Jump to content

MD21A, olje i kjølevann


Smellingen

Recommended Posts

Har lett etter liknende problem i forumet, men finner bare problemer med vann i oljen. Mitt problem er altså motsatt: motorolje i kjølevannet (frostvæskesiden) på min MD21A. Håper på toppakning. Kan det være nok å trekke til toppen? Har syndet litt mot dette punktet i servicemanualen. Motoren ble overhalt på 1300t, nå har den gått 1600t. Mulig forrige eier ikke trekte til toppen etter en tids gange. Har vært flink til å varme opp motoren med liten belastning.

 

En mulig årsak til at feilen oppsto nå var at jeg hadde feil på glødingen på forrige tur. En kabelsko hadde brukket. Dette førte til at jeg måtte file mye på starteren før motoren startet. Kan mye diesel i starten blåse toppakningen? Motoren starter lett nå med OK gløding.

Fagfolk kan ha rett...

Link to post
Share on other sites

Skulle ta av toppen i dag :rolleyes: , men motet sviktet. Jeg bør vel ta ut motoren for å komme til. Må visst løsne/ta av varmeveksler og manifoil. Særlig varmeveksleren lå trangt til.

 

Har servicemanualen elektronisk, men er det noen som gidder å komme med en punkt for punkt-prosedyre for bytte av toppakning?

 

Er det noen som nylig har kjøpt toppakning til MD21? Ser at det kan lønne seg å kjøpe fra Peugot. Er det bare én utgave av disse pakningene, eller er det noen feller å gå i?

 

Må innrømme at jeg har begynt å se meg om på bruktmarkedet. Min motor er 30 år. Har gått bare 1600t da.

 

Feilen kom i det minste ikke i april :smiley: , men for en helårsbruker er det surt likevel.

Fagfolk kan ha rett...

Link to post
Share on other sites

Det er en Peugeot / Indor motor du har , har hatt en slik selv en gang i en Sandvik 28 . Denne motoren tåler ikke å gå fort varm , om du kjører opp for fort . Ta det pent når du begynner å kjøre så motoren blir varm ettervært , samme når du kommer til kai .Ta det rolig den siste biten inn til kai og gjerne la den stå å gå litt før du stopper . Dette var noe jeg fikk forklart av "gammlingane" i havna ,da holder den mye lenger .

Men tilbake til problemet ditt , bruk en moment nøkkel å prøv å dra til toppen .Før du begynner å skru alt i biter , kan jo være heldig da . Men som regel blir toppen litt ute av vater pga hard kjøring , da denne er av aluminium . Så da må den planslipes og bytte topp pakkningen , men kansje Ingar kommer på banen her . Han kan den motoren , så tipper du kan få den hjelpen du trenger når han dukker opp :wink:

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Eg har hatt ein Vega med denne motortypen. Den motoren er ein av grunnane til at eg vurderar å endra namn til "Pentahataren":-) og at eg meinar at VP har grunnleggande dårleg konstruksjon.

Dersom ikkje enkle knep som teiting av boltar hjelper så hadde eg lempa ut driten og satt i ein ny motor. Det er surt å bruka mange tusen og mykje tid og så oppdaga nye feil.

Særleg for deg som brukar båten heile året.

Motoren har vel uansett passert forventa lavetid med god margin.

Uansett kva du gjer, lykke til!

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Dersom ikkje enkle knep som teiting av boltar hjelper så hadde eg lempa ut driten og satt i ein ny motor.

 

Jeg hadde ikke mye tro på at det ville hjelpe å trekke til toppen. Nå gjorde jeg det omsider etter å ha sett etter ny motor en stund. Stor var overraskelsen: motoren ble OK :cheers_wine:

 

Skummet av tilsammen ca 1/2 liter motorolje i varmeveksleren før og etter at jeg trekte til toppen. Nå kommer det ikke mere olje i vannet. Hadde en fin dag på sjøen i dag med fisking av storsei. Det er kun noen perler med olje i vannet nå, og det er jo ikke så rart etter at oljevannet har sirkulert i kjølevannet. Tror motoren skal få seg en ny sjanse :smiley:

Fagfolk kan ha rett...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...