Jump to content

varmegang yanmar 77hk


windy26

Recommended Posts

Yanmar 77hk som blir for varm, temperaturen stiger veldig sakte opp over 95 grader ved 3400 /eller 3600 slakker av noe ca 3000 så holder den seg stabil , er skiftet impreller ,kontroll av sjøvans kjøler inn (ikke ut) koblet av slangen som går ut til eksos krøken ser ut som om det kommer mye vann, kommer moderat med vann ut av eksosen også , men er usikker på hvor mye som er mye??

kjøleren ser ut som den ikke er igjen grodd, motoren er aldri kjørt med sjøvanns filter (veldig dumt) den er eller ikke blitt noe dårligere med kjølingen dem siste 2 sessongene , men ønsker å finne feilen :crazy:

håper noen kan komme med seriøse svar (dette er min kamerat sin motor) jeg er mekaniker, men ikke på båt motorer :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei jeg har en 66hk yanmar . Opplevde det samme som du når det ble varmere i sjøen og jeg kjørte på fullt så gikk alarmen , ble anbefalt et produkt som heter SYSTEMRENS , kjørte det først igjennom sjøvannsiden ( koblet av slangen på eksosbend , husk å tette stussen med tape , og koblet av sjøvanns-slangen og satte den ned i et kar med blanding av systemrens og vann) kjørte dette til eksos-slangen ble varm 2-3 ganger (samme blanding) ,tappet deretter kjølevannet på motor og hadde en liter systemrens i nytt rent kjølevann , kjørte motor varm 2-3 ganger i løpet av 3 dager . tappet deretter ut allt kjølevannet og fyllte på nytt noen ganger til jeg var sikker på at systemrensen var ute av motor , fyllte på med rød kjøleveske . nå har jeg kjørt i hele sommer uten en eneste alarm, tempen ligger helt stabil på 85 grader.

Link to post
Share on other sites

Hei ! Hadde samme problemet i min 77 hk - forsøkte det meste som er anbefalt over her. At denne motoren er marginal på kjøling gir vel Yanmar et lite signal om iogmed at det har kommet en oppgradert varmeveksler (med flere messignrør), og at de har laget en temperaturføler med høyere innslagspunkt.

 

Det som viste seg å være problemet på min motor var et belegg (sjokoladebrunt) som hadde lagt seg utenpå messingrørene i varmeveksleren på ferskvannsiden. Jeg forsøkte alskens kjemikalier uten hell, men mekanisk fjerning med treflis og ht-spyler fikk jeg vekk såpass at det ble bra. Imidlertd var det en betydelig jobb å få ut varmeveksleren (det kom av plasseringen i båten) - og når den var ute, måtte jeg splitte alukappen som ligger rundt messingrørene, og sveise den sammen igjen etterpå. Sjekk pris på ny så skjønner du hvorfor. Jeg ble fortalt at det var kombinasjonen mellom aluminium og den blå kjølevæsken, som var årsaken til avsetningene.

 

Jeg erfarte at med "tynnere" kjølevæske feks 30% ga bedre kjøling enn 50%, men det går en grense på hvor lav % du kan ha pga antikorrosjonsegenskaper.

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...