blindleia Startet 14.September.2009 Del på Facebook Startet 14.September.2009 skal utforske nye marker og bore et hull til eksosen til varmer (Eber D4). Hva bør jeg ha i bakhode når drillen beveger seg mot skroget? som for eks: bør jeg borre innenfra og ut? skal jeg behandle hullet med noe før jeg fester gjennomføringen? osv Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 14.September.2009 Del på Facebook Svart 14.September.2009 (redigert) Hei blindleia, bor utenfra, bruk hullsag! vite hva som er på innsida. Obs hullet blir ca 1 mm større enn hva som står på hullsaga. Det skal vel på ei spesiell pakning der? Redigert 14.September.2009 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 14.September.2009 Del på Facebook Svart 14.September.2009 tape der du skal borre.kan hindre at glassfiberen "sprekker". Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 14.September.2009 Del på Facebook Svart 14.September.2009 (redigert) "Prøvemonter" eksosslagen så du er sikker på den er lang nok. Den kan evt. kappes. Bor med liten bor fra innsiden først, så vet du hvor du skal borre. Og obs tilstrekkelig høyde fra vannlinjen Redigert 14.September.2009 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 14.September.2009 Del på Facebook Svart 14.September.2009 gjennomføringen ville jeg smurt inn med tec7 eller lignende. Nå har ikke jeg sjekket hvilke temperaturer den tåler så det kan hende du må ha noe annet som tåler varmen... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
abbor Svart 14.September.2009 Del på Facebook Svart 14.September.2009 Bor et testhull i senter av der du har planlagt å bore med et tynnt bor (ca 2mm) først og dobbeltsjekk på innsiden at hullet kommer i riktig posisjon. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.September.2009 Del på Facebook Svart 14.September.2009 Hei. Det finnes en gammel interessant tråd om dette emnet her. Lars H. webcam fra båten her Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
GeirFrode Svart 14.September.2009 Del på Facebook Svart 14.September.2009 Pass på så eksosutløpet ikke blir akkurat der du pleier å ha en fender e.l. hengende. Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 14.September.2009 Del på Facebook Svart 14.September.2009 Det er ikke nødvendig å bruke noe ekstra fugemasse på gjennomføringen. Neoprenpakningen som følger med eksosutløpet holder tett nok, den, så lenge det er rent under og du drar godt nok til. Om det skulle sprekke litt rundt hullet når du borer så er heller ikke det noe større problem, siden flensen på utsiden dekker godt over hullet. Men jeg ville brukt et skikkelig hullbor - Bahco, Bosch eller tilsvarende. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
abbor Svart 14.September.2009 Del på Facebook Svart 14.September.2009 Jeg brukte en varmebestandig silicon som ekstra tetting. Om det er nødvendig eller ikke vet jeg ikke, men det er jo greit å føle seg helt sikker på gjennomføringen. Tror jeg kjøpte den på Tess. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 14.September.2009 Del på Facebook Svart 14.September.2009 Har borret noen slike hull, ved usikkerhet har det blitt borret et "mal" hull fra innsiden og deretter med hullborr fra utsiden, lag hullet en mm større en malen. Du trenger normalt ikke tetningsmasse, pakninger som følger med er som regel gode nok, men husk å sjekke/stramme skruene etter noen timers bruk... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
avsluttet Svart 14.September.2009 Del på Facebook Svart 14.September.2009 ødelegger man ikke en hullsag hvis det er glassfiber? Det er iallefall utrolig hvor den tærer på bor. Selv metallbor. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 14.September.2009 Del på Facebook Svart 14.September.2009 Så et prog på tv om hulltagning i skrog. Der ble senterhullet borret på vanlig vis og derretter revesere hullborret til man er gjennom topp/gelcoat.På det viset unngår man at det sprekker gelcoat fliker av hull kantene Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Kaftein ØL Svart 14.September.2009 Del på Facebook Svart 14.September.2009 Det er ingen heksekunst! Borr et lite hull i senter hvis du er i tvil, også er det bare å borre fra utsiden til du er igjennom. Ingen heksekunst, og ingenting å grue seg til! Hullsagene blir slitt på sikt, men jeg bruker fortsatt mine hullsager som har blitt brukt daglig i 3-4 år på glassfiberbåter hver dag. Slitasje kaller jeg det, og har ingen planer eller behov om å bytte de enda. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 14.September.2009 Del på Facebook Svart 14.September.2009 Det føltes litt spesielt å lage et så "stort" hull i skutesiden, men det vare bare å borre på. Siden Bavarian kun bestod av glassfiber i den delen av skroget brukte jeg ikke noe annet enn den medfølgende pakningen. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.