windy26 Startet 14.September.2009 Del på Facebook Startet 14.September.2009 Yanmar 77hk som blir for varm, temperaturen stiger veldig sakte opp over 95 grader ved 3400 /eller 3600 slakker av noe ca 3000 så holder den seg stabil , er skiftet impreller ,kontroll av sjøvans kjøler inn (ikke ut) koblet av slangen som går ut til eksos krøken ser ut som om det kommer mye vann, kommer moderat med vann ut av eksosen også , men er usikker på hvor mye som er mye?? kjøleren ser ut som den ikke er igjen grodd, motoren er aldri kjørt med sjøvanns filter (veldig dumt) den er eller ikke blitt noe dårligere med kjølingen dem siste 2 sessongene , men ønsker å finne feilen håper noen kan komme med seriøse svar (dette er min kamerat sin motor) jeg er mekaniker, men ikke på båt motorer Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 14.September.2009 Del på Facebook Svart 14.September.2009 Delvis tett eksosbend, alternativt slitt kam og sliteplate i sjøvannspumpe. I alle fall to ting som bør sjekkes.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 14.September.2009 Del på Facebook Svart 14.September.2009 Er det ikke 77hk som er kjent for lite "ekstra" kapasitet på kjølesystemet? En tidligere kollega hadde en slik motor med samme symptomer, og tok en runde med systemrens på saltvannssiden, og da ble det bra. Bare kjørte det inn og lot det stå et par dager. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
torpejenta Svart 14.September.2009 Del på Facebook Svart 14.September.2009 Hei. Jeg hadde det samme problemet,jeg måtte kjøre på kun 2500 omdr.Alt virket normalt ellers,det viste seg å være føler og temperaturinstrumentet.Måtte bytte begge deler da de er kalibrert opp mot hverandre.Verdt å sjekke kanskje,lykke til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Smaapala Svart 14.September.2009 Del på Facebook Svart 14.September.2009 Det kan jo ha kommet noe inn i Oljekjøler også . Smaapala Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Geir2 Svart 8.November.2009 Del på Facebook Svart 8.November.2009 Hei jeg har en 66hk yanmar . Opplevde det samme som du når det ble varmere i sjøen og jeg kjørte på fullt så gikk alarmen , ble anbefalt et produkt som heter SYSTEMRENS , kjørte det først igjennom sjøvannsiden ( koblet av slangen på eksosbend , husk å tette stussen med tape , og koblet av sjøvanns-slangen og satte den ned i et kar med blanding av systemrens og vann) kjørte dette til eksos-slangen ble varm 2-3 ganger (samme blanding) ,tappet deretter kjølevannet på motor og hadde en liter systemrens i nytt rent kjølevann , kjørte motor varm 2-3 ganger i løpet av 3 dager . tappet deretter ut allt kjølevannet og fyllte på nytt noen ganger til jeg var sikker på at systemrensen var ute av motor , fyllte på med rød kjøleveske . nå har jeg kjørt i hele sommer uten en eneste alarm, tempen ligger helt stabil på 85 grader. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
koh Svart 9.November.2009 Del på Facebook Svart 9.November.2009 Hei ! Hadde samme problemet i min 77 hk - forsøkte det meste som er anbefalt over her. At denne motoren er marginal på kjøling gir vel Yanmar et lite signal om iogmed at det har kommet en oppgradert varmeveksler (med flere messignrør), og at de har laget en temperaturføler med høyere innslagspunkt. Det som viste seg å være problemet på min motor var et belegg (sjokoladebrunt) som hadde lagt seg utenpå messingrørene i varmeveksleren på ferskvannsiden. Jeg forsøkte alskens kjemikalier uten hell, men mekanisk fjerning med treflis og ht-spyler fikk jeg vekk såpass at det ble bra. Imidlertd var det en betydelig jobb å få ut varmeveksleren (det kom av plasseringen i båten) - og når den var ute, måtte jeg splitte alukappen som ligger rundt messingrørene, og sveise den sammen igjen etterpå. Sjekk pris på ny så skjønner du hvorfor. Jeg ble fortalt at det var kombinasjonen mellom aluminium og den blå kjølevæsken, som var årsaken til avsetningene. Jeg erfarte at med "tynnere" kjølevæske feks 30% ga bedre kjøling enn 50%, men det går en grense på hvor lav % du kan ha pga antikorrosjonsegenskaper. -koh Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.