Jump to content

hva bør man tenkte på når man borer hull i skroget?


blindleia

Recommended Posts

gjennomføringen ville jeg smurt inn med tec7 eller lignende.

 

Nå har ikke jeg sjekket hvilke temperaturer den tåler så det kan hende du må ha noe annet som tåler varmen...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Det finnes en gammel interessant tråd om dette emnet her.

 

Lars H.

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke nødvendig å bruke noe ekstra fugemasse på gjennomføringen. Neoprenpakningen som følger med eksosutløpet holder tett nok, den, så lenge det er rent under og du drar godt nok til. Om det skulle sprekke litt rundt hullet når du borer så er heller ikke det noe større problem, siden flensen på utsiden dekker godt over hullet. Men jeg ville brukt et skikkelig hullbor - Bahco, Bosch eller tilsvarende.

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Har borret noen slike hull, ved usikkerhet har det blitt borret et "mal" hull fra innsiden og deretter med hullborr fra utsiden, lag hullet en mm større en malen. Du trenger normalt ikke tetningsmasse, pakninger som følger med er som regel gode nok, men husk å sjekke/stramme skruene etter noen timers bruk...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Så et prog på tv om hulltagning i skrog. Der ble senterhullet borret på vanlig vis og derretter revesere hullborret til man er gjennom topp/gelcoat.På det viset unngår man at det sprekker gelcoat fliker av hull kantene

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Det er ingen heksekunst! Borr et lite hull i senter hvis du er i tvil, også er det bare å borre fra utsiden til du er igjennom. Ingen heksekunst, og ingenting å grue seg til! Hullsagene blir slitt på sikt, men jeg bruker fortsatt mine hullsager som har blitt brukt daglig i 3-4 år på glassfiberbåter hver dag. Slitasje kaller jeg det, og har ingen planer eller behov om å bytte de enda.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...