Jump to content

fletcher 17 med VP 280, tips/råd for og gi høyere fart?


fletcherwindsor

Recommended Posts

Hei

båten min er en fletcher 17, med 24graders v bunn. VP 280 drev og ford 351 windsor v8, har en 284graders comp cam, 650 gasser og performer innsug. Båten gjør 45knop på 4500rpm, men er ute etter mere fart.

 

Så lurer jeg på hvor jeg vill vinne mest, nye alutopper fra edelbrock med større ventiler og mye bedre flow, eller bytte til mercruiser drev. VP drevet er så klumpete i undervanshuset att det må være like mye motstand i det som er tømmerstokk!!! Når jeg kikker på merc undervannshus så ser di veldig mye slankere ut, min teori er att di derfor går mye lettere i vannet!!!

 

Mvh fletcherwindsor

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Noen som har tips/råd for og gi meg høyere fart? . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'

Fletcher Arrowbeau 17 (bygget om fra utenbords til innenbords)

351Windsor (5.8L) V8

VP 280 Utv. 1.61/1 Solas titan 15 5/8 * 23" (Er på utkikk etter overgangs plate fra VP til mercruiser transome)

Link to post
Share on other sites

Beklager - her hjelper nok verken mer effekt eller slankere drev. Med 4500 RPM, 1,61/1 i utveksling, 21" stigning og 45 knop fart har du under 10% slipp. Det betyr at båten din går veldig lett i vannet allerede, og det er iallefall ikke drevet som har skylda. Jeg hadde samme motor, drev og propell i en Comtesse 21, en betydelig tyngre båt enn din. Denne gikk også godt over 40 knop, så det er ikke effekt du mangler.

 

Det du må få testet aller først er en propell med større stigning. Jeg mener å huske det skal finnes opp til 23" til Volvo drevet? Hvis det ikke stemmer, kan du kanskje få justert opp den du har hos et propellverksted. Går ingen av delene, må du nok finne et drev med lavere utveksling. Om det finnes lavere enn 1,61/1 til Volvodrevene, vet jeg ikke.

 

Lykke til!

Edited by Edmund (see edit history)

Edmund.Larsen, Hardanger.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar.

Ja kan nok stemme det, men hadde en 15X17 orginal propell før, da gjorde den 40 knop men på litt over 5000rpm, nå gjør den jo 45 knop på full gass ved 4500rpm, den vil ikke bare dette mye lenger ned i turtall da, med større propell??? Vet det er en i svergie som skaffer 23" stål til VP 280 drev, har vært på tanken. men trodde kanskje ikke dette ville hjelpe.

 

Men mener du att du har regnet ut slipp på under 10% og det vil si att båten går lett i vannet samt ikke mangler på effekten, så er jo dette gode nyheter..

 

Anbefaler du og prøve en annen propell da???

 

Får forøverig ikke lavere utv en 1.61 1!!!

 

Mvh fletcherwindsor

Fletcher Arrowbeau 17 (bygget om fra utenbords til innenbords)

351Windsor (5.8L) V8

VP 280 Utv. 1.61/1 Solas titan 15 5/8 * 23" (Er på utkikk etter overgangs plate fra VP til mercruiser transome)

Link to post
Share on other sites

Dette stemmer bra med resultatene du oppnår nå:

 

17 stigning, 5000 RPM og 40 knop betyr også ca 10% slipp. Her jobbet motoren for lett, og oppnår dermed et høyere turtall enn den bør.

21 stigning gir høyere/riktigere belastning, og turtallet dras dermed kjapt ned mot et mer normalt arbeidsområde, du får ut mer dreiemoment og farten øker. Men motoren jobber antageligvis fremdeles lett, og kan dermed belastes mer i en så lett båt som du har. Hvor mye er vanskelig å si - du må kjenne litt på hvordan motoren kjennes ut de siste 500 RPM før du når toppfart. Virker motoren fremdeles sterk og kvikk i dette området, kan du vurdere en tyngre propell.

 

Jeg gjetter at en 23 alupropell gir deg 3-4 knop til, og 4400RPM. En 23 stål bør gi deg kanskje 50-51 knop på 4450-4500RPM.

 

Jeg må få understreke at alle beregninger er utført på et helt amatørmessig grunnlag, og at jeg ikke lover noe som helst. Men det har stemt bra i tidligere lignende problemstillinger.

Edited by Edmund (see edit history)

Edmund.Larsen, Hardanger.

Link to post
Share on other sites

du som opererer i et så høgt fartsområde burde absolutt bytte til en stålpropell med godt bitt! Eg er heilt sikker på du vil få mange fleire knop! Men hva er max tillatte turtall på desse da? er det ikkje 4400 O/min

Link to post
Share on other sites

Er vell noe rundt 4400 ja, men ønsker bare det kikket toppfarten gir. blir ikke liggende mange sekundene på full gass over 4500 uansett!

Fletcher Arrowbeau 17 (bygget om fra utenbords til innenbords)

351Windsor (5.8L) V8

VP 280 Utv. 1.61/1 Solas titan 15 5/8 * 23" (Er på utkikk etter overgangs plate fra VP til mercruiser transome)

Link to post
Share on other sites

å finne beste propellen til fart krever en nøye mix av diameter stigning rake og cupping. Det finnes mange flotte stålpropeller der ute og det anbefales og forhøre seg med ekspertisen skal det blir noe dreis på det anna enn tilfeldig prøving.

Ja eg ser nå du har stålprop men den er ikkje den beste for fart...

 

Også lurer eg på en ting av andre grunner. Har du eksosen ut i drevet eller har du rør ut? :wink:

Edited by Korsnes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har eksosen rett ut, syntes det er ett must med v8!!!

Fletcher Arrowbeau 17 (bygget om fra utenbords til innenbords)

351Windsor (5.8L) V8

VP 280 Utv. 1.61/1 Solas titan 15 5/8 * 23" (Er på utkikk etter overgangs plate fra VP til mercruiser transome)

Link to post
Share on other sites

uten vannlås eller noe eller? hehe høglytte greier ;) Har du video på youtube da eller? har lik motor sjøl men har eksosen i drevet. Enn så lenge :giggle: Men skal ha demping da eg trur det blir litt for meget uten

Link to post
Share on other sites

Har ikke fått lastet opp noe video ennå!!

Det bråker faktisk ikke så mye ombord i båten, det er først når du står på land eller bak båten det bråker!! Nå skal det jo og legges til historien og att jeg liker mye motor lyd. og jeg syntes en v8 skal få lov til og bråke litt, hehe :)

Edited by fletcherwindsor (see edit history)

Fletcher Arrowbeau 17 (bygget om fra utenbords til innenbords)

351Windsor (5.8L) V8

VP 280 Utv. 1.61/1 Solas titan 15 5/8 * 23" (Er på utkikk etter overgangs plate fra VP til mercruiser transome)

Link to post
Share on other sites

mange forskjellige meninger om det ja. men blir ganske lun lyd med bare kjølevannet ut i eksosen!!!

Edited by fletcherwindsor (see edit history)

Fletcher Arrowbeau 17 (bygget om fra utenbords til innenbords)

351Windsor (5.8L) V8

VP 280 Utv. 1.61/1 Solas titan 15 5/8 * 23" (Er på utkikk etter overgangs plate fra VP til mercruiser transome)

Link to post
Share on other sites

Du får ikke mere turtall på motoren, marine versjonen av 351 er vel en truck motor, med kammer som er optimalisert for turtall opp til ca 4500 rpm. Spørs om du kommer så mye lengre en 45 knop.

Jeg har en indmar 351 i mastercraft'en min med borg warner power slot gir, rett aksling ut fra giret, ikke raka rør men eksosslanger med lyddempere i glassfiber, brummer greit men bråker ikke, 42 miles maksfart, brutal akselerasjon;-)

Link to post
Share on other sites

ja det er nok mange meininger om hva som låter best :) At noe låter fint i båten betyr ikkje det låter så fint fra land ;) skal ikke så mykje til for å dempe men eg he enda til gode å høre fin lyd med bare rør.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...