usikker Startet 15.September.2009 Del på Facebook Startet 15.September.2009 (redigert) Hei Trenger litt hjelp i forbindelse med kjøp av båt..... Må spørre dere som har ekspertise på det meste. Jeg har sett på en båt 19 fot med 70 hk påhengs. Motor er gammel, dvs 87 mod men ser veldig bra ut.... spørsmål: motoren er uten powertrim/tilt. Hva mener dere, er det helt håpløst å kjøpe båt uten dette? Trenger litt meninger jeg, er så grådig usikker. Prisen er bra, men ser jo at det ikke finnes en så stor motor idag uten powertrim/tilt........ Redigert 15.September.2009 av usikker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 15.September.2009 Del på Facebook Svart 15.September.2009 det kommer jo heilt an på båten. Om den er lettplanende eller har en markant planingsterskel. Sitér dette innlegget Link to post
Tintin Svart 15.September.2009 Del på Facebook Svart 15.September.2009 (redigert) Hvilken båttype? Har du vært på prøvekjøring? Hvordan oppfører båten seg? Lett eller vanskelig å få i plan? Steiler den ved planingsterskelen? Blir den framlut når man får høy fart (maksfart)? Hvor mye av båten er da i kontakt med vannet? Gitt at båten er grei å få opp i plan, og ikke blir framlut når du får opp dampen, er det kanskje noe man kan leve med. På busteren vår, brukes trim aktivt for å minimere planingsterskelen, og så for å få opp baugen fart (viktigst). Ved rufsete vær trimmes baugen litt ned for å kløyve bølger og gi en mer behagelig ferd. Busteren trenger definitivt powertrim for å gå optimalt i de forskjellige hastighetene. Redigert 15.September.2009 av tjeh (see edit history) Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
ivar Svart 15.September.2009 Del på Facebook Svart 15.September.2009 Båttypen har alt å si. Men med en båt på 19 fot m/ 70hk så vil jeg tro man klarer seg greit uten PT. Nyere,mindre båter er ofte skjærgårdsjeeper med mye vekt bak, med en 4-takter i tillegg så er disse mye mer avhengig av PT enn f.eks en vindskjermbåt med seter foran og en lett 2-takter. F.eks Bella 440R'en jeg hadde, med Yamaha F40, den ville vært ukjørbar uten PT, mens Weslingen jeg har nå, der klarer jeg meg godt uten. (Taper muligens en knop eller 2 på topp da..) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
wilma Svart 15.September.2009 Del på Facebook Svart 15.September.2009 Jeg har en 19 fot HT båt med en gammel 70 hk uten powertrim. Dette fungerer helt greit, selv med 2 voksne og 2 barn. Ok litt tid tar det, men trenger ikke kommandere folk rundt for å komme opp i plan.... Sitér dette innlegget Link to post
usikker Svart 15.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2009 Oisann, skrev 19 fot i 1 innlegg, men riktig er 17 fot. Sorry En rana ht, sånn lett blanding mellom fiskebåt og daycruiser..... Hjelper det noe? Er vel litt V-skrog foran og ganske flat bakerst. Hva tror dere om en sånn type båt med den motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 15.September.2009 Del på Facebook Svart 15.September.2009 (redigert) ojda 70 hk på denne er vel meir enn nok ja. er det ikkje 30-50 som er vanlig da? Redigert 15.September.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 15.September.2009 Del på Facebook Svart 15.September.2009 Går det ann å ettermontere powertrim? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
ivar Svart 15.September.2009 Del på Facebook Svart 15.September.2009 Rana 530 da eller? Burde ikke være noe problem uten PT på denne, skroget trives uansett best et sted rundt 25 knop.. Powertrim kan ettermonteres - eller man kan sette på en ekstern PT brakett. F.eks CMC pt-130: Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Polarn Svart 15.September.2009 Del på Facebook Svart 15.September.2009 Hvordan gjøres det Ivar? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
barentz Svart 15.September.2009 Del på Facebook Svart 15.September.2009 Er det tilfeldigvis en eldre 3 syl Johnson eller Evinrude motor er det forholdsvis enkelt å kjøpe og montere en pent brukt power tilt.. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.September.2009 Del på Facebook Svart 15.September.2009 polarn, CMC enheten monteres mellom motor og akterspeil. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Polarn Svart 15.September.2009 Del på Facebook Svart 15.September.2009 Takker Ivar Fant de på finn, var dyre greier.... Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
ivar Svart 16.September.2009 Del på Facebook Svart 16.September.2009 Syns ikke de var så ille i den linken du la ut. Og brukte powertrim enheter for integrert montering på motor koster gjerne mer... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Thorlyn Svart 16.September.2009 Del på Facebook Svart 16.September.2009 Vi hadde en Rana 16-17 fot med 50 hk når jeg var guttunge (og det er jo ikke lenge siden ) Den gjorde 25 knop flatt ut og hadde ingen behov for powertrim. Tror ikke disse skogene egner seg for racerfart heller.. går nok mer en greit med 70 hk Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.