Jump to content

Kjøre påhenger i frostvæske eller ikke?


gøyvind

Recommended Posts

Sliter med å få klare svar på dette. Eller det vil si, jeg får veldig klare svar men de er ikke like...! Har en Mercury 90 4-takt 2002. Har kjørt den en god halvtime i ferskvann, uten frostvæske i. Har forsåvidt bestemt meg for å dra en runde med frostvæske også, det skader iallfall ikke. Er uansett interessert i å høre hva folk her har for erfaringer.

 

Skal visstnok ikke stå igjen vann noe sted når motoren er helt nede, så da ser jeg ikke helt poenget. For at frostvæska skal gjøre noe nytte må den vel stå i systemet? Eller er det sånn at det blir igjen et beskyttende lag etter å ha kjørt den gjennom? Tvilsomt føler jeg..

 

Mvh Øyvind

Link to post
Share on other sites

Har aldri kjørt frostvæske i noen påhengere vi har hatt. Leggeringene som er brukt i stamme og powerhead ruster ikke noe spesielt. Så lenge man får kjørt motoren varm i ferskvann får man skyllet ut mesteparten av salt osv.

Min far hadde tilgang til bor-olje fra ett dreier-verksted, og pleide å helle dette i vanndunken når han kjørte motoren på høsten. Bor-olje legger igjen en tynn oljefilm. Vet ikke hvor mye det hjalp, men det SÅ litt seriøst ut i det minste :cool:

Link to post
Share on other sites

Skal visstnok ikke stå igjen vann noe sted når motoren er helt nede, så da ser jeg ikke helt poenget. Mvh Øyvind

 

Som du sier så renner nok det meste ut når du setter stammen i loddrett posisjon. I tillegg gir jeg den et lite"napp" i starteren så siste rest i impellerhuset blir "spyttet ut". Når det gjelder frostveske står det ikke noe om dette i noen brukermanualer så vidt jeg kan huske. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hvis man skal kjøre en 90hk i en stamp så bør vel den stampen inneholde minst 50 liter eller mer (?), og hvor mye frostveske skal man da ha i synes du?

 

Har aldri kjørt en utenbordsmotor i frostveske, aldri sett det nevnt i noen manual og har ikke tenkt til å begynne med det nå heller! Det jeg gjør er å kjøre motoren opp og ned et par ganger på tilteren, et napp i starteren som chagall nevner og/eller dreie svinghjulet et par runder. Det har i allefall holdt i alle år på mine motorer selv om de står i en kald bod eller henger bakpå båten utendørs gjennom vinterern.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Dette fikser du enkelt med å blande opp 50/50 i en 10 liters bøtte. Så tar du slike "klokker" som du fester rundt vanninntaket, monterer en slange på den, og en trakt i enden. Fest denne ca ved akterspeilet. Start motoren, hell vann i bøttå til du ikke har mer igjen, og stopp motoren.

 

Slik gjorde vi det hvert år på verkstedet jeg jobbet på, når vi tok imot vinterlagringer, enten det var påhengs eller innenbords konserverte vi saltvannssiden på denne måten. Fungerte utmerket.

Link to post
Share on other sites

Så hva er best... å kjøre til bøtta med frostvæske er tom og så stoppe motoren, eller kjøre den i rent ferskvann til forgasserne er tomme og motoren stopper av seg selv...

 

Har brukt den siste varianten de siste 20 årene uten spesielle problemer hverken med igjengrodde dyser eller rust i kjølekanaler.

Link to post
Share on other sites

Tror aldri jeg har sett en påhengs ruste. Min gode gamle Suzuki DT50 fra 1979 har aldri vært i nærheten av frostvæske og har ikke tenkt begynne med det heller. Lite ferskvann har den også fått, men den går som en klokke og har aldri hatt noen problemer pga det. Forresten, det er mulig det er noe rustbrunt på et par av de nederste boltene til toppen....

Link to post
Share on other sites

Fest denne ca ved akterspeilet. Start motoren, hell vann i bøttå til du ikke har mer igjen, og stopp motoren.

 

Litt forvirret! Mener du hell blandingen som er i bøtta (50/50 vann/frostveske) i trakten til bøtta er tom? Til slutt vil man vel da ha sølt ut fem liter med frostveske og er det noe særlig for naturen, gårdsplassen osv?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Slik gjorde vi det hvert år på verkstedet jeg jobbet på, når vi tok imot vinterlagringer, enten det var påhengs eller innenbords konserverte vi saltvannssiden på denne måten.

 

Første gang jeg hører om et verksted som kjører igjennom frostveske ved vinterlagring av en påhengs. Som jeg nevnte tidligere har jeg ennå ikke sett dette står nevnt i noen brukermanualer for de motorer jeg har hatt. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Litt forvirret! Mener du hell blandingen som er i bøtta (50/50 vann/frostveske) i trakten til bøtta er tom? Til slutt vil man vel da ha sølt ut fem liter med frostveske og er det noe særlig for naturen, gårdsplassen osv?

 

Hehe ja mente helle innholdet i trakten, så det går gjennom påhengsen og ut gjennom eksosen osv. Noe spes usunt for moder natur tror jeg ikke det er, har helt mye værre ting enn det i sluken :P

Link to post
Share on other sites

Litt forvirret! Mener du hell blandingen som er i bøtta (50/50 vann/frostveske) i trakten til bøtta er tom? Til slutt vil man vel da ha sølt ut fem liter med frostveske og er det noe særlig for naturen, gårdsplassen osv?

Du må bruke den snille frostvesken, den som er biologisk nedbrytbar, ikke G30 rød veske for eks, men den blå.

Link to post
Share on other sites

Må si meg enig med Chagall ang. det med å kjøre frostveske gjennom en påhengsmotor før vinterlagring. Har hatt en hel drøss med påhengsmotorer opp gjennom årene, helt i fra 60-70 tallet og videre oppover i min lange båtkarriere. Har vel stort sett vært innom alt av merker og størrelser på div. outboardsmotorer som har vært på markedet. Har enda ikke lest i en av manualene som har fulgt motoren at man skal kjøre frostveske gjennom, kun gjennomspyling med vann. Kan også si at jeg har erfarne båtmekanikkere i familien, og dette var også en helt fremmed prosedyre som ble brukt i forbindelse med vinteropplag i deres firma. Har i tillegg spurt på noen lokale Wave forhandlere/verksted om dette ble praktisert hos disse, men svarene var negative, kun vann blir brukt til gjennomspyling. Så det sier seg sjøl at noen bruk av frostveske er helt bortkastet på en påhenger.

Link to post
Share on other sites

Forhold dere som andre her skriver: Til manualen hvor vinterlagring er beskrevet. Står der ingenting om noe kjøring i frostvæske, ja så spar de pengene og miljøet. Manualene som blir levert med motorene blir alt for lite brukt. Så lite at mange tilslutt kaster de... Når nestemann overtar båt/motor står man der uten noen form for dokumentasjon....

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser at det er mange meninger her ute og går, de fleste mener at å kjøre frostvæske blanding gjennom en utenbordsmotor er bortkastete penger. Mulig det, men har snakket med et par som driver med vinterlagring og konservering her i fjorden. De mener faktisk at det absolutt er en fordel å kjøre frostvæske gjennom utenbordsmotorer for å vekk avleiringer, og skadelig er det neppe for å si det slik. Etter at jeg fikk denne konkrete anbefaling lar jeg nå min F-100 surre og gå en 30 - 45 minutter hver høst på en slik frostvæske blanding før båt og motor lagres.

Link to post
Share on other sites

Jaja! Du om det! :wink:

Kan ihvertfall bekrefte at herværende verksted har en stor stamp med 50/50 blandet frostveske som de kjører motorene i før de settes bort for vinteren på deres "motorhotell". Og jo, de bruker den røde frostveska. Det er den som konserverer best. Tror ikke de hadde giddet om det ikke hadde noe for seg. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Klart de gidder det

Så lenge kunden er villig til å betale for det.

Kjekk måte å få litt tilleggssalg på det.

 

Svindel vil vel kanskje jeg kalle det :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Da motoren i sin tid ble konstruert laget konstruktørene og teknikere en manual som skulle følge motoren. Der har produsentens skarpeste folk satt hodene sammen og funnet ut hva som skal gjøres med akkurat denne motoren for at den skal få et langt liv.

For alle med mekanisk bakgrunn kalles gjerne en slik manual for, unnskyld uttrykket, bibelen til den motoren.

Det er der vi, brukerne av motoren skal finne ut hva vi skal gjøre i de enkelte tilfellene, før oppstart, under gange, etter bruk, hyppighet på skifte av olje/filtre, min-maks turtall, etc. etc etc. ..... Hadde folket brukt den hyppigere hadde mange av diskusjonene her vært unngått.

Står det ikke beskrevet i manualen er det heller ikke nødvendig.....

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tja! Nå står det altså i "Users Manual" til min motor som riktignok ikke er påhenger, at det anbefales å kjøre frostveske gjennom sjøvannikjølesystemet når båten tas på land for vinterlagring "for å rense og hindre korrosjon" som det står. Da kan det neppe skade å gjøre dette på en påhenger som jo også er sjøvannskjølt. Jeg gjør nå som fabrikken anbefaler. :saint:

At dette ikke er tatt med i håndbøker for påhengere betyr ikke at man ikke kan gjøre noe ekstra for å forlenge motoren levetid. Det er da ikke noe arbeid når en likevel må kjøre ferskvann gjennom. Det er jo bare å ha i litt frostveske helt til slutt. :cheers_wine:

Men dere som har så mye penger kan jo bare kjøpe ny motor når det tærer hull! :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...