fletcherwindsor Startet 14.September.2009 Del på Facebook Startet 14.September.2009 Hei båten min er en fletcher 17, med 24graders v bunn. VP 280 drev og ford 351 windsor v8, har en 284graders comp cam, 650 gasser og performer innsug. Båten gjør 45knop på 4500rpm, men er ute etter mere fart. Så lurer jeg på hvor jeg vill vinne mest, nye alutopper fra edelbrock med større ventiler og mye bedre flow, eller bytte til mercruiser drev. VP drevet er så klumpete i undervanshuset att det må være like mye motstand i det som er tømmerstokk!!! Når jeg kikker på merc undervannshus så ser di veldig mye slankere ut, min teori er att di derfor går mye lettere i vannet!!! Mvh fletcherwindsor Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Noen som har tips/råd for og gi meg høyere fart? . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget Fletcher Arrowbeau 17 (bygget om fra utenbords til innenbords) 351Windsor (5.8L) V8 VP 280 Utv. 1.61/1 Solas titan 15 5/8 * 23" (Er på utkikk etter overgangs plate fra VP til mercruiser transome) Link to post
Ra Balder Svart 15.September.2009 Del på Facebook Svart 15.September.2009 (redigert) Beklager - her hjelper nok verken mer effekt eller slankere drev. Med 4500 RPM, 1,61/1 i utveksling, 21" stigning og 45 knop fart har du under 10% slipp. Det betyr at båten din går veldig lett i vannet allerede, og det er iallefall ikke drevet som har skylda. Jeg hadde samme motor, drev og propell i en Comtesse 21, en betydelig tyngre båt enn din. Denne gikk også godt over 40 knop, så det er ikke effekt du mangler. Det du må få testet aller først er en propell med større stigning. Jeg mener å huske det skal finnes opp til 23" til Volvo drevet? Hvis det ikke stemmer, kan du kanskje få justert opp den du har hos et propellverksted. Går ingen av delene, må du nok finne et drev med lavere utveksling. Om det finnes lavere enn 1,61/1 til Volvodrevene, vet jeg ikke. Lykke til! Redigert 15.September.2009 av Edmund (see edit history) Sitér dette innlegget Edmund.Larsen, Hardanger. Link to post
fletcherwindsor Svart 15.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2009 Takk for svar. Ja kan nok stemme det, men hadde en 15X17 orginal propell før, da gjorde den 40 knop men på litt over 5000rpm, nå gjør den jo 45 knop på full gass ved 4500rpm, den vil ikke bare dette mye lenger ned i turtall da, med større propell??? Vet det er en i svergie som skaffer 23" stål til VP 280 drev, har vært på tanken. men trodde kanskje ikke dette ville hjelpe. Men mener du att du har regnet ut slipp på under 10% og det vil si att båten går lett i vannet samt ikke mangler på effekten, så er jo dette gode nyheter.. Anbefaler du og prøve en annen propell da??? Får forøverig ikke lavere utv en 1.61 1!!! Mvh fletcherwindsor Sitér dette innlegget Fletcher Arrowbeau 17 (bygget om fra utenbords til innenbords) 351Windsor (5.8L) V8 VP 280 Utv. 1.61/1 Solas titan 15 5/8 * 23" (Er på utkikk etter overgangs plate fra VP til mercruiser transome) Link to post
Ra Balder Svart 15.September.2009 Del på Facebook Svart 15.September.2009 (redigert) Dette stemmer bra med resultatene du oppnår nå: 17 stigning, 5000 RPM og 40 knop betyr også ca 10% slipp. Her jobbet motoren for lett, og oppnår dermed et høyere turtall enn den bør. 21 stigning gir høyere/riktigere belastning, og turtallet dras dermed kjapt ned mot et mer normalt arbeidsområde, du får ut mer dreiemoment og farten øker. Men motoren jobber antageligvis fremdeles lett, og kan dermed belastes mer i en så lett båt som du har. Hvor mye er vanskelig å si - du må kjenne litt på hvordan motoren kjennes ut de siste 500 RPM før du når toppfart. Virker motoren fremdeles sterk og kvikk i dette området, kan du vurdere en tyngre propell. Jeg gjetter at en 23 alupropell gir deg 3-4 knop til, og 4400RPM. En 23 stål bør gi deg kanskje 50-51 knop på 4450-4500RPM. Jeg må få understreke at alle beregninger er utført på et helt amatørmessig grunnlag, og at jeg ikke lover noe som helst. Men det har stemt bra i tidligere lignende problemstillinger. Redigert 15.September.2009 av Edmund (see edit history) Sitér dette innlegget Edmund.Larsen, Hardanger. Link to post
Bearded Beast Svart 15.September.2009 Del på Facebook Svart 15.September.2009 du som opererer i et så høgt fartsområde burde absolutt bytte til en stålpropell med godt bitt! Eg er heilt sikker på du vil få mange fleire knop! Men hva er max tillatte turtall på desse da? er det ikkje 4400 O/min Sitér dette innlegget Link to post
fletcherwindsor Svart 15.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2009 Er vell noe rundt 4400 ja, men ønsker bare det kikket toppfarten gir. blir ikke liggende mange sekundene på full gass over 4500 uansett! Sitér dette innlegget Fletcher Arrowbeau 17 (bygget om fra utenbords til innenbords) 351Windsor (5.8L) V8 VP 280 Utv. 1.61/1 Solas titan 15 5/8 * 23" (Er på utkikk etter overgangs plate fra VP til mercruiser transome) Link to post
Bearded Beast Svart 15.September.2009 Del på Facebook Svart 15.September.2009 (redigert) å finne beste propellen til fart krever en nøye mix av diameter stigning rake og cupping. Det finnes mange flotte stålpropeller der ute og det anbefales og forhøre seg med ekspertisen skal det blir noe dreis på det anna enn tilfeldig prøving. Ja eg ser nå du har stålprop men den er ikkje den beste for fart... Også lurer eg på en ting av andre grunner. Har du eksosen ut i drevet eller har du rør ut? Redigert 15.September.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fletcherwindsor Svart 16.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2009 Har eksosen rett ut, syntes det er ett must med v8!!! Sitér dette innlegget Fletcher Arrowbeau 17 (bygget om fra utenbords til innenbords) 351Windsor (5.8L) V8 VP 280 Utv. 1.61/1 Solas titan 15 5/8 * 23" (Er på utkikk etter overgangs plate fra VP til mercruiser transome) Link to post
Bearded Beast Svart 16.September.2009 Del på Facebook Svart 16.September.2009 uten vannlås eller noe eller? hehe høglytte greier ;) Har du video på youtube da eller? har lik motor sjøl men har eksosen i drevet. Enn så lenge Men skal ha demping da eg trur det blir litt for meget uten Sitér dette innlegget Link to post
fletcherwindsor Svart 20.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2009 (redigert) Har ikke fått lastet opp noe video ennå!! Det bråker faktisk ikke så mye ombord i båten, det er først når du står på land eller bak båten det bråker!! Nå skal det jo og legges til historien og att jeg liker mye motor lyd. og jeg syntes en v8 skal få lov til og bråke litt, hehe :) Redigert 20.September.2009 av fletcherwindsor (see edit history) Sitér dette innlegget Fletcher Arrowbeau 17 (bygget om fra utenbords til innenbords) 351Windsor (5.8L) V8 VP 280 Utv. 1.61/1 Solas titan 15 5/8 * 23" (Er på utkikk etter overgangs plate fra VP til mercruiser transome) Link to post
Bearded Beast Svart 27.September.2009 Del på Facebook Svart 27.September.2009 ja klart den skal høres, men eg synes ikkje rake rør gir fin lyd. Bare høg og bråkete. Lika best når det brummer uten å brøle ;) Sitér dette innlegget Link to post
fletcherwindsor Svart 2.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2009 (redigert) mange forskjellige meninger om det ja. men blir ganske lun lyd med bare kjølevannet ut i eksosen!!! Redigert 2.Oktober.2009 av fletcherwindsor (see edit history) Sitér dette innlegget Fletcher Arrowbeau 17 (bygget om fra utenbords til innenbords) 351Windsor (5.8L) V8 VP 280 Utv. 1.61/1 Solas titan 15 5/8 * 23" (Er på utkikk etter overgangs plate fra VP til mercruiser transome) Link to post
sildåpote Svart 2.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2009 Du får ikke mere turtall på motoren, marine versjonen av 351 er vel en truck motor, med kammer som er optimalisert for turtall opp til ca 4500 rpm. Spørs om du kommer så mye lengre en 45 knop. Jeg har en indmar 351 i mastercraft'en min med borg warner power slot gir, rett aksling ut fra giret, ikke raka rør men eksosslanger med lyddempere i glassfiber, brummer greit men bråker ikke, 42 miles maksfart, brutal akselerasjon;-) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 2.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2009 ja det er nok mange meininger om hva som låter best :) At noe låter fint i båten betyr ikkje det låter så fint fra land ;) skal ikke så mykje til for å dempe men eg he enda til gode å høre fin lyd med bare rør. Sitér dette innlegget Link to post
sildåpote Svart 2.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2009 Korsnes, du får prøve 3 toms slanger fra motor og noe sånt: http://www.skidim.com/prodinfo.asp?number=289-3000 . Da får du brumming uten den skarpe lyden du får fra raka rør. Husk at du muligens må kalibrere forgasser når du forandrer på eksosen, er ikke nødvendigvis barebare;-) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 2.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2009 er det slike du har? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.