Jump to content

Yanmar 1Gm starterproblemer.


Speedy

Recommended Posts

Har en snekke med Yanmar 1GM.

Motoren vil ikke starte men jeg hører at inslaget lever når jeg trykker på starterknappen dvs at jeg hører klikkelyder av og til når startknappen trykkes inn men starteren går ikke rundt.

Hva er feil. Jeg tror jo at starteren er død og vandret til de evige våtmarker.....

Noen som har forslag til hvordan feilsøke dette problemet?

Starteren koster 3.300,- så det for sumt å bruke mye penger hvis det er bare innslaget som er ferdig....

Link to post
Share on other sites

Det første jeg ville gjøre var å måle spenningen på startmotoren. Koble et voltmeter til + og gods (eller - om du har 2-polt anlegg). Der skal være 12-13 volt. Prøv så å starte. Under startforsøket skal ikke spenningen falle mer enn et par volt (dette kan variere mye fra motor til motor). Om spenningne faller mye har du et problem utenfor startmotoren og mest sannsynlig er det en dårlig kontakt i skruforbindelser. Om spenningen faller mye under startforsøket kan det også være batteriet som har tatt kveld. Gjør da tilsvarende som nevnt over men koble voltmeteret direkte på batteripolene.

 

Slike problemer du beskriver er ofte dårlige/irrete skruforbindelser og er rimelig enkle å reparere.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Ser at du nevner dette med batteriet men her har jeg to batterier jeg har prøvd. Det ene satt i båten og er to år gml. mens det andre er helt nytt med høy effekt for start av motor (??).

Har sjekket om jeg har gjennomstrømming i alle strømkabler og det ser bra ut med voltmeteret når jeg ohm`er ledningene. Kan da ikke være kabelbrudd da... :confused:

Jeg tenkte på om det gikk ann å slå pluss mot starteren for å se om denne gikk rundt for slik å kunne skille ut om det er feil i starter eller innslaget.

Skal jo selvfølgelig sjekke alle muligheter og de kan det jo ikke være mange av når det gjelder strøm på en slik liten motor.....

Link to post
Share on other sites

Kan da ikke være kabelbrudd da... :flag:

Gjerne ikke direkte kabelbrudd men om du har en noe irret kobling en eller annen plass kan den virke helt greit dersom der ikke går mye strøm gjennom.

 

Det er jo også mulig du har en dårlig forbindelse i styrestrømmen.... Prøv med et skrujern e.l. å lage en direkte forbindelse fra + på startmotoren (der + kabelen fra batteriet er tilkoblet) og til den lille skruen mellom/på siden av de store koblingene på innslaget der den tynne ledningen er tilkoblet(der blir gjerne en del gnister av denslags men det skal du ikke bry deg om :lol:). I alle fall på større startmotorer trekker innslaget så mye strøm at det ikke går å kjøre denne strømmen gjennom startnøkkelen. Da brukes startnøkkelen kun til å aktivere et rele som igjen gir strøm til innslaget. Tror nok ikke du trenger et slikt rele men det jeg prøver å si er at der går en del strøm gjennom startnøkkelen også så du kan ha en dårlig kontakt i denne kretsen. Om startmotoren går greit med "skrujernmetoden" ligger feilen i startkretsen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Sjekk batteripolene er min umiddelbare tanke også!

 

Hjalp engang en fyr å dytte igang en bil på gata. Vi kom i snakk, og det viste seg at han skulle vrake den siden starteren eller batteriet hadde tatt kvelden. Hadde brukt 13000,- på den året før, og var gått lei. Kjøpte den for vrakpanten - og den starta og gikk som en klokke etter en omgang med smergelpapir på innsida av startpolene!  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...