Jump to content

Bygging med Divinycell


Westcruiser 32

Recommended Posts

Prøver litt her.. Når en bygger med distangsematriale er det vel helst for å få styrke uten mye vekt f,eks (mine fantasitall) 5mm glassfiber=1mm glassfiber+10mmdevinicell+1mm glassfiber OBS: mine fantasitall.. de tynne glassfiberlagene gir ikke stort feste til treskruer.. Så da støper en inn fester, eller limer på med Sikefleks????

 

Det skal finnes på nett en oversikt om hvor mye mere styrke en får med hvor mye distangse. Det spørs jo også hva en bruker til avstandsmatriale, om det har noe styrke..

 

Har et par linker som kan være med å gi deg en liten inføring.

 

Først http://www.osboat.no/index.html om den kan være noe å tenke på?? Har ikke anelse om hva den inneholder da..

 

Her er det en som har gitt en liten abc http://www.baatportalen.net/index.php?name...=20&start=0 Og blar du litt nedover på den siden har flere kommet med gode innspill..

 

West sin abc http://www.westsystem.no/index.php?sideID=...3&ledd2=261

 

Maritimstart har et par http://maritimstart.com/stoep2.shtml og http://www.maritimstart.no/formbygging.shtml der trur (veit) jeg du finner mere vist du leiter litt..

 

Om du finner noe om styrker rundt på de sidene her http://www.diabgroup.com/europe/opening/e_home.html er jeg ikke sikker på men det skader ikke å lese litt rundt vell.

 

Så vist noen finner den oversikten på hvor mye styrken øker med hvor mye distangse???

 

Da trur jeg det kan leses litt og da danne seg et inntrykk om hva som trengs..

 

Men bilder og forklaring på ditt prosjekt blir satt stor pris på:-)

Link to post

Hva skal plata belastes med? Hvor mye gram pr kvadrat duk skal du ha på? Åssen duk?

 

Det går ikke å svare uten litt info.

 

Jeg satte fast ei plate som batteriet står på. I et hjørne uten noe avstiving under. Kunne kun støpe oppover. Hadde støpt et lag 900gr på hver side og rimset kantene med et lag. Plata er av dårligste type divy. Jeg rundet overgangen med et eller annet (om det var glasskuler, sånn kjøpt fiberpulver eller om det var slipestøv blandet med poliester husker jeg ikke) og støpte fast med et lag 900gr med 10cm overlapp. Og da bare på oversiden..

 

Se innlegg 41-43 her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=30491&st=40 Det kan se ut som at det er støtte under men det henger i løse lufta.

 

Jeg har hatt hopp i 40knop så det rister i plombene og ser stjerner i landingsøyeblikket men batteriet sitter fast ennå.. Det er på plata til venstre.

 

Har du lest rundt på de linkene jeg ga??

Link to post

Har lest linker og har ikke noe bilde av det jeg tenker på, det er hardtop og kalesje på båten pr d.d men jeg vurderer og bygge den som en lukket båt, altså bakover til AC.

Gjør jeg det ønsker jeg også å få hevet taket med ca 30cm. Det er derfor alle disse dumme spørsmålene kommer, kan lite om glassfiber og bygging med det som materiale.

Prøver derfor og tilegne meg litt kunnskap for å se om dette er noe jeg tør starte med.

Link to post
  • 4 år senere...

Ser at det er litt forskjellige meninger her på forumet om hvor mye som skal slipes av på skrogoverflaten før man begynner å bygge på, noen synspunkter på det :confused:

Gammel tråd men jeg låner den allievel. Ser at det blir anbefalt ved bygging av overbygg med divinycell at an etter at alt er plastet ihop og sparklet smører man på gelcoat som pusses etter alle kunstens regler(omtrent slik jeg leste det i mitt hode) Ville det ikke være lettere å lage overbygget i finer, sparkle og ordne kanter og overganger før man setter "formen" inn med topcoat, legger på glassfiber/epoksy i tilstrekkelig mengde trykker fast divinycell platene som er tilpasset og grunnet på forhand vått i vått? Ser for meg at slutt arbeidet blir enklere slik?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Ja slutt-arbeidet blir enklere dersom man tar jobben med å lage en form, men jeg mener vinningen går opp i spinningen når man velger å bygge en form. Dersom man skal lage et one-off overbygg er det lettere å ta jobben med å sparkle og påføre topcoat til ønsket finish.

 

Et godt eksempel på måten å gjøre det på finnes i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/87709-ombygging-av-bayliner-2655-ciera-88/

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...