Jump to content

hjelp: lage pen overgang mellom dekk og vindusruter

Framtia

Recommended Posts

Jeg har nettopp fått tilpasset en fast vindusrute som skal erstatte plastvinduet i sprayhooden. Denne ble veldig bra, men har gitt meg noen utfordringer i hvordan jeg skal lage en god overgang mellom denne og dekket på båten. Som det fremgår av bildene under er det krumninger i alle retninger, og ikke så helt enkelt å løse. Det må også være gjennomføring til fall og skjøter, samt at det skal se pent ut etter jeg er ferdig. Jeg har tenkt på følgende alternativ:

- Laminere opp det hele ved hjelp av tynne teak-staver. Dette hadde vært relativt enkelt hvis det ikke hadde vært for krumningen langs ruta som gjør at en trenger veldig brede staver.

- lage en plugg og så lage overgangen i glassfiber/plast. En slik plugg kan f.eks lages vha tynn kryssfiner hvor en stav i bunn og en i topp limes opp først f.eks vha fugeskum.

- lage en overgang i syrefast stål. Her må jeg trolig også lage en "stav" i bunnen og en i toppen som settes opp vha f.eks fugeskum, og så sveises det på et stykke foran og bak.

God tips er hjertelig velkomne... (jeg er ikke fremmed for tanken om å engasjere noen til å hjelpe meg med hele eller deler av jobben)

Bilder:

overgang_1.jpg

overgang_2.jpg

overgang_3.jpg

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Båter som har faste cockpitvinduer originalt har jo gjerne drenerte "kabelgater" helt fra bryteblokken og bak til cockpitvinduet.

Slik jeg ser det, er det gjennomføring av tauverk som er utfordringen her. Det er kanskje også dumt å lage et helt statisk opplegg, i tilfelle man vil gjøre om på dekksutstyret senere.

Jeg ser for meg en "leppe" av kalesjeduk, muligens etter mal av den opprinnelige sprayhooden dersom den hadde løsning som fungerte. Har du mulighet til å legge ut et "før"-bilde forfra?

den opprinnelige løsningen var ikke god ved at det kom betydelige mengder vann inn langs dekket. Dessuten trenger jeg overgangen også for å feste selve vinduruten. Jeg tror at det beste vil være å bare ha hull som passer med de fall og liner jeg har, men at jeg tar høyde for at det kanskje kan bli behov for ytterligere et hull eller to.

overgang_5.jpg

overgang_4.jpg

Det blir litt prakk med å få til føringen for skjøtet til løygangen, men også her ser jeg for meg å føre det gjennom et egnet hull i overgangen.

NilsPils: ja, det kan være et alternativ. Da må jeg enten laminere egen teak evt få kjøpt dette et sted.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Rammematerialet synes være eloksert/blankpusset aluminium, da ville jeg fortsatt med «fundamentet» i sjøvannsbestandig alu., det er mer «arbeidsvennlig» enn stål.

Det ser ut til å være skruehull nede i forkant, det indikerer at profilen er laget for å settes ned på en platekant e.l. og skrue til.

Det er vel heller ikke ønskelig å sette hull dekket, da bør det ferdige produktet festes/tettes med et eller annet «sika-stoff».

Jeg ville lagt en plate på dekk, kanskje 50 mm bred, formet etter dekk og sprayhood, omtrent som «skyggen» viser.

Deretter skjære ut plate stor nok opp til innvendig i profilen, sveist den til platen på dekket og skrudd til i sprayhoodprofilen.

Grovskanter først, i papp eller tynn finer.

Ved kappenedgangen og ute i borde er der kanskje en mulighet for ører og feste i overbygget ?

For tauverk sveises inn rør som blokkes ut i begge ender (slitasje) samt sveise fast anordning for løygangen (kanskje føres i fastsveist og vinklet rør den også).

Det ser vel og ut som der bør satses på et dreneringshull helt ute.

Deretter er det bare overflatebehandlingen igjen, male,tapetsere, belegg, lime/skrue på treverk, finer, helved . . . . etter ev. ha sveist små vinkler på innsiden om en ønsker bygge litt ut.

:saint:

"Godt verktøy er halve arbeidet, (dobbelt med verktøy og jobben er gjort)"

Mvh

Kaldfisk

har ikke tatt så mange bilder enda, men her er et som viser skjermen på båten. Tror det skal gå greit med å bli kvitt vannet bak teakrekken, men jeg må selvfølgelig tette slik at det renner ned på forsiden, og ikke inn under sprayhooden som før. Det er forøvrig en litt håpløs detalj at båten har en nedsenkning i dekket som ikke er naturlig drenert utenfor sprayhood...

skjerm.jpg

Framtia på AIS

Jeg er enig i at dette er litt håpløst. Jeg har det samme.

Disse båtene er vel i hovedsak ikke designet med tanke på Sprayhodd, slik som en del andre båter fra nordeuropa er.

Da hadde vert laget bedre løsninger

Men skjermen ser flott ut. Skal du montere vindusvisker? Den må jo være fin å sitte bak når det regner og en går for motor

fikk meg til å lure på om ikke det kan være en grei fremgangsmåte også for min utfordring?

Jo, det burde det vel være! Skjær til Divinycellen i den form du vil ha den, slip av et par-tre mm på høyden for å gi plass til duk m.m. og plastre den inn på alle sider. Pusses og males evt. topcoat i skrogfargen, og monteres med Tec-7 eller lignende. Tror dette kan gi en løsning som ser noe bortimot original ut!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...