jpg

 

Her er et bilde av fire forskjellige pakkbokser fra Sleipner Motor. Som regel er det en fordel å ta bilde av den pakkboksen man har, dermed blir det lettere å gi gode råd. Jeg har vannkjølte pakkboksen fra Vetus, jfr bildet under. Jeg har siden april 2006 ikke hatt en eneste vanndråpe som har lekket ut fra Vetus pakkboksen. For de som er interessert i å se mer på oppbygging av Vetus pakkboksen er det en brukbar lenke her (jeg har 50 mm aksel) : http://www.vetus.nl/digcat/DIGCAT_2007_DEE/pages/146.html

 

Her er en skisse av Vetus sin vannsmurte pakkboks - legg merke til gummiringen med dobble gummilepper som skal hindre vanninntregning. Disse kan teites med en umbracko skrue, men det har ikke vært nødvendig hos oss hittil.

 

vetuspakkboks.jpg

 

 

BB_pakkboks.jpg

 

Slik ser pakkboksen ut når akslingen er trukket ut.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...