Jump to content

Kjøpe båt med påheng 70 hk uten powertrim?


usikker

Recommended Posts

Hei

Trenger litt hjelp i forbindelse med kjøp av båt.....

 

Må spørre dere som har ekspertise på det meste. Jeg har sett på en båt 19 fot med 70 hk påhengs. Motor er gammel, dvs 87 mod men ser veldig bra ut.... spørsmål: motoren er uten powertrim/tilt. Hva mener dere, er det helt håpløst å kjøpe båt uten dette? Trenger litt meninger jeg, er så grådig usikker. Prisen er bra, men ser jo at det ikke finnes en så stor motor idag uten powertrim/tilt........

Redigert av usikker (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvilken båttype? Har du vært på prøvekjøring? Hvordan oppfører båten seg? Lett eller vanskelig å få i plan? Steiler den ved planingsterskelen? Blir den framlut når man får høy fart (maksfart)? Hvor mye av båten er da i kontakt med vannet?

 

Gitt at båten er grei å få opp i plan, og ikke blir framlut når du får opp dampen, er det kanskje noe man kan leve med. På busteren vår, brukes trim aktivt for å minimere planingsterskelen, og så for å få opp baugen fart (viktigst). Ved rufsete vær trimmes baugen litt ned for å kløyve bølger og gi en mer behagelig ferd. Busteren trenger definitivt powertrim for å gå optimalt i de forskjellige hastighetene.

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Båttypen har alt å si.  

 

Men med en båt på 19 fot m/ 70hk så vil jeg tro man klarer seg greit uten PT. 

 

 

 

 

Nyere,mindre båter er ofte skjærgårdsjeeper med mye vekt bak, med en 4-takter i tillegg så er disse mye mer avhengig av PT enn f.eks en vindskjermbåt med seter foran og en lett 2-takter.  

 

F.eks Bella 440R'en jeg hadde, med Yamaha F40, den ville vært ukjørbar uten PT, mens Weslingen jeg har nå, der klarer jeg meg godt uten. (Taper muligens en knop eller 2 på topp da..) 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Rana 530 da eller?

 

Burde ikke være noe problem uten PT på denne, skroget trives uansett best et sted rundt 25 knop..

 

Powertrim kan ettermonteres - eller man kan sette på en ekstern PT brakett. F.eks CMC pt-130: PT-1304.jpg

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...