Jump to content

Hvor fort tør dere kjøre når det er helt mørkt?


2xDiesel

Recommended Posts

Hei! Skulle hente noen på fest lørdag kl. 01:00. Noe ukjent farvann, noe tildels kjent og noe godt kjent. Må si det ikke var spesielt konfortabelt å kjøre over 6 - 7 knop (så jeg holdt meg der) selv om jeg hadde levert samme plass på ettermiddagen og hadde tracken på kartplotteren.

 

Det jeg lurer på hvor fort tør dere kjøre når det er mørkt?

Link to post
Share on other sites

Der jeg er godt kjent kjører jeg nesten like fort som i dagslys. Litt skummelt er det jo, siden det kan ligge ting i vannet / båter uten lanterne. Ting i vannet kan være svært uheldig å treffe i min lille båt. Bruker derfor lykt til å lyse opp et lite område foran båten. Om jeg rekker å svinge unna? Vel kanskje ikke... Dumt? Ja, antagelig.

 

Der jeg er mindre kjent eller helt ukjent kjører tar jeg det pent hvis jeg først er ute og kjører i mørket.

 

Synes ikke navigering og slikt blir vanskeligere med nattemørket, det eneste jeg føler forandrer seg er at jeg ikke kan se ting i overflaten.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Jeg har radar og AIS ombord men føler meg ikke særlig komortabel å gå med over 8-9 mil på natten. Vind og vær spiller selsagt inn også. Mye teiner og annet i sjøen kan også skape problemer.

 

Jeg trener hver vinter på mørkekjøring for å være foreredt på å "måtte" gå i bekmørket også på andre årstider.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Å kjøre i mørket er enkelt om man kan navigasjon faktisk i mange tilfeller enklere en og kjøre i dagslys da en har bedre støte fra lykter i mørket. Om en er på det nivået at man driver og vifter med en lykt bør en kansje vurdere og holde seg til kjøring på dagstid. Det faktum at det er mørkt er ikke for meg noen grunn til og bruke radar den tar jeg i bruk når sikten blir nedsatt helt uavhengig av lyset.

Link to post
Share on other sites

Det er nokk helt sikert fornuftig og gå med redusert fart enten det er mørkt eller ikke, om en føler seg usikker. Når det er sagt er det en ting jeg er helt sikker på og det er at det er blitt langt mer falig kjøring i mørket etter at kartplotteren er blit alamanseie. Nå sitter en del folk og glor inn i denne skjermen mens de kjører i stor fart uten og ha noe som helst peiling på hva som skjer rundt dem. Om en heller følger med på navigasjonsmerker og holder utkikk og ikke minst har planlagt seilasen på forhond med og stikke ut kurser og måle ut distanser seiler en langt sikrere.

Link to post
Share on other sites

Bortsett fra det med hastigheten, kjenner jeg meg absolutt igjen der. Tenkte mer en EN gang på strømbrudd der jeg tøffet av gårde ja! Nå vil jo hastigheten min gjøre et dette ikke nødvendigvis hadde blitt kritisk, men hadde jeg vært så gal at jeg kjørte for full maskin ville problemer med plotteren garantert sørget for at alt gikk til helvete lynkjappt!

Link to post
Share on other sites

Du spør om hvor fort jeg tør kjøre. Manges svar blir vel: litt fortere enn jeg bør kjøre.... :saint:

 

Det kan være nyttig å lese Sjøveisreglenes § 5 Utkikk i sammenheng med § 6 Sikker fart. Det handler om å unngå sammenstøt (med andre båter, tømmerstokker, Moder Jord etc.) og kunne stoppe på en distanse som passer til de rådende forhold. Og det er vel nettopp den formuleringen som er det springende punktet: rådende forhold. Selv når det er helt mørkt vil forholdene alltid variere fordi det er mange faktorer her: båttype, manøveringsevne, overskyet/stjerneklart, bakgrunnlys fra land, båtførers erfaring, farvannets beskaffenhet, trafikktetthet osv. Så 10 knop kan kanskje være riktig èn natt, mens 6 knop er riktig neste natt. 20 knop kan kanskje være riktig midtfjords, mens 4 knop er mer riktig i et trangt sund.

 

Jeg har erfart at det av og til kan være lurt å stille seg et spørsmål av typen: Hva gjør jeg hvis det kommer en båt ut bak den odden akkurat nå? Hva gjør jeg hvis det ligger en mørklagt robåt i dette sundet? Mitt svar har ofte vært å redusere min hastighet. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Åpent farvann (Nordsjøen langs østkysten av Sottland)... tar vi vanlig marsjfart (18 til 22 knop).. med radar i nattmodus og dobbel hastighet på antennen....med to radarbilder 0.5 NM og 3 NM ... GPS, Kartplotter mm..,men vi trekker fort er par ekstra NM ut for å unngå kystfiskere.... Trangere farvann kommer det litt an på hvor og trafikktetthet... mao... trygg selv, men fart tilpasses forholdene uansett.....husk at hekkbølger lager du uansett sikt...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Jeg for min del synes det var ubehagelig å kjøre noe fortere en "tøffefart" selv der hvor jeg er godt kjent. Minnet meg litt om å sitte i et fly og bare fly på instrumenter. Er selvfølgelig klar over at med mengdetrening og nødvendig opplæring ville dette fortonet seg annerledes men likevel følte jeg ikke så det elemente jeg faktisk kjørte i.

Link to post
Share on other sites

Har radar også, men når det er mørkt som en sekk, så er det vel bare bra at jeg ikke tør mer en jeg mestrer :smiley:

 

Da har du allerede lært veldig mye.

 

Bare husk lanterneføring og radarreflektor slik at andre der ute også ser deg. Små glassfiberbåter lager ikke akkurat store plot på et radarsveip.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Det er veldig viktig å avpasse farten etter sjøfartsreglene, det man føler er trygt/forsvarlig, og det man behersker. Etter at kartplotteren kom, er det langt tryggere å ferdes i mørket. Selvom den er mye bedre og tryggere enn papirkart, kan man ikke stole blindt på denne, og det er viktig å sjekke denne i dagslys først, og lære seg bruken av den, feilmargin osv. Utover høsten er det ofte mye fiskeredskaper, teiner, garn m.m i sjøen, og noen av disse er vanskelig å få øye på, videre bruker noen slakt tau som flyter, og det er ikke mye moro å få dette i propellen nattestid, ellers er det nevnt tømmerstokker og andre ting som kan ligge i vannet. Slike ting er ikke merket på noe papirkart, så de som mener at det var tryggere før, med bare papirkart tar feil. Dette har vært diskutert før i annen tråd, men nevner det siden det blir omtalt i denne tråden. Det er ikke dumt å kjøre med sakte fart når det er mørkt, da det kan være vanskelig for mange å orientere seg, risikoen øker også, og treffer man noe, blir skadene mindre ved sakte fart. Jeg bruker mye kartplotter, og mener at det er svært uansvarlig med bare papirkart, spes på ukjente steder. Det er ikke alle grunner som er merket av. Kjører man derimot i leden som er beregnet for store skip, er derimot grunner godt merket.

Mvh.

Cecilie

Redigert av Ceciliestorming (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...