Jump to content

Hvor fort tør dere kjøre når det er helt mørkt?


2xDiesel

Recommended Posts

der jeg er kjendt og kjenner sektorene har jeg ikke noe problemer med å kjøre samme fart som om dagen. men i trange farevann og når det er dårlig sikt er jo det helt idiotisk..

 

Var på MTB i marinen og stod my til rors i bekkmørket og dårlig vær i 30-32 knop.. papirkart og radar var hjelpemidlene. følte meg ganske trygg og stolte på navigatør og bestikk. var selv ivrig på å være med å lese og forstå kart. Jeg har nokk lært 90% av min navigering ombord på MTB. Navigering i lys eller mørke er ingen problem så lenge man har respekt forståelse og kunnskap om det man driver med..

 

Etter min mening er radaren et must om du skal kjøre highspeed om natta på ukjendte plasser da

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Hei morten. Det er stor forskjell på en MTB og små lystbåter. MTBene ville vel ikke merke stort om de traff en teine. Dessuten så hadde dere sikkert flere ombord som kunne navigere, kanskje til og med dykkere, redningsflåte, mob/rib mm. Tenk på redningsselskapet om ikke de hovedsaklig bruker plotter for å finne ut hvor de skal rykke ut ved en event alarm. Om uhellet er ute, og man virkelig trenger hjelp, og har plotter ombord koblet til GPS, kan man trykke distress knappen. Da tar det ikke mange sekundene før de vet område du befinner deg i, og kan komme raskt til unnsetning. Det er dessuten viktig å ikke sammenligne proffesjonelle navigatører/marinen, og hevde at det gikk greit med disse ombord, og en vanlig lystbåtfører som kanskje bare ferdes noen timer i året på vannet.

Mvh.

Cecilie

Link to post
Share on other sites

skjønner tankegangen din! men nå sa ikke jeg at jeg navigerte på samme måte som om jeg kjørte MTB! men bare at en sånn erfaring er veldig bra for å få innsikt og forståelse.. + at å skjønne og forstå papirkart er nokk mere viktig enn å kunne kjenne til distressknappen på en GPS. GPS er jo kommet for å bli og er jo nå mye mere nøyaktig enn for 15-20 år siden. men å stole blindt på den hadde jeg personlig aldrig turt! jeg synes det er viktig å samenlikne papirkart og GPS hele tiden for å vite at man ikke er på "bærtur" Dessuten synes jeg det er morro å jobbe i kartet, ta ut kurser og 4-streks peilinger osv. mulig jeg er sær og gammeldags hehe

 

Hei morten. Det er stor forskjell på en MTB og små lystbåter. MTBene ville vel ikke merke stort om de traff en teine. Dessuten så hadde dere sikkert flere ombord som kunne navigere, kanskje til og med dykkere, redningsflåte, mob/rib mm. Tenk på redningsselskapet om ikke de hovedsaklig bruker plotter for å finne ut hvor de skal rykke ut ved en event alarm. Om uhellet er ute, og man virkelig trenger hjelp, og har plotter ombord koblet til GPS, kan man trykke distress knappen. Da tar det ikke mange sekundene før de vet område du befinner deg i, og kan komme raskt til unnsetning. Det er dessuten viktig å ikke sammenligne proffesjonelle navigatører/marinen, og hevde at det gikk greit med disse ombord, og en vanlig lystbåtfører som kanskje bare ferdes noen timer i året på vannet.

Mvh.

Cecilie

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Må si det ikke var spesielt konfortabelt å kjøre over 6 - 7 knop (så jeg holdt meg der) selv om jeg hadde levert samme plass på ettermiddagen og hadde tracken på kartplotteren.

Jeg syns du opptrer fornuftig, kjør ikke raskere enn at du føler deg komfortabel i forhold til kunnskap, erfaring, navigering etc. I min seilbåt er det ingen forskjell på farten, enten vi går om dagen eller natten når vi går i leia. Skulle jeg gå utom leia i trangt farvann hvor jeg var ukjent ville jeg tatt det helt med ro, i tillegg til alle elektroniske hjelpemiddel ombord villle jeg hatt utkikk klar med håndhold lyskaster, som kunne slås på for å sjekke at kartet stemte med omgivelsene.

 

I dagslys i ukjent og ureint farvann kan det ofte være at jeg syns 6-7 knop kan være fort i forhold til at du skal navigere sikkert. Kjører du da f.eks 20 knop øker kravene til din navigering dramatisk, og jeg ville ikke følt meg komfortabel. Jeg tror at mange stoler blind på de elektroniske navigasjonshjelpemiddel ombord og gir fullt pådrag, og der hadde ikke jeg ville vært ombord.

Link to post
Share on other sites

Jeg havde min første virkelig mørke natsejlads i fredags da jeg sejlede hjem fra Hven til Helsingør klokken 24.

 

 

Erfaringer: Da jeg gik ud af havnen var det komplet mørkt!! Jeg kunne ikke se sideafmærkningerne 50 meter ude fra molen. Kun fordi jeg brugte lyskasteren kunne jeg se hvor renden var. Jeg havde radar på undervejs. Det var en tryghed - men jeg sejlede ikke over 7 knob og ville ikke havde været tryg ved at gøre det.

 

Tæt på Helsingør var jeg på krydsende kurs med et større lastfartøj. Der var så mange lys fra byer og færger at jeg ikke kunne se at vi var på skærende kurser før han tændte sin lyskaster cirka 1/2 nm fra mig og oplyste mig.... :blush: Der var aldrig fare, men det var utrygt at jeg ikke kunne skelne hans lys fra alt baggrundslyset ordentligt. Men det var en tryghed at vide, at jeg havde tid til at reagere og kunne accellerere mig ud af et eventuelt problem hvis det blev nødvendigt. Det have jeg ikke kunnet hvir jeg havde gået 25 knob.

 

Jeg skal ikke sejle 20 knob om natten foreløbig. Punktum

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Hei. Jeg har folk i familien som jobber i politiet, helsevesen, og en har vært i spesialgruppe i forsvaret. Disse bruker mye GPS, kartplotter osv. Det at politiet, ambulansesjåfører og drosjesjåfører har GPS gjør at de raskt finner frem til riktig adresse. Nå er det ikke slik at de sitter med nesa oppi GPSen, men det er utrolig hvor raskt de finner frem, sammenlignet med om de bruker papirkart, spesielt hvis det bare er en i bilen. Jeg kjenner trailersjåfører som er meget flinke til å kjøre/navigere etter papirkart, men jeg ville ikke likt å satt på med en som hele tiden satt og kikket på papirkartet. Nå er ikke spørsmålet om man finner frem til en by, for dette er så godt skiltet, at man ikke trenger hverken papirkart eller GPS. Det samme er om man kjører med båt hvor man er godt kjent, eller hvis man kjører i en led som er godt merket. Da trenger man ikke hverken papirkart eller plotter. Da er det langt viktigere å holde god utkikk, noe man ellers også selvfølgelig bør gjøre. Men i ukjent farvann, spesielt i tåke, er papirkartet nærmest ubrukelig, for da har man ikke peilepunkter å ta. Er man langt til havs, kan papirkartet være greit. Men det er så stor målestokk på papirkarta, at om man kjører i mørket i områder med mye grunner, så er plotteren et utrolig hjelpemiddel. Men selvfølgelig. Det kan ikke, og skal ikke erstatte utkikk. Man kan ikke kjøre blindt etter en GPS eller plotter, det går ikke hverken til land eller sjøs. Tror at de fleste som er mot dette er folk som har litt vanskelig for å lære å bruke og tilpasse seg tekniske ting, og det er ikke noe galt. Men den dagen du trenger hjelp, og sekundene teller, vil du være glad for at politi og redningsmannskaper har og kan bruke disse elektroniske hjelpemidlene. Det er greit å være svær i munnen når man sitter hjemme i stua, eller er ute i godvær. Men husk på at det ikke alltid er godvær. Neste gang kan det være du. Før i tiden så klarte folk seg uten både papirkart og kompass, men du verden så mye enklere det er idag.

Link to post
Share on other sites

de fleste som er mot dette er folk som har litt vanskelig for å lære å bruke og tilpasse seg tekniske ting

 

Du skal heller ikke bli overrasket dersom de som aldri ville finne på å kjøre blindt etter kartplotter skulle vise seg å være personer som har inngående kjennskap til hvordan GPS virker og hvordan elektroniske kart blir fremstilt.

Link to post
Share on other sites

Du skal heller ikke bli overrasket dersom de som aldri ville finne på å kjøre blindt etter kartplotter skulle vise seg å være personer som har inngående kjennskap til hvordan GPS virker og hvordan elektroniske kart blir fremstilt.

Vi kjører kun på kartplotter vi.. har ikke et papirkart ombord


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Hastigheten i min lokale ande dam er den samme om dagen som om natta. Ca. 20 kn. med jeepen. (utenfor 5 kn. områdene)

Jeg har aldri kjørt jeepen i ukjent farvann om natta, men om så skulle skje er det to muligheter - med og uten "navigatør".

Med - så hadde farten vært den samme, uten hadde jeg ikke gått i plan.

(Hjelpemidler i ukjent farvann: Kart, kompass, logg og klokke.)

 

Med seilbåt er hastigheten den samme uansett, med et teoretisk unntak - Banner 28 i plan alene om natta - Nei.

Link to post
Share on other sites

Er jo litt forskjell å være på sjøen når det er overskyet eller skyfritt...

 

For min del foretrekker jeg ikke å være ute når det er mørkt, men det går vel i takt med erfaring og fartstid. Ute i mørket er jeg aldri uten mobil og VHF.

Det er såpass mye i vannet her jeg ferdes (lurer på hva jeg ikke har sett flytende) så forsiktig er jeg.

 

Noe jeg har lurt på er nivået på intelligens blant enkelte båtfører om natten, jeeper å møte på uten lanterneføring i svarte natta er ganske skummelt når de kommer i stor fart...

Link to post
Share on other sites

Takk, takk! Lurer på en ting, har noen kammerater som skryter at de har noen moderne xenon lys i baugen som gjør nattseilasen lettere, noen som har erfaring med det? I mitt hode vil jeg gjerne beholde nattsynet, synes tillogmed at belysningen fra instrumentene var i overkant når det var bekmørkt!

Link to post
Share on other sites

Ja alt lys må dempes så mye som praktisk mulig. Lys i baugen er bra for å ta landkjenning mellom trange holmer, staker, skjær etc, for deretter å slå dem av igjen. Båter har ikke kjørelys, og om folk kjørte rundt med 1000 metre så hadde ikke noen sett en dritt. :eek: Det er ingen som kjører med disse lysene på hele tiden, det hjelper ikke samt at nattsynet tar kvelden.

 

Radar, kart og bestikknavigasjon på lykter og gjerne 2 personer aktiv på bro vil få farten opp nattestid ved at egen posisjon hele tiden kan kontrolleres mens det samtidig holdes god utkikk.

Link to post
Share on other sites

Jeg har øvd litt på navigering i høy fart i mørke. Det krever god utkikk (gjerne flere) en sikkelig radar og et godt kartsystem. Det er en krevende øvelse. Med egen båt er maks fart ca 10 knop i bekmørke i trangt farvann. Er vi i åpent farvann øker farten noe - men jeg synes ikke navigasjonsutstyret ombord er godt nok til å kjøre fortere. Vi har Raymarine E120 med 4 KW radar antenne. Skulle gjerne hatt 2 separate 15 toms skjermer i stedet og en skikkelig hurtigbåtsradar

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Brukte normal marjsfart under nattseilas, ser ikke noen grunn til noe annet...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...