Jump to content

Lytteplikt


jonsverre

Recommended Posts

Hei, for noen dager siden fikk vi behov for å kalle opp Bastø 1 da vi pga. motorproblemer ble

liggende å drive i leia til ferga uten vind og maskin.  Ropte på kanal 16 flere ganger både

før og etter at ferja gikk fra kai uten respons tilbake. Er lytteplikten på kanal 16 opphevet?

 

Ferjetrafikken i indre oslofjord tar det for gitt (ikke unaturlig) at lystbåter flytter seg når de

kommer, så jeg gjorde klar en nødrakett jeg kunne fyre i fleisen på skipperen hvis han ble

for nærgående. Hadde desverre ikke riktig signalflagg med, men det skal jeg skaffe meg nå.

 

Ferja bommet og alt gikk bra, vinden kom og vi seilet inn...

Link to post
Share on other sites

Her har ett av følgende skjedd.

 

- Han gadd ikke svare.

- VHF'en var ikke på.

- Han snakka med noen andre.

 

Det skjer ganske ofte at denne såkalte nyttetrafikken ikke svarer på anrop. Det ser ut som om de føler seg noe hevet over å snakke med småbåter.

 

Observasjonen om Bastøyferja medfører nok noe sannhet.

Jeg kjenner en kar som var styrmann på en av disse båtene som trafikkerer Oslo og Europa.

Han sa at han ikke var redd for noe som helst, bortsett fra Bastøyferja. Når de kom opp fjorden, stoppet de bak Bastøy, så seg grundig til høre og venstre, og så skyndte de seg over før ferja kom.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

nå er vel bastøferga kjent for å være noe av det mest arrogante som flyter på den syv  -  ehh , mener indre Oslofjord. Og det sier vel sitt....

:confused: Er dette din erfaring, Suzuki? OK, jeg har også hørt kritikk av Bastøfergene.

 

Gjennom årene har jeg vel krysset leden til Bastøfergene mer enn 500 ganger. I området vi snakker om har vi skipstrafikk ut/inn fjorden syd av fergeleden, ut/inn Drammensfjorden og ut/inn Drøbaksundet. Lystbåttrafikken varierer mye, anslag fra et par båter i timen til rundt en femti.

 

I dette området har vi også trafikkseparasjon-sone. Dette er kanskje et uforståelig fremmedord for minst halvparten av lystbåtførerne? :confused:

 

Når det er annen skipstrafikk som intefererer med Bastøfergene holder jeg meg ærbødig unna, og lar de store gutta få råde grunnen alene.

 

Når Bastøfergene har lite å ta hensyn til, tar de som regel svært mye hensyn til en seilbåt med kryssende kurs. Jeg har sett det mange ganger, de legger kurslinjen lenger nord eller syd slik at jeg som seiler kan seile i fred. Minnes med respekt for Bastøfergeskipperne en gang på 80-tallet før jeg fikk VHF - på kryssende kurs hadde jeg en ferge 100 meter foran bauen og den andre 100 meter bak. Ingen tuting og tullball, alle holdt vi stø kurs og fart.

 

Sender gjerne en blomst til Bastøfergesjøfolka - det fortjener de!

 

Når det er sagt har jeg nok også hørt på VHF at folk anroper fergene gang på gang før de får svar til slutt. Det kan vel oppleves frustrerende, men jeg tror som Thor at man blir både hørt og sett.  :confused:

 

PS: Indre/ytre Oslofjord - det er nokså vanlig å regne Breiangen og alt syd for dette området til ytre Oslofjord.... meteorologene gjør det i alle fall!  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ubegrunnet eller ikke, Bastøfergene har opparbeidet seg et rykte over tid som er at de overhodet ikke tar henshyn til annen trafikk. Hadde en episode for noen år siden hvor motoren gikk til h.... omtrent midt i leia for fergen. Vi hadde da leid en Whitbread seilbåt (Maxi rater) for å seile Skagen Race. Det faste mannskapet på båten ble tydelig nervøse for den ene fergen som gikk rett mot oss. Med tanke på at det var første gang vi heiste seil på båten må jeg si at vi klarte det temmelig bra - fergen var minst 100 meter unna da vi fikk styrefart igjen.... :confused:

Link to post
Share on other sites

Jeg bor i Horten og krysser leia til Bastøfergene nesten daglig i sommerhalvåret. Vanligvis uten noe problem. Jeg hører jo stadig noen som roper på fergene på ch 16, uten at de får svar, men dersom man ligger i leia uten mulighet til å komme seg bort før fergen kommer, er det en mulighet å gå på ch 19 og rope på Horten Control, som da vil dirigere trafikk utnom deg, inklusive fergene.

 

Vega

Link to post
Share on other sites

....er det en mulighet å gå på ch 19 og rope på Horten Control, som da vil dirigere trafikk utnom deg, inklusive fergene.

 

Vega

:lol:

 

Hvordan kommer Horten Trafikk i kontakt med fergen, da?  På telefon?

 

 

Har forøvrig opplevd det samme med kabelferge i Sverige.  Intet svar der heller, men må jo samtidig innrømme at egen VHF har blitt glemt på siste skip-skip kanal som var i bruk.  En eller annen lur alarm ellere automatisk ch.16 retur hadde kanskje vært smart? :flag:

 

:eek:

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Horten trafikk er på 16 og 12 .Noen ganger er de på 15 også.

 

Horten Kontroll er på kanal 19 og bare der. De har full kontroll over farvannet fra Færder og innenfor Drøbak og opp i Drammensfjorden. Hver gang en av Bastøfergene går fra land kaller de opp Horten kotroll for å si at de har forlatt havn og hvor mange passasjerer de har.

 

Jeg misunner ikke mannskapet på ferjene mellom Moss og Horten. De har opplevd mangn en fridtidsbåt som holder på retten sin. De glemmer fort at disse ferjene er nyttefartøy, og at de trenger noe tid på å forandre kurs og ikke minst for å stoppe opp.

 

God båtsommer til alle i forumet.

Vis hensyn til nyttetarfikken!

 

:lol::flag::lol: :lol: :lol: :lol: :eek:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

At volumet på VHF-en er skrudd ned for å "slippe støyen" er ikke noe ukjent fenomen! Var ombord på en større slepebåt under et oppdrag utenfor Stavanger for noen tid tilbake; Mayday-anrop på VHF-en ble bare hørt av meg, fordi jeg stod nærmest apparatet (og var interessert). Da jeg gjorde skipperen obs. på dette, ble det reaksjon! (Kursen lagt om og farten satt opp; Og vi ble jaget ned av brua...) Dessverre var vi for langt unna havaristen DEN gangen.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

I dag er høsten her, så det er tid til å se gjennom "gamle" innlegg som ikke er blitt lest før. Ser i "klagekanalen" at når vi har klager på konkrete firmaer er det kutyme å sende dem en kopi. Jeg går ut fra at Bastøfergen, eller det kompaniet som driver dem nå, har fått kopi.

 

Strengen vekker likevel et barndomsminne som må være 45-50 år gammelt (Ja, jeg vet at det har vært skifter i rederiene som har drevet Bastøfergen i løpet av den perioden, kanskje har de til og med skiftet ut fergene?)

 

Som liten gutt var jeg med familien fra Moss til Horten. Regn, mørkt og surt, folk spydde, stemingen ikke i tråd med god sommer.. Vi merket at fergen snudde, farten gikk ned, og det var tydelig aktivitet blant mannskapet. Etterhvert oppdaget vi at de hentet over noen våte, forfrosne og takknemlige voksne (de må ha vært over 20 år) fra en seilbåt som lå med masten rett ut, og seilene spredd utover.

 

Det var da en liten gutt fra Vestlandet lærte at man alltid skulle se seg om, og redde dem som trengte det når man var på havet, selv om det medførte at passasjerene man hadde ombord kom senere hjem, og ble enda mer sjøsyke.

 

Fortsatt god høst!

Laholm

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...