Smellingen Startet 14.September.2009 Del på Facebook Startet 14.September.2009 Har lett etter liknende problem i forumet, men finner bare problemer med vann i oljen. Mitt problem er altså motsatt: motorolje i kjølevannet (frostvæskesiden) på min MD21A. Håper på toppakning. Kan det være nok å trekke til toppen? Har syndet litt mot dette punktet i servicemanualen. Motoren ble overhalt på 1300t, nå har den gått 1600t. Mulig forrige eier ikke trekte til toppen etter en tids gange. Har vært flink til å varme opp motoren med liten belastning. En mulig årsak til at feilen oppsto nå var at jeg hadde feil på glødingen på forrige tur. En kabelsko hadde brukket. Dette førte til at jeg måtte file mye på starteren før motoren startet. Kan mye diesel i starten blåse toppakningen? Motoren starter lett nå med OK gløding. Sitér dette innlegget Fagfolk kan ha rett... Link to post
index Svart 14.September.2009 Del på Facebook Svart 14.September.2009 Blåst toppakning, eller sprekk i topp/sylinder. Ettertrekking av toppboltene hjelper nok ikke, er jeg redd. Av med toppen, sjekk at den er plan samt undersøk for sprekker, og monter med ny toppakning. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Smellingen Svart 15.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2009 Skulle ta av toppen i dag , men motet sviktet. Jeg bør vel ta ut motoren for å komme til. Må visst løsne/ta av varmeveksler og manifoil. Særlig varmeveksleren lå trangt til. Har servicemanualen elektronisk, men er det noen som gidder å komme med en punkt for punkt-prosedyre for bytte av toppakning? Er det noen som nylig har kjøpt toppakning til MD21? Ser at det kan lønne seg å kjøpe fra Peugot. Er det bare én utgave av disse pakningene, eller er det noen feller å gå i? Må innrømme at jeg har begynt å se meg om på bruktmarkedet. Min motor er 30 år. Har gått bare 1600t da. Feilen kom i det minste ikke i april , men for en helårsbruker er det surt likevel. Sitér dette innlegget Fagfolk kan ha rett... Link to post
Tine IV Svart 15.September.2009 Del på Facebook Svart 15.September.2009 Det er en Peugeot / Indor motor du har , har hatt en slik selv en gang i en Sandvik 28 . Denne motoren tåler ikke å gå fort varm , om du kjører opp for fort . Ta det pent når du begynner å kjøre så motoren blir varm ettervært , samme når du kommer til kai .Ta det rolig den siste biten inn til kai og gjerne la den stå å gå litt før du stopper . Dette var noe jeg fikk forklart av "gammlingane" i havna ,da holder den mye lenger . Men tilbake til problemet ditt , bruk en moment nøkkel å prøv å dra til toppen .Før du begynner å skru alt i biter , kan jo være heldig da . Men som regel blir toppen litt ute av vater pga hard kjøring , da denne er av aluminium . Så da må den planslipes og bytte topp pakkningen , men kansje Ingar kommer på banen her . Han kan den motoren , så tipper du kan få den hjelpen du trenger når han dukker opp Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Ask Svart 15.September.2009 Del på Facebook Svart 15.September.2009 Hei Eg har hatt ein Vega med denne motortypen. Den motoren er ein av grunnane til at eg vurderar å endra namn til "Pentahataren":-) og at eg meinar at VP har grunnleggande dårleg konstruksjon. Dersom ikkje enkle knep som teiting av boltar hjelper så hadde eg lempa ut driten og satt i ein ny motor. Det er surt å bruka mange tusen og mykje tid og så oppdaga nye feil. Særleg for deg som brukar båten heile året. Motoren har vel uansett passert forventa lavetid med god margin. Uansett kva du gjer, lykke til! Ask Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 15.September.2009 Del på Facebook Svart 15.September.2009 Sikker på at det ikke var en MD2 du hadde i Vega, Ask? MD21 er 2.1liter, 4 sylindret og 45-61 HK DIN. Litt mye for en Vega? GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 16.September.2009 Del på Facebook Svart 16.September.2009 Hei Geir KS Du har heilt rett. Det var ein MD2. Eg orsakar feilen. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Smellingen Svart 4.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2009 Dersom ikkje enkle knep som teiting av boltar hjelper så hadde eg lempa ut driten og satt i ein ny motor. Jeg hadde ikke mye tro på at det ville hjelpe å trekke til toppen. Nå gjorde jeg det omsider etter å ha sett etter ny motor en stund. Stor var overraskelsen: motoren ble OK Skummet av tilsammen ca 1/2 liter motorolje i varmeveksleren før og etter at jeg trekte til toppen. Nå kommer det ikke mere olje i vannet. Hadde en fin dag på sjøen i dag med fisking av storsei. Det er kun noen perler med olje i vannet nå, og det er jo ikke så rart etter at oljevannet har sirkulert i kjølevannet. Tror motoren skal få seg en ny sjanse Sitér dette innlegget Fagfolk kan ha rett... Link to post
Bartesam Svart 4.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2009 Noen motorer trenger ettertrekking av topplokksbolter etter varmkjøring Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.